یکشنبه، مرداد ۱۸، ۱۳۹۴

چرا صدای احمد رضا بهارلو ها را باید شنید

http://www.ghandchi.com/GhandchiBaharloo111207.jpg
چرا صدای احمد رضا بهارلو ها را باید شنید
http://iranscope.blogspot.com/2015/08/blog-post_79.html

دوست عزیز آقای احمد رضا بهارلو سخنانی را بتازگی بمناسبت سالگرد درگذشت محمدرضا شاه پهلوی بیان کرده اند (1). گویی به کسانی پاسخ می دهند که طبق معمول می گویند "اگر شاه آزادى بيشترى داده بود" چنان می شد و چنین نمی شد. آقای بهارلو حق دارد از این بحث های "اگر" چنین و چنان خسته شده، مثل این است که بگوییم اگر مظفرالدین شاه آنقدر زود فوت نکرده بود، مشروطه در ایران نظیر بریتانیا قوام یافته بود و غیره. اینگونه بحثها ممکن است برای تحلیلگران تاریخ جالب باشد اما برای آنهایی که زندگی شان در مشروطه و استبداد صغیر و بعد از آن زیر و زبر شد، حتی مرهم دردها نیست. منظورم چیست؟
 
آقای بهارلو نه مورخ است، نه سیاستمدار، نه از پوزیسیون یا اپوزیسیون رژیم کنونی است و نه رژیم گذشته. احمد رضا بهارلوها در واقع بیانگر افکار و احساسات مردم عادی هستند که زندگی خود و خانواده و دوستانشان در این توفان انقلاب 1357 جلوی چشمانشان از هم پاشیده شده است. متأسفانه این صدایی است که کمتر در محافل سیاسی و اپوزیسیون کسی از آن حرفی می زند. این صدای خانمی است که در سال 1359 از مرز فرار کرد و دختر نوجوانش در ترکیه مورد تجاوز قرار گرفت، اما نه سیاسی بود و نه از مقامات رژیم پیشین و دلیل فرارش هم این بود که می خواست زندگی عادی خود را جدا از غوغای روز، ادامه دهد.
 
سالها پیش با پایان برنامه "میزگردی با شما" ی آقای احمد رضا بهارلو که آغازگر تلویزیون بخش فارسی صدای آمریکا بود، یادداشتی در مورد آن نوشتم (2). آقای بهارلو تنگ نظر نبود و همه طرف داستان را نیز مورد توجه قرار می داد، اما خود او زبان مردم عادی این مرز و بوم است که از سیاست و دین هر دو خسته شده اند و آینده بهتری برای خود و نزدیکانشان خواسته و می خواهند.
 
ما در تاریخ می خوانیم که انقلاب کبیر فرانسه چنین و چنان بود، اما زندگی مردم عادی که در آن روزگار یک روزه تغییر کرد، تجربه مشابهی بود، جدا از اهداف متضاد دو انقلاب (3). منظومه زیبای ساموئل تيلور کولريج، شاعر و منتقد انگلیسی، تحت عنوان "ترانه دریانورد کهنسال" که در قالب داستان کشتن پرنده دریائی خارق العاده ای به رشته تحریر درآمده، در همین مورد است (4). بحث احمد رضا بهارلوها بحث تاریخی و سیاسی نیست. حرف او احساسات مردم عادی نسلی است که خود را همچنان قربانی آن تحول می بینند و لازم است که این احساسات را شنید و درک کرد.
 
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران
 
سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com 
هجدهم مرداد ماه 1394
August 9, 2015
 
پانویس:
 
1. احمد رضا بهارلو: بخشى از عرايض بنده در مراسم يكشنبه اى كه گذشت
https://www.facebook.com/ahmadrezab/posts/10153555809664301?pnref=story
 
2. رمز موفقيت ميزگردهای احمد بهارلو
http://www.ghandchi.com/538-AhmadBaharloo.htm

Secret of Baharloo's VOA Roundtables' Success
http://www.ghandchi.com/538-AhmadBaharlooEng.htm
 
3. ايران آينده نگر: آينده نگري در برابر تروريسم
http://www.ghandchi.com/500-FuturistIran.htm

FUTURIST IRAN: Futurism vs Terrorism
http://www.ghandchi.com/500-FuturistIranEng.htm
 
4. Rime of the Ancient Mariner, Samuel Taylor Coleridge
http://www.ghandchi.com/iranscope/Anthology/Ancient_Mariner.htm
 
 
متون برگزیده

 

ایرانسکوپ#
#iranscope

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ