سه‌شنبه، مرداد ۱۳، ۱۳۹۴

جمع های اینترنتی که کاری ماندگار برای ایران می کنند

جمع های اینترنتی که کاری ماندگار برای ایران می کنند

چند ماه پیش فهرستی را از برخی صفحات عمومی در فیسبوک که خود بیشتر اوقات مرور می کنم و برایم مطالب روزانه شان جالب است، منتشر کردم و بعداً آن را در صفحه اول سایت ایرانسکوپ هم قرار دادم (1). مطمئناً این فهرست نه در برگیرنده همه صفحات فیسبوکی است که کارهایی ماندگار برای ایران می کنند و نه آنکه همه آنهایی که کارهایی ماندگار برای ایران و ایرانی انجام می دهند در اینترنت فعالند و نه لزوماً صفحه فیسبوکی جالبی دارند. با اینحال تمرکزم در این نوشتار بر آنهایی است که کارهایی ماندگار در اینترنت می کنند.
 
دو تا از صفحات فیسبوکی در آن فهرست از نظر اینجانب کاری ماندگار در اینترنت می کنند. اولی صفحه "یک ستاره در هفت آسمان" است (2) که بسیار پروفشنال اداره می شود و تمام اصطلاحات نجومی را نیز به درستی در زبان فارسی به کار می برد و معلوم است نویسندگان آن هم در مورد موضوعات نجوم و اکتشافات فضایی بسیار مطلع هستند و هم قادرند به زبان عموم مردم بنویسند و اینچنین افق دید ایرانیان را گسترش می دهند.
 
دومین صفحه ویژه در آن فهرست "عدالت برای ایران" است (3) که بنظر می رسد به همت خانم شادی صدر تأسیس شده است (4). خانم شادی صدر با دانش حرفه ای خود در زمینه حقوق بسیار به غنای این صفحه افزوده و مثلاً آنچه به تازگی در ارتباط با حقوق کودکان منعکس کرده اند از نظر اینجانب کاری ماندگار برای ایرانیان خواهد شد (5).
 
البته فعالیتهای ماندگار در اینترنت به صفحات فیسبوکی و حقوق بشری محدود نیست. مثلاً سایت لغت نامه دهخدا که امروز "پارسی ویکی" خوانده می شود یکی از سودمندترین و ماندگارترین فعالیتهای اینترنتی ایرانیان در دو دهه اخیر است (6) دوسایت "واژه نامه فارسی" (7) و "گنجور" (8) نیز از این دسته اند. سایت دیگری نیز که قابل ذکر است وبسایت بالاترین است (9) که توانسته در آشفته بازار جمع های بحث های اینترنتی که یا مانند "اس سی ای" کاملاً به آنارشی کشیده شده و بلااستفاده شدند و یا به لیستهای غیردموکراتیک ختم شده و دیگر بیننده ای ندارند، حد وسطی را مدیریت کند. سالها پیش در مورد تجربه بالاترین نوشتم، با اینحال خود نیز انتقاداتم را در مورد بالاترین مطرح کرده ام (10)، اما بهتر از تجربه های مشابه، چون مستقل از گروه های فشار و لابی های مختلف عمل می کنند، تأثیر کارشان برای ایرانیان ماندگار است.
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران
 
سام قندچی، ناشر و سردبير ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com 
سیزدهم مرداد ماه 1394
August 4, 2015
 
پانویس:
 
1. فهرستی از برخی صفحات عمومی جالب در فیسبوک
 
2. یک ستاره در هفت آسمان
 
3. عدالت برای ایران
 
4. کلامی با شادی صدر و شاهین نجفی
http://www.ghandchi.com/914-shadisadr-shahinnajafi.htm
 
5. نقض حقوق کودکان؛ وقت پاسخگویی ایران فرا رسیده است
 
6. پارسی ویکی
 
7. واژه نامه فارسی
Farsi Dictionary
 
8. گنجور
 
9. بالاترین
 
10. بحثی در مورد مسدود کردن های سایتها در بالاترین تخت عنوان کپی کار
https://www.balatarin.com/permlink/2015/7/28/3923154#c-6549757
 
 
 
متون برگزیده

 

ایرانسکوپ#
#iranscope

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ