پنجشنبه، شهریور ۱۱، ۱۳۸۹

رکود اقتصادی عامل جذب استودیوهای هالیوود به فیلم های کم هزینه


رکود اقتصادی عامل جذب استودیوهای هالیوود به فیلم های کم هزینه
مایک اوسالیوان - لس آنجلس
http://www.voanews.com/persian/news/economy/Lowbudget-2010-9-2-102078623.html

در دوران رکود اقتصادی، مردم غالبا به سرگرمی ها، از جمله «سینما» پناه می برند. به همین جهت نیز در طول سال ها همواره به صنعت سینمای هالیوود به عنوان یک ماشین پول سازی نگاه شده است که حتی در بدترین شرایط اقتصادی نیز به چرخش خود ادامه می دهد.

اما در حال حاضر بر خلاف آنچه گذشته به ما نشان داده است، استودیوهای فیلمسازی با وجود تلاش و کوشش های بی شمار، با چالش هایی روبرو هستند که تا کنون سابقه نداشته است. برخی از این استودیوها حتی مبادرت به بستن برخی از واحدهای تولید فیلم کرده اند تا از زیان های آینده و عدم فروش و بازگشت سرمایه ها به استودیو جلوگیری کنند.

استودیوهای بزرگ هالیوود هم چنین در تلاش اند تا با رکود اقتصادی کنونی آمریکا به نوعی مبارزه کنند تا به هر صورتی که شده خود را تا گذر از این دوران سخت سرپا نگهدارند. در این میان یکی از تهیه کنندگان مستقل معتقد است بازار برای ساختن فیلم های کم هزینه آمادگی بیشتری دارد.

فیلم Behind Your Eyes «پشت چشم هایت» یک فیلم ترسناک و روحی روانی است که به زودی به روی پرده سینماها خواهد آمد. این فیلم به نظر تهیه کنندگان هالیوود با یک بازاریابی دقیق و هوشمندانه می تواند به صورت چشمگیری سودآور باشد.

«وسو ویوو اینترتینمت» Vesuvio Entertainment نام یک کمپانی کوچک و مستقل فیلمسازی است که فیلم «پشت چشم هایت» را تهیه کرده است. «گرگ سیمز» تهیه کننده این فیلم کم هزینه معتقد است که این گونه فیلم های مستقل و کم بودجه، بازاری رو به رشد دارد و تماشاگرانی را به خود جلب کرده است که تعداد آن ها هر روز در حال افزایش است. سیمز می گوید: «حالا مردم کم کم متوجه کل قضیه شده اند. این که شرایط فیلمسازی در هالیوود امروز کاملا تغییر کرده و فیلم های بزرگ و پرخرج با هنرپیشه های معروف به جز استثناهایی، دیگر نمی توانند درآمدهای کلان گذشته را داشته باشند.»

فیلم «آواتار» Avatar یکی از آن استثناهایی است که «سیمز» صحبتش را می کند. فیلمی که در سطح جهان بیش از دو و نیم میلیارد دلار فروش داشته است. این در حالی است که ساختن این فیلم نیز میلیون ها دلار هزینه برداشته است و امروزه تهیه کنندگان انگشت شماری وجود دارند که در اوضاع و شرایط اقتصادی کنونی بتوانند از عهده چنین هزینه های هنگفتی برآیند.

«گرگ سیمز» به عنوان تهیه کننده یک استودیوی کم بودجه، اصراری ندارد با بازیگران شناخته شده و صاحب نام کار کند. چنانچه در فیلم «موج سرخ» Red Surf محصول سال ١٩٩٠ خود نیز از بازیگران ناشناس استفاده کرد. یکی از همین هنرپیشه های گمنام، جورج کلونی جوان بود که در آن زمان هنوز به معروفیت نرسیده بود و به کمک بازیگر دیگر فیلم، جین سیمونز، ستاره موسیقی راک، در نهایت فیلم را تبدیل به یک اثر کلاسیک و بسیار سودآور کردند.

سیمز می گوید: «جورج کلونی در فیلم موج سرخ که یک فیلم ماجراجویانه بود با یک عده دیگر به کار خرید و فروش مواد مخدر اشتغال دارند. فیلم سراسر اکشن است و بعد از اینکه این ها همه سوار یک قایق می شوند، زد و خوردها شروع می شود و به دنبال آن هم چند انفجار و خلاصه ما این فیلم را با فکر می کنم کمی بیشتر از یک میلیون دلار ساختیم.»

ژانر وحشت، نوع دیگری از فیلم است که می توان حتی با هزینه های خیلی کم تری آن را تهیه کرد. همین تهیه کننده، گرگ سیمز، می گوید: «این روزها تکنیک های پیشرفته دیجیتالی، هزینه های ساختن فیلم های ترسناک را هم به مراتب کاهش داده است و فروش «دی وی دی» و دانلود فیلم ها روی اینترنت بخش سودآوری از تهیه این گونه فیلم ها به شمار می رود.»

این تهیه کننده فیلم های کم خرج هالیوود می گوید مهم این است که او نیز همگام با تغییرات تکنولوژی و شرایط اقتصادی روز حرکت کند. به اعتقاد او امروزه رمز موفقیت یک فیلم، ساختن یک فیلم خوب، تبلیغات هوشمندانه در اطراف آن و هماهنگ ساختن آن با روندهای پیشرفته پخش فیلم است: «کار اصلی من همین است. این که پاسخگوی درخواست های بازار با در نظر گرفتن تغییراتی که در آن به وجود می آید باشم. تغییراتی که نه مثل گذشته هر سال، بلکه هر ساعت چالش های تازه ای را در مقابل ما قرار می دهد.»


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ