چهارشنبه، مرداد ۱۴، ۱۳۹۴

فرض کنیم مسأله آمریکا و ایران حل شده است

فرض کنیم مسأله آمریکا و ایران حل شده است

در دوسال گذشته و بویژه در چند ماه اخیر بحثهای زیادی در مورد مذاکرات اتمی و نتایج آن برای جنبش سیاسی شده است. فرض کنیم مسأله آمریکا و ایران تمام شده باشد، آیا اصلاً اپوزیسیون کاری دارد؟ اجازه دهید دلائل موجودیت اپوزیسیون را یک به یک مورد توجه قرار دهیم:
 
1. آنچه همه اپوزیسیون در 36 سال گذشته بر آن توافق داشته موضوع فقدان دموکراسی تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است. پیش از آن نیز در رژیم سابق همین موضوع برای اپوزیسیون مطرح بود. مگر رژیم سابق مسأله ای با آمریکا داشت و یا مگر آمریکا به اپوزیسیون کمکی می کرد که همه آن سالها مبارزات اپوزیسیون جریان داشت و حتی به سقوط رژیم انجامید؟ در نتیجه حالا نیز که دموکراسی همچنان در ایران جمهوری اسلامی مسأله است، فعالیت اپوزیسیون نیز در رابطه با دموکراسی و حقوق بشر ادامه خواهد یافت.
 
2. دومین موضوع، تداخل مذهب و دولت در جمهوری اسلامی است. حتی اصلاح طلبان اسلامی نیز وقتی امروز خبر قطع انگشتان سارقی را در مشهد شنیدند (1)، اعتراض کردند و نگفتند که اجرای قانون قصاص عملی اسلامی است. در نتیجه گرچه برای سکولارها موضوع جدایی مذهب و دولت طی همه این 36 سال در کانون توجه بوده، برای حتی اصلاح طلبان اسلامی نیز به نوعی مطرح است. برخی در ایران می گویند که این خبرهای قطع دست و انگشت و غیره شایعه است. اما متأسفانه همانطور که در رژیم طالبان در افغانستان واقعیت بود در ایران تحت قدرت جمهوری اسلامی هم واقعیت دارد. در نتیجه فعالیت اپوزیسیون در زمینه سکولاریسم نیز ادامه خواهد یافت.
 
پس اگر فرضی که در این نوشتار کرده ایم درست باشد، تازه اپوزیسیون به معنی واقعی کلمه می تواند فعالیت کند. البته آرزوی ماست که نظیر کشورهای متمدن، اپوزیسیون و پوزیسیون هر دو همیشه به موازات هم در صحنه حضور داشته باشند و هر روز  کسی را بخاطر عضویت در اپوزیسیون به زندان و حصر و بدتر محکوم نکنند. همین چند روز پیش حکم یکسال زندان به آقای مهندس کورش زعیم دادند (2). جالب است که آقای زعیم بتازگی شرکت سکولارها را در انتخابات پیشِ رو در مجلس مطرح می کرد (3) و گویا این پاسخ قوه قضاییه به تلاش مسالمت آمیز اوست. در کشورهای متمدن جرم سیاسی وجود ندارد و کسی را بخاطر اختلاف سیاسی زندانی نمی کنند. امیدوارم  جمهوری اسلامی حقوق اپوزیسیون را به رسمیت بشناسد و اپوزیسیون هم فعالیت خود را بطور مسالمت آمیز ادامه دهد. برای این هدف آیا قوه قضاییه ایران به اصلاحات تن خواهد داد و مقامات آن انتخابی خواهند شد. این تلاش شاید بیش از آنکه مورد توجه قرار می گیرد، اهمیت دارد (4).
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران
 
سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com 
پانزدهم مرداد ماه 1394
August 6, 2015
 
پانویس:
 
1. انگشتان یک سارق مسلح در زندان مرکزی مشهد قطع شد
http://dw.com/p/1GAR7
 
2. هرانا: کوروش زعیم به یک سال حبس محکوم شد
https://hra-news.org/fa/thought-and-expression/a-1750
 
HRANA: Kourosh Zaim Sentenced to 1 Year in Prison
https://hra-news.org/en/kourosh-zaim-sentenced-1-year-prison
 
3. زنان و اقلیت های مذهبی می توانند مجلس آینده را شکل دیگر دهند - گفتگوی روز با کورش زعیم
 
4. سؤالی از حقوقدانان ايران
http://www.ghandchi.com/795-elected-judiciary.htm
  
 
 
 
 
متون برگزیده

 

ایرانسکوپ#
#iranscope

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ