جمعه، مهر ۱۷، ۱۳۸۸

عسلویه در توقف كامل

عسلویه در توقف كامل
http://www.javanefarda.com/News.aspx?ID=2155

تاكنون چندين شرکت نفتى و گازى، از جمله شرکت بريتانيايي ـ هلندى رويال داچ شل، اينپکس ژاپن و استات اويل نروژ از ايران رفته يا افزايش سرمايه‌گذارى خود را متوقف کردند. اين روزها سردار رستم قاسمي، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبياء در گفت‌وگو با مهر از کمبود اعتبار براى فازهاى پارس جنوبى خبر داده و از بيکار شدن شش هزار نيروى مشغول به کار در پارس جنوبى سخن گفته است.فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبياء گفته است که مشکلات مالى به رکود کار در فازهاى و ميدان‌هاى گازى پارس جنوبى انجاميده است و اخراج کارکنان را در پى داشته است. فازهاى ديگر پارس جنوبى نيز با مشکلات مشابه‌اى روبه‌رو هستند.

سردار رستم قاسمي، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبياء گفته است که تامين مالى عمليات در فازهاى و ميدان مشترک گازى پارس جنوبى در گرو برداشت يک ميليارد دلارى از حساب ذخيره ارزى است. به گفته‌ى وي، اجراى فازهاى يادشده با مشکلات شديد ناشى از کمبود منابع مالى مواجه شده است.

قراردادهاى «بدون تشريفات»
با روى کارآمدن دولت احمدى‌نژاد بخشى از پروژه‌هاى مهم گازى و نفتى کشور، بعضا بدون انجام روال قانونى مربوط به مناقصه‌ها، به برخى نهادها و شرکت‌هاى وابسته به آن واگذار شدند. طرح توسعه فازهاى و پارس جنوبى در مرداد به صورت ترک تشريفات قانونى به قرارگاه خاتم‌الانبيا واگذار شد. ارزش مالى اين قرارداد بیش از دو میلیارد است. به باور منتقدان رويکرد دولت در واگذارى پروژه‌هاى بزرگ کشور، سبب شده که برخى نهادها به کارفرماهاى بزرگ کشور بدل شوند. محافل مربوط به بخش خصوصى پيوسته به اين رويکرد دولت انتقاد و اعتراض داشته‌اند. برخى منابع خبرى خروج سرمايه‌گذاران خارجى از فعاليت در پارس جنوبى را هم با رويکرد دولت بى‌ارتباط نمى‌دانند.

تاخير در اجراى فازهاى ١۵ و ١٦
فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبياء با اشاره به کسرى شديد منابع مالى در سيستم شرکت ملى نفت، گفت: عدم تامين منابع مالى فازهاى ١۵ و ١٦ پارس جنوبى موجب شده است اجراى اين طرح با تاخيرهايى همراه شود. سردار رستم قاسمى در گفت‌وگو با مهر درباره آخرين وضعيت تامين منابع مالى فازهاى ١۵ و ١٦ ميدان مشترک پارس جنوبي، گفت: مقرر شده است هفته آينده در شوراى اقتصاد درخصوص برداشت منابع از حساب ذخيره ارزى جلسه‌اى برگزار شود که اميدواريم با برداشت يک ميليارد دلارى از ذخيره ارزى در اين نشست موافقت شود. وى با تاکيد بر اينکه هم اکنون اجراى فازهاى ١۵ و ١٦ پارس جنوبى با مشکلات شديد کمبود منابع مالى مواجه شده است، تصريح کرد: اين موضوع در روند اجراى اين طرح نيز اثرگذار بوده است. فرمانده قرارگاه سازندگى خاتم‌الانبياء با اشاره به کسرى شديد منابع مالى در سيستم شرکت ملى نفت ايران، يادآور شد: براى اجراى اين طرح بايد ماهانه حدود ۵٠ ميليون دلار منابع مالى تزريق مى شد اما اين در حالى است که در طى شش ماه گذشته در مجموع حدود ١۵٠ ميليون دلار منابع مالى به فازهاى ١۵ و ١٦ تزريق شده است.

٦ هزار نفر بيکار شدند
اين مقام مسئول در ادامه با بيان اينکه مشکلات مالى ايجاد شده در اجراى فازهاى ١۵ و ١٦ موجب خروج نيروهاى کار و حجم اشتغال در اين طرح گازى شده است، بيان کرد: بر اساس برنامه بايد در شرايط فعلى حدود ١٠ هزار نفر به صورت روزانه در کارگاه هاى فازهاى ١۵ و ١٦ فعاليت مى کردند اما هم اکنون تعداد شاغلين اين دو فاز به چهار هزار نفر کاهش يافته است. فرمانده قرارگاه سازندگى خاتم‌الانبياء با اشاره به اينکه در صورت تامين منابع مالى امکان جبران تاخيرهاى ايجاد شده در اين دو فاز ميدان پارس جنوبى وجود دارد، اظهار داشت: اما در صورت عدم تامين به موقع منابع تاخيرهاى زيادى به اجرا و تکميل اين طرح تحميل خواهد شد.قاسمى در پاسخ به اين سوال مهر که پيش‌بينى تاخيرهاى ايجاد شده در اين طرح گازى چند ماه خواهد بود، اعلام کرد: پيش‌بينى دقيق تاخيرها در حال حاضر قابل محاسبه نيست.

وى با بيان اينکه تاکنون بالغ بر يک ميليارد دلار سرمايه در اجراى فازهاى ١۵ و ١٦ پارس جنوبى هزينه شده است، گفت: با وجود مشکلات موجود فعلا برنامه‌اى براى جذب مشارکت خارجى در اين طرح گازى نداريم. به گزارش مهر، مرداد ماه سال ١٣٨۵ قرارداد طرح توسعه فازهاى ١۵ و ١٦ پارس جنوبى به ارزش دو ميليارد و ٩٧ميليون دلار به صورت ترک تشريفات به قرارگاه سازندگى خاتم‌الانبيا واگذار شده بود. هدف از توسعه اين دوفاز پارس جنوبى که مشابه فازهاى ١٧ و ١٨ اين ميدان است، برداشت روزانه ۵٦ ميليون و ٦٠٠ هزار مترمکعب گاز از مخزن و توليد ۵٠ ميليون مترمکعب گاز تصفيه شده و سالانه يک ميليون تن اتان و يک ميليون و ۵٠ هزار تن گاز مايع از هر يک از اين فازها است.

وجود مشکل مالي
مشکل تامين مالى صرفا محدود به فازهاى ياد شده نيست. پيش از اين نيز غلامرضا منوچهرى مديرعامل پتروپارس از وجود مشکلات مالى در اجراى فاز ١٢ ميدان گازى پارس جنوبى خبر داده و گفته بود: وجود مشکلات مالى در طرح توسعه بزرگ‌ترين فاز پارس جنوبى کماکان پابرجا است.در همين حال على خيرانديش مدير عامل شرکت مايع‌سازى گاز طبيعى از تاخير پنج درصدى در اجراى طرح ايران ال ان جى خبر داد و به مهر گفته بود: در حال حاضر به دليل عدم تامين به موقع منابع مالى و اعتبارى اجراى طرح از برنامه عقب افتاده است. وى با بيان اينکه در شرايط کنونى پيشرفت اجراى اين پروژه حدود ٢۵ درصد بوده است، اظهار کرده بود: اگر تامين منابع مالى اين طرح بموقع انجام بگيرد، تا دو سال آينده توليد LNG در اين پروژه آغاز خواهد شد.در اين رابطه رکن الدين جوادى مدير عامل شرکت مهندسى و ساختمان صنايع نفت (اويک) با اشاره به عدم تخصيص ٢٠٠ ميليون يورو پيش پرداخت اجراى فازهاى ٢٠ و ٢١ پارس جنوبي، گفته بود: براى آغاز اين طرح شرکت نفت بايد به عنوان کارفرما رقمى معادل پنج درصد از کل قرارداد را در اختيار اويک قرار دهد.
منبع: حیات نو

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ