شنبه، آبان ۳۰، ۱۳۹۴

شادی امین: بچه‌هایمان را با آبی و صورتی قاب نکنیم

شادی امین: بچه‌هایمان را با آبی و صورتی قاب نکنیم
xxxxxx

بی‌بی‌سی فارسی به مناسبت فرارسیدن نوامبر و روز مقابله با خشونت بر علیه زنان، ویژه نامه ای به نام"100 زن" تهیه کرده که در این مورد می نویسد: "به همین مناسبت از زنان موفق جامعه خواسته‌ایم که مطلبی کوتاه با این عنوان برای‌مان بنویسند: اگر زن نبودم؛ یادداشتی درباره خودشان و اینکه با توجه به جایگاه اجتماعی که اکنون دارند که شاید به دلیل زن بودن برای رسیدن به هدفشان دشواری‌های فراوانی را پشت سرگذاشته که احتمالا همکاران مردشان کاملا از این مشکلات به دور بودند، اگر زن نبودند در چه موقعیتی قرار داشتند."
من در پاسخ پرسش: اگر زن بودم، اگر زن نبودم" پاسخ داده‌ام:"از من خواستید به عنوان یک "زن" موفق مطلبی برای ویژه امسالتان بنویسم. نمی‌دانم معیار شما برای "زن" بودن و یا "موفق" بودن چیست که مرا انتخاب کرده اید، با اینجال به درخواست شما پاسخ مثبت می‌دهم."
و در ادامه گفته ام:" من به تجربه زندگی‌ام آنقدرها هم "زن" نیستم. لااقل زنی که همیشه و در همه جا می بینید نیستم. کمی یا بیشتر جور دیگری هستم. آنطور که دلم می خواهد باشم، هستم. اگر زن نبودم، با خصوصیاتی که از خودم می شناسم، قطعا مرد هم نبودم، لااقل مرد معمول هم نبودم. آری، من اگر زن نبودم، همین بودم که هستم. انسانی فرای مرزهای تعیین شده جنسی و جنسیتی که خود تعیین می کند چه بپوشد، عاشق چه کسی بشود و چگونه سخن بگوید، موهایش چه شکلی باشد و یا چگونه راه برود، چه بازی‌هایی را دوست بدارد و یا چه شغلی داشته باشد."
و پاسخم را اینچنین به پایان برده ام:"با همه اینها اما من با تمام علائم اولیه و ثانویه جنسی زنانه بدنیا آمدم پس من یک زن هستم. اما چه خوب است که می شود زنی بود که زن نیست و در عین حال نه مرد بود و نه آرزومند آن. کاش این جهان دو قطبی در این روزهای گرماگرم مبارزه با خشونت علیه زنان به چالش کشیده شود. کاش این دوآلیسم جنسی، زمانی در نظر ما و در زندگی ما غیر ضرور آید.
قدم‌های اولیه شکستن این نگاه مبتنی بر دوگانه جنسی زن و مرد در جامعه ایرانی برداشته شده. هر کدام قدم کوچک دیگری برداریم. بچه‌هایمان را با آبی و صورتی قاب نکنیم. آنها نیازمند و آرزومند رنگ‌های بیشتری هستند. من اگر زن نبودم، باز شادی امین بودم."
بقیه مطلب را در لینک زیر ببینید:

  اگر زن نبودم، مرد هم نبودم

http://www.bbc.com/persian/arts/2015/11/151121_l44_100w_amin_ifiwere

منبع:
https://goo.gl/rkgKEV



----------------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ