پنجشنبه، شهریور ۱۱، ۱۳۸۹

استفان هاکینگ: کائنات می تواند آفریده خدا نباشد


استفان هاکینگ: کائنات می تواند آفریده خدا نباشد
http://www.voanews.com/persian/news/Hawking_Universe-2010-02-09-102078638.html

بنا به گفته استفان هاکینگ، فیزیکدان و نظریه پرداز سرشناس بریتانیایی، برای آفرینش هستی به خداوند نیازی نبوده و پدیده مهبانگ (بیگ بنگ) نتیجه اجتناب ناپذیر قوانین فیزیک بوده است.

استفان هاکینگ، نابغه فیزیک و محقق سرشناس بریتانیایی در کتاب جدید خود به نام «طرح بزرگ» می نویسد حل تعدادی از معماهای پیچیده جدید، از راز جهان پرده برخواهد داشت و ضرورت وجود آفریننده کائنات را به یک امر غیرضروری بدل می کند.

در گزیده ای از کتاب استفان هاکینگ که در شماره روز پنج شنبه (۲ سپتامبر) نشریه تایمز منتشر شده است، آقای هاکینگ می نویسد: «به این دلیل که قانونی همچون قانون جاذبه وجود دارد، کائنات می تواند از هیچ پدید آید و آفرینش خود به خودی، دلیلی بر وجود (هستی) در برابر هیچ است و دلیل وجود هستی و موجودیت ما نیز به همین اصل بستگی دارد.»

آقای هاکینگ می گوید برای ادامه بقای هستی و روشن شدن آسمان آبی، دعا به بارگاه خداوند ضرورتی ندارد.

به نظر می رسد این فیزیکدان برجسته در کتاب «تاریخچه زمان» از دیدگاه های مذهبی گذشته خود که ایده احتمال وجود یک آفریننده را پذیرفته بود، فاصله گرفته است. وی در این کتاب نوشته بود: «توانایی ما در کشف تئوری کامل (آفرینش)، پیروزی مطلق و نهایی بشر خواهد بود و آنگاه می توانیم به کنه ذهن آفریننده راه یابیم».

این نظریه پرداز بریتانیایی از سال ۱۹۷۴ تاکنون روی دو تئوری کلیدی فیزیک مدرن تحقیق کرده است؛ تئوری نسبیت آلبرت اینشتین در مورد قانون جاذبه و نیز پدیده عظیم و نظریه کوانتوم ذرات ریزاتمی.

استفان هاکینگ که از اوان جوانی به یک بیماری نادر اختلال اعصاب ماهیچه ای مبتلاست که تقریباً بیشتر بخش های بدن او را به حالت فلج کامل درآورده است، یکی از برجسته ترین دانشمندان نظریه پرداز جهان محسوب می شود.

آقای هاکینگ از سال ۱۹۷۹ سمت استادی ریاضیات دانشگاه کمبریج، کرسی ای که روزگاری اسحاق نیوتن بر آن تکیه زده بود را بر عهده گرفت. وی سال گذشته از این مقام کناره گیری کرد.

آقای هاکینگ کتاب جدید خود را با همکاری لئونارد ملودینو، فیزیکدان آمریکایی تالیف کرده است. کتاب «طرح بزرگ» روز ۹ سپتامبر منتشر خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ