یکشنبه، مرداد ۱۸، ۱۳۹۴

پیشنهادی برای استراتژی حزب آینده نگر ایران

پیشنهادی برای استراتژی حزب آینده نگر ایران

پیشنهادی برای پلاتفرم حزب آینده نگر 15 سال پیش مطرح شد (1) و خوشبختانه به تدریج پیشرفتهایی برای تدوین نهایی حاصل می شود.  پلاتفرم حزب آینده نگر اساساً سندی است که اهداف دور و نزدیک حزب را بیان می کند و مدون کردن آن مطمئناً به این معنا است که اعضاء حزب خواهند دانست با پیوستن به چنین حزبی از چه اهداف و آرمانهایی حمایت می کنند، و مانند پیوستن به سازمانهایی نخواهد بود که چه در ایران و چه در سطح بین المللی، اعضا بعد از پیروزی شگفت زده شدند که برای چه اهداف وحشتناکی جان و مال خود را به خطر انداخته اند، و چه بسیاری نیز جان باختند و عزیرانشان افسوس می خورند که آنان زندگی خود را برای چه اهداف نامطلوبی، فدا کردند. به همین دلیل وقت گذاشتن برای تدوین پلاتفرم حزبی بهترین پیشگیری از پشیمانی در آینده بوده و هست.
 
پلاتفرم، اهداف و آرمانهای حزب را مشخص می کند همانگونه که حزب دموکرات و حزب جمهوریخواه در آمریکا، چه در زمان تأسیس و چه امروز پلاتفرم داشته و همواره آن را به روز کرده اند. اما مثلاً در تدارک انتخابات سال 1861، حزب جمهوریخواه آمریکا استراتژی بدست گرفتن رهبری مبارزه با برده داری را در پیش گرفت و آبراهام لینکلن نامزد ریاست جمهوری از حزب جمهوریخواه، با چنین استراتژی به ریاست جمهوری آمریکا رسید در صورتیکه حزب دموکرات در آن سالها استراتژی دفاع از حقوق ایالات را در پیش گرفت و عملا به متحد نیروهای هوادار برده داری در جنوب تبدیل شد. در نتیجه فقط پلاتفرم حزبی نیست که سرنوشت احزاب و اعضاء آن را رقم میزند بلکه استراتژی حزب بویژه در دورانهای بحرانی نظیر دوران جنگ داخلی در آمریکا می تواند تعیین کننده شود و زندگی حزب و اعضاء آن را زیرو رو کند.
 
جنبش بزرگی در ایران از زمان انقلاب ناتمام 1388 آغاز شده است (2). مسأله مرکزی این جنبش پایان دادن به دولت مذهبی در ایران است. استراتژی حزب آینده نگر از نظر اینجانب باید رهبری این جنبش باشد. آینده ایران و ایرانی را این جنبش رقم خواهد زد. مثلا حرکت برای پایان دادن به حجاب اجباری یکی از نمودهای این جنبش تنومند است. شیوه مبارزه حزب آینده نگر نیز مبارزه مسالمت آمیز خواهد بود. امیدوارم این جنبش بتواند نظیر بسیاری از جنبشهای مشابه در اروپا بدون خون و خونریزی به ثمر برسد. هم اکنون بسیاری از شخصیت های مذهبی ایران، خود نیز نه تنها حامی پایان دادن به دولت مذهبی در ایران هستند بلکه معتقدند که اسلام از اول سکولار بوده و ایجاد دولت اسلامی را خلاف شرع اسلام می دانند (3). البته کسانی هم، چه در میان اسلام گرایان و چه در میان دشمنان اسلام، معتقدند اسلام از اساس ضد سکولار است (4). با اینحال جدا از نقطه نظرات محتلف، جنبشی که برای پایان دادن به دولت مذهبی در ایران 6 سال پیش آغاز شده آنقدر قدرتمند است که ابداً منشاء آن روشنفکران گروه های ریز و درشت این طیف ها نیست و این حرکت عظیم در بطن جامعه در واکنش به 36 سال دولت تئوکراتیک در ایران شکل گرفته و برخاسته و کار چند گروه فعال سیاسی نیست. آینده ایران را رهبری این جنبش بزرگ رقم خواهد زد.
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران
 
سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com 
هجدهم مرداد ماه 1394
August 9, 2015
 
پانویس:
 
 
2. باز هم درباره رهبری انقلاب ناتمام 1388 در ایران
http://www.ghandchi.com/939-enghelaabe88.htm 
 
3. اکبر گنجی: «اسلام کامل»، آلترناتیو آیت‌الله خامنه‌ای در برابر «اسلام سکولار»
http://isdmovement.com/2015/0615/062615/062615.Akbar-Ganji-Khameneis-alternative-to-secular-Islam.htm
 
4. بحث توکويل در مورد اسلام برای ايران اهميت استراتژيک دارد
http://www.ghandchi.com/714-tocqueville-islam.htm 
 
متون برگزیده

 

ایرانسکوپ#
#iranscope

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ