دوشنبه، آذر ۰۹، ۱۳۹۴

مسأله انقلاب یا اصلاحات نیست

مسأله انقلاب یا اصلاحات نیست
http://iranscope.blogspot.com/2015/11/blog-post_52.html
 
بسیاری اوقات به نتیجه انقلاب 57 نگاه می کنیم و می گوییم آیا بهتر نبود که بجای دنبال سرنگونی رژیم بودن مسیر اصلاحات را دنبال می کردیم اما در پاسخ هم می شنویم که درسالهای 1339 تا 1342 دقیقاً نیروهای مترقی مسیر اصلاحات را پیمودند و پس از آنکه رژیم شاه از بحران آن سالها عبور کرد دوباره به استبداد برگشت و آنهم بدتر از پیش. اما دوباره می شنویم که نتیجه انقلاب و استقلال خواهی در 1357 ما را در مسیری نظیر کره شمالی قرار داده است در صورتیکه اگر مسیر اصلاح طلبی را در زمان بختیار حمایت می کردیم شاید امروز ایران کره جنوبی دیگری بود.
 
واقعیت این است که همه این اگرها ممکن است درست یا نادرست باشد اما انقلاب ایران آنگونه بود که می دانیم و درس های آن را هم سالهاست بحث کرده ایم (1).
 
نکته ای که معمولاً از بحث های اگر چنان و چنین کرده بودیم شنیده می شود این است که گویی همه تاریخ، چه برای رژیم در قدرت و چه برای اپوزیسیون، در مقطع معینی نظیر زمستان 1357 تعیین می شود و دنبال پاسخ به سؤالاتمان در رویدادهای آن مقطع می گردیم. شاید بهتر است بپرسیم که همه آن سالهای بین 28 مرداد 1332 و 22 بهمن 1357 اپوزیسیون چه ارزش هایی را ترویج می کرد. آیا همه بحث ها به دور اصلاح یا سرنگونی نظام بود یا که ارزشهای دموکراتیک و سکولار و آینده نگری ترویج شده بود. همین سؤال را درباره عملکرد رژیم می توان پرسید. به هرحال آن سالها دیگر بر نمی گردد اما بهتر است امروز از خود سؤال کنیم که چه ارزشهایی را ترویج می کنیم بجای آنکه مرتب بپرسیم دنبال انقلابیم یا اصلاحات، چون نتیجه ارزشهایی که ترویج می کنیم چیزی است که آیندگان از آن بهره مند می شوند یا از آن متضرر خواهند شد جدا از آنکه در ایران اصلاحات موفق شود یا انقلاب یا جنگی ناخواسته روی دهد. این بحث هم برای اپوزیسیون مهم است و هم برای رژیم.  و بالاخره در پایان یک جا می شود کره شمالی و دیگری کره جنوبی.

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

سام قندچی، ناشر و سردبير ایرانسکوپ
http://iranscope.blogspot.com
http://www.iranscope.com
http://www.ghandchi.com
نهم آذر ماه 1394
November 30, 2015

پانویس:

1. کتاب ایران آینده نگر
http://www.ghandchi.com/500-FuturistIran.htm

Futurist Iran book
http://www.ghandchi.com/500-FuturistIranEng.htm
 
 
 
متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com

 


----------------------
http://www.iranscope.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ