شنبه، مرداد ۳۱، ۱۳۹۴

آینده نگر ها و حزب اتحاد

آینده نگر ها و حزب اتحاد

تشکیل نخستین کنگره "حزب اتحاد ملت ایران اسلامی" در چند روز اخیر در صدر خبرها قرار داشته است (1). این خبر برای جامعه سیاسی ایران  بسیار پر اهمیت است چون می تواند به انزوای ایران در جامعه بین المللی پایان دهد. دو دسته خواستار ادامه منفرد ماندن ایران در دنیای گلوبال هستند. دسته اول کسانی هستند که در 36 سال گذشته امیدشان این بوده که آمریکا به ایران حمله نظامی کند و قدرت را به آنها تفویض کند. دسته دوم هم کسانی هستند که از تحریم های ایران سودهای کلان نصیبشان شده است. این دو دسته دوست ندارند مثلاً تلویزیونی نظیر فرانس24 برای ایران تأسیس شود و ایران را در مراوده با دنیا قرار دهد.
 
اگر فرانس24 در کنار اخبار، غذای فرانسوی را به دنیا معرفی می کند، رسانه مشابه ایرانی می تواند پسته و فرش ایران را معرفی کند. اما آنهایی که سودهای کلان از تحریم ایران می برند چرا باید فکر این حرفها باشند. تحریمهای حقوق بشری نظیر ندادن حق سفر به کسانیکه جرائم حقوق بشری در ایران دارند هدف اینها نبوده و هدف هردو گروه ذکر شده ادامه انزوای ایران و ایرانی در دنیا است.  توافق وین جدا از آنکه تحلیلمان از آن چه باشد (2) نخستین گام در راه پایان دادن به انزوای ایران است و این هردو گروه تا توانسته اند در چند ماه اخیر سنگ انداخته اند و سعی کرده اند که این توافق شکست بخورد.
 
حالا که حزب اتحاد تشکیل شده است باید پرسید که آیا آینده نگرها درست است به این حزب بپیوندند یا که باید "حزب آینده نگر ایران"  را تأسیس کنند (3). هر کسی که به دیدگاه آینده نگری رسیده است لزوماً از یک راه نبوده است (4). اما پلاتفرم پیشنهادی حزب آینده نگر تقریباً 90 درصد آنچه مورد توافق اکثریت آینده نگر هاست را منعکس کرده است (5). ممکن است گقته شود که در دنیای غرب هنوز حزب سیاسی تنومندی آینده نگرها ندارند. پاسخ این است که متأسفانه اساس جریان سیاسی گذشته نگری در دنیا در 40 سال گذشته در منطقه خاورمیانه متمرکز شده و حتی داعش شیعه و سنی را اساساً این منطقه تجربه کرده و می کند (6)، یک نتیجه مثبت این تراژدی در ایران 35 سال گذشته توجه به آینده نگری است که از غرب هم بسیار بیشتر شده، و کافی است نگاهی به سایت بنیاد آینده نگری ایران بیاندازید (7) که مقالاتش در 16 سال گذشته از آنچه در داخل ایران انتشار یافته، گرفته شده؛ و مشاهده  کنید چه توجه جدی به آینده نگری در ایران وجود دارد. در نتیجه این سؤال مهم را باید مطرح کرد که آیا بهتر است آینده نگرها در زمان حاضر به حزب اتحاد بپیوندند یا که لازم است حزب خود را بسازند؟
 
از نظر اینجانب به رغم احترام به حزب اتحاد، درست است که آینده نگرها حزب سکولار خود را مستقلاً درست کنند گرچه همکاری نه تنها با حزب اتحاد بلکه با هر نیروی دیگری که حاضر به همکاری در مثلاً انتخابات مجلس باشد، به نفع همه نیروهای ترقی خواه ایران است که خواستار پایان دادن به انزوا و تاریکی در ایران هستند.
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران
 
سام قندچی، ناشر و سردبير ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com 
سی و یکم مرداد ماه 1394
August 22, 2015
 
پانویس:
 
1. انتخاب علی شکوری‌راد به دبیرکلی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
http://dw.com/p/1GJGN
 
2. فرض کنیم تفاهمنامه لوزان به عهدنامه ترکمانچای دیگری ختم شود
http://www.ghandchi.com/899-lausanne-iran.htm
 
3. تدارک برای حزب آینده نگر ایران
 
4. چرا آینده نگری را برگزیدم
http://www.ghandchi.com/988-why-futurism.htm
 
 
7. بنیاد آینده نگری ایران
http://www.ayandeh.com
 
 
 
متون برگزیده

 

ایرانسکوپ#
#iranscope

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ