شنبه، تیر ۰۱، ۱۳۹۲

یک مرگ دیگر در زندان؛ افشین اسانلو، فعال کارگری درگذشت

یک مرگ دیگر در زندان؛ افشین اسانلو، فعال کارگری درگذشت
http://www.kaleme.com/1392/04/02/klm-149043

چکیده : به دنبال فوت افشین اسانلو، فعال کارگری زندانی در رجایی شهر، مدیرکل زندان‌های استان تهران گفته است وی در بیمارستان شهید رجایی کرج در اثر سکته قلبی فوت کرده است. خواهر این زندانی سیاسی اما گفته است که برادرش قبل از رسیدن به بیمارستان فوت کرده و هیچ بیماری قلبی نداشته و خبر مرگ وی در اثر سکته قلبی برای خانواده غیرقابل باور است. پاییز گذشته کلمه گزارش داد که فشارهای وارده بر افشین اسانلو، فعال کارگری و زندانی سیاسی موجب بروز مشکلات جسمی برای وی شده است. ضربات متعدد کابل بر بدن اسانلو باعث پارگی درکف پا و ایجاد غده درکتف او شده است، که عمل جراحی او قرار است بر روی کتف این زندانی انجام شود....

کلمه- گروه خبر: به دنبال فوت افشین اسانلو، فعال کارگری زندانی در رجایی شهر، مدیرکل زندان‌های استان تهران گفته است  وی در بیمارستان شهید رجایی کرج در اثر سکته قلبی فوت کرده است. خواهر این زندانی سیاسی اما گفته است که برادرش قبل از رسیدن به بیمارستان فوت کرده و هیچ بیماری قلبی نداشته و خبر مرگ وی در اثر سکته قلبی برای خانواده غیرقابل باور است.

هدی صابر، زهرا بنی یعقوب، محسن دکمه چی، منصور رادپور، زهرا کاظمی، امیدرضا میرصیافی، البرز قاسمی، اکبر محمدی و علی اکبر سعیدی سیرجانی از جمله زندانیانی هستند که در زمان گذراندن دوران حبس خود فوت کرده اند.

سال گذشته در خرداد ماه در کمتر از یک هفته هفت تن از زندانیان در زندان رجایی شهر درگذشتند و هیچ مقام مسئولی در مورد این مرگ ها توضیحی نداد.

فاجعه در زندان رجایی‌شهر کرج؛ هفت مرگ در هفت روز گذشته

سهراب سلیمانی در گفت‌وگو با ایسنا، بدون اشاره به روند درمانی و تقاضای این زندانی سیاسی برای مرخصی درمانی با تایید این خبر اظهار کرد: افشین اسانلو از محکومین تهران بود که اخیرا برای گذراندن باقی دوران محکومیتش به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شده بود.

مدیرکل زندان‌های استان تهران افزود: نامبرده در سال ۸۸ بازداشت شده بود و اسفند ماه دوران محکومیتش به پایان می‌رسید که متاسفانه به دلیل سکته قلبی فوت کرد.

پاییز گذشته کلمه گزارش داد که فشارهای وارده بر افشین اسانلو، فعال کارگری و زندانی سیاسی موجب بروز مشکلات جسمی برای وی شده است.

خواهر این زندانی سیاسی در گفت و گو با جرس گفته است که  وقتی او را به بیمارستان آوردند فوت شده بود اما ما باز دیدیم جوان است و شاید امیدی باشد نزدیک یکساعت هم برای احیاء او تلاش کردیم اما فایده ای نداشت.
او احتمال سکته قلبی را رد می کند و می گوید که افشین سالم بود و هیچ ناراحتی قلبی نداشت. ما وقتی خبر را شنیدیم اصلا باورمان نمی‌شد مگر می‌شود افشین سکته قلبی کند!

این خواهر داغدار با انتقاد از بی توجهی زندانبان در عدم اطلاع رسانی به خانواده می گوید که تاکنون کسی از زندان برای اعلام خبر مرگ برادرش با آنها تماس نگرفته است.

وی همچنین گفته است که هفته پیش مادرم یک ملاقات حضوری با افشین داشت و حالش خوب بود. حتی امیدوار بود که صحبت کند و بتواند به مرخصی بیاید.

این فعال کارگری ازسوی قاضی صلواتی به ۵سال حبس تعزیری به اتهام اجتماع و تبانی محکوم شد و دادگاه تجدید نظر استان تهران نیز این حکم را تایید کرد.

به گزارش ندای سبز آزادی، افشین اسانلو پیش از این برای درمان بارها درخواست مرخصی کرده بود اما مسئولان دادستانی تهران با مرخصی این زندانی سیاسی مخالفت کردند.

مهر ماه سال گذشته نیز این زندانی سیاسی و عضو هیأت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه در نامه ای به فدراسیون بین المللى کارگران حمل و نقل ( آ تى اف ) و سازمان جهانى کار ( آ ال او ) از دردها و آلامی گفت که در این مدت بر او آمده است.

در این نامه که در کلمه منتشر شد، آمده بود که تنها گناه من پیگیری خواسته هاى به حقى است که کارگران شرکت واحد به آن واقف شده و آن را مطالبه میکنند، که با دستگیرى و زندانى آنها این خواسته ها از بین نمیرود. ضرورتهایى مانند به وجود آمدن یک نهاد صنفى مستقل کارگرى جهت احقاق حقوق حقه و قانونى طبق موازین وزارت کار در جهت تامین امنیت شغلى، بهبود دستمزدها متناسب با میزان تورم جلوگیرى از پرداخت سلیقه اى حقوق و مزایا، عقد قراردادهای دائم بین کارگر و کارفرما ، پایبند کردن دولت در کمک و تسهیل پرداخت بیمه تامین اجتماعى، نظارت در تعاونیهاى حمل و نقل که دیگر کاملا خصوصى شده و انحصاری بهره برداری میشود و تنها نام تعاونى را یدک میکشند، غیر قابل انکار می باشد.

روز گذشته همزمان با فوت افشین اسانلو، حشمت الله طبرزدی از زندانیان سیاسی که دوران حبس خود را در رجایی شهر سپری کرده بود و اینک در مرخصی است، در مطلبی در صفحه فیس بوک خود نوشت: ممکن است پرسیده شود این زندان رجایی شهر چگونه جایی است که هر سال چندین نفر در ان گرفتار مرگ خاموش می شوند. از دیدگاه من که حدود دوسال و نیم از ۳ سال حبس اخیر را دران جا گذرانده ام،محدودیت ها و فشار های گوناگون روحی، عامل اصلی این نوع مرگ ها در رجایی شهر است. به ویژه در دوره ی اخیر که تلفن و ملاقات حضوری و مرخصی ها قطع است،و سالن ۱۲ به یک سالن دربسته تبدیل شده ، این فشار ها افزایش می یابد.من پیشتر ۷ سال حبس در انفرادی های بازداشت گاه های مختلف امنیتی و نیززندان اوین گذرانده ام. ولی زندان فوق امنیتی رجایی شهر را زندانی با شرایط کاملا غیر انسانی تر یافتم. حتا برای قاتلین نیز محل مناسبی نیست چه رسد برای فعالین سیاسی و کارگری.همین شرایط است که زندانی را در مسیر مرگ تدریجی قرار می دهد. بنا براین دولت جدید اگر قرار است کاری انجام بدهد باید شرایط این زندان را مورد برسی و تغییر جدی قرار بدهد.پیشتر باید پاسخ بدهند که جرم افشین اسانلو چه بود که به ۵ سال حبس محکوم شده بود!؟مبادا شاهد مرگ دیگری در زندان رجایی شهر و به ویژه سالن ۱۲ باشیم.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ