یکشنبه، مرداد ۱۱، ۱۳۹۴

چرا باید با فساد در اپوزیسیون مقابله کرد

چرا باید با فساد در اپوزیسیون مقابله کرد
http://iranscope.blogspot.com/2015/08/blog-post_54.html

برخی می پرسند چه لزومی دارد که انقدر مته به خشخاش می گذاریم و فساد را در اپوزیسیون اینهمه مورد نقد قرار می دهیم (1).
 
مثلاً بعصی از دوستان می گویند که شاه وقتی در پایان کار با فساد درون رژیم خود در افتاد سرنگون شد. پاسخم این است که اتفاقاً رژیم شاه هنگامی با فساد در افتاد که دیگر دیر شده بود و اعتبار خود را نزد مردم از دست داده بود و شاید اگر سه چهار سال قبل از انقلاب اقدام کرده بود، شانس دوام آوردنش بیشتر می شد. اتفاقاً در زمان انقلاب سفید، رژیم شاه با اقدامی جدی در مقابله با فساد، اپوزیسیون را خلاء سلاح کرد و بر اعتبار خود افزود. کلاً منشاء فساد در دولت ها ساختاری است یعنی افراد مقاماتی را در دولت در اختیار خود دارند که نسبت اختیارات پولی و قدرت پرسنل آن مقام نسبت به حقوقی که بابت شغل خود دریافت می کنند، خیلی بالاتر است و در نتیجه نسبت ریسک و پاداش برای فساد بالا می رود. بحث مقابله یا تحمل فساد در جمهوری اسلامی بسیار مفصل، اما بر همین مبنی است و امیدوارم در فرصتی دیگر به آن بپردازم.
 
برگردیم به موضوع فساد در اپوزیسیون. همین چند روز پیش در مورد قدرت مقامی در مدیریت صدای آمریکا نوشتم که توانسته از امکانات ارتباطات مؤسسه دولتی صدای آمریکا با گوگل استفاده کند و ایمیلهای یک شخص منفرد یعنی اینجانب را که به دوستانم در صدای آمریکا ارسال می کردم، مسدود کند. وی به دروع آدرس آی پی مرا به گوگل بعنوان اسپمر داده است، در صورتیکه مقالاتم فقط برای کسانی ارسال می شود که در لیست ایمیلی ام می خواهند باشند یعنی آپت اوت (2). در واقع حضور ایرانسکوپ در اینترنت بسیار قدیمی تر از حضور صدای آمریکا در اینترنت است و هر دادگاهی می تواند آن را تأیید کند. در نتیجه کاری که مدیر مشخص صدای آمریکا در این ارتباط انجام داده فساد آشکار مقامی دولتی است (3).
 
اینکه از نظر قانونی در آمریکا چنین سوء استفاده ای از قدرت جرم است موضوع بحث در اینجا نیست. بحثم در اینجا اخلاقی، و در مورد اپوزیسیون ایران است. هر قدر در اپوزیسیون فساد رواج داشته باشد، اعتبار اپوزیسیون کم می شود. در واقع دولتهایی که علیه فساد مبارزه جدی می کنند هدفشان بقای خود است. بالعکس هر قدر فساد رواج داشته باشد و مقامات برای پوشاندن آن از اختناق، سرکوب، تهدید و ارعاب مردم استفاده کنند بیشتر دولت در برابر مردم بی اعتبار می شود. فساد، اعتبار هر مؤسسه ای را از بین می برد. درست است ظاهراً بک باند که حق حسابش را نگرفته، دست باند دیگر را رو می کند و به اصطلاح آمریکایی ها سوت می زند، اما در سطح کل دولت که نگاه کنید، بقای دولت با زدودن فساد تضمین می شود. اپوزیسیون هم بدینگونه شکوفا یا نابود می گردد. به همین دلیل است که باید بازهم تکرار کرد که شفافیت مسأله کلیدی برای اپوزیسیون است که اعتبار ما را بالا می برد، و فقدان شفافیت بر زمینمان می زند (4).
 
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران
 
سام قندچی، ناشر و سردبير ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com 
دوازدهم مرداد ماه 1394
August 3, 2015
 
پانویس:
 
1. فساد در اپوزیسیون همانقدر بد است که فساد در رژیم
http://www.ghandchi.com/965-fesad-opposition.htm

 
2. آدرس برای اضافه کردن خود به لیست ایمیلی ایرانسکوپ
 
3. سانسور استالینی اینترنت در بخش فارسی صدای آمریکا
http://www.ghandchi.com/967-sedaye-amrika.htm

Stalinist Internet Censorship at VOA Persian Service
http://www.ghandchi.com/967-sedaye-amrika-english.htm
 
 
 
متون برگزیده

 

#iranscope

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ