سه‌شنبه، مهر ۱۴، ۱۳۸۸

نوبت قربانی کردن مرتضوی هم رسید. نوبت بعدی شریعتمداری است.

نوبت قربانی کردن مرتضوی هم رسید. نوبت بعدی شریعتمداری است.
http://mohandestabarzadi.blogfa.com/post-1656.aspx

سعید مرتضوی دادستان سابق تهران که این روزها در کسوت معاون دادستان کل کشور مشغول به کار شده است معروف تر از آنست که نیازی به معرفی داشته باشد. وی پس از پیگیری های بسیار موافقت خود را برای گفتگوی اختصاصی با سایت "پرچم" اعلام کرد. این گفتگوی چالشی که در دفتر معاون دادستان کل کشور صورت گرفته پیش از قرائت گزارش کمیته تفحص مجلس شورای اسلامی انجام شده است. قسمت هایی از این گفتگو پیش از انتشار مشروح آن تقدیم می شود:

پرچم: آقای مرتضوی اولین نکته ای که این روزها به نوعی ابهام و اشکال در مدیریت واقعه کهریزک به وجود آورده ماجرای تلفن دبیر شورای عالی امنیت ملی به شماست که پیام رهبری را درباره تعطیلی این بازداشتگاه ابلاغ کرده و گفته می شود که شما از فرمان رهبری تمرد کرده و به دلیل تاخیر در انجام دستورات ایشان فجایع کهریزک رخ داده است.

مرتضوی: اصل ماجرا این گونه است که آقای جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ساعت حدود 30/19 دوشنبه شب مورخ 22 تیرماه از طریق تلفن سیاسی با من تماس گرفتند. در زمان تماس آقای حداد معاون امنیت دادستانی و آقای حیدری فر دادیار شعبه اول آن دادسرا نیز در دفتر من حضور داشتند. آقای جلیلی در این مذاکره اساسا بحث تعطیلی کهریزک را مطرح نکردند و چنین امری اصلا در تیرماه رخ نداد. بلکه ابلاغ تعطیلی کهریزک همان طور که در رسانه های جمعی و صدا و سیما اعلام شد در مرداد ماه صورت گرفت و ارتباطی با این ابلاغ نداشت.

در این تماس تلفنی بدون ذکر هیچ علتی به اینجانب ابلاغ شد که بازداشت شدگان حوادث 18 تیر به زندان اوین منتقل شوند که این جانب هم در کوتاه ترین زمان ممکن اجابت کردم . یعنی این ابلاغ را فی المجلس به آقای حداد معاونت امنیت محترم دادسرا ابلاغ کردم و همان لحظه با پلیس امنیت تهران در حضور همکاران قضایی تماس گرفتم و مراتب انتقال فوری بازداشت شدگان از کهریزک را ابلاغ و تاکید کردم چنانجه نیاز به تدارک وسیله نقلیه است اعلام نمایند تا فردا در اول وقت این جابجایی انجام شود. به همین خاطر صبح روز سه شنبه بحث انتقال زندانیان از کهریزک با تدارک وسیله نقلیه و اسکورت انجام و سه شنبه 23/4/88 زندانیان مذکور در اوین پذیرش شدند. پس با توجه به زمان تماس دبیر شورای عالی امنیت ملی و انجام بلافاصله این جابجایی هیچ تعللی رخ نداده است.

پرچم: آقای مرتضوی اصولا چرا بازداشتی ها را به کهریزک منتقل کردید به توجه به اینکه این بازداشتگاه بنا بر خبرها و اطلاعات منتشر شده از ضروریات اولیه منطبق با قوانین زندان های کشور محروم بوده است. مانند اینکه حتی گفته شده که سرویس بهداشتی نیز به راحتی در اختیار بازداشتی ها قرار نمی گرفته است.

مرتضوی: این بازداشتگاه مشکلی از لحاظ امکانات نداشته است. بر خلاف این سخنان چندین سرویس در انتهای هر قسمت با تجهیزات کامل وجود داشته است. اما دلیل انتقال بازداشتی های 18 تیر به کهریزک به دلیل نبود جا و اضطرار بود. حتی من به دادیار مربوطه دستور داده بودم که دانشجویان به این بازداشتگاه برده نشوند. این بازداشتگاه از حدود 10 سال پیش در هنگام پاک سازی منطقه خاک سفید ایجاد و قبل از احیای دادستانی چندین نوبت نیز مجوز برای آن صادر شده بود.

پرچم: اما در میان بازداشتی های کهریزک چند دانشجو نیز وجود داشتند.
مرتضوی: بله این به دلیل این بود که این افراد در لیست معرفی خود به هنگام تحویل به بازداشتگاه خود را دیپلم و یا شغل آزاد معرفی کرده بودند و ما اطلاعی از دانشجو بودن آنها نداشتیم.

پرچم: یعنی کهریزک ارتباطی با شما و دادستانی تهران نداشت؟ پس چرا به آنجا اعزام کردید؟

مرتضوی: اصلا کهریزک از لحاظ صلاحیت قضایی در حوزه قضایی شهر ری است و من دادستان شهر تهران هستم . در زمان اجرای طرح های امنیت اجتماعی هم برای بردن بازداشتی ها به کهریزک مجوزهای مختلف رسمی و قانونی صادر شده بود. پس همان گونه که عرض شد کهریزک بازداشتگاه رسمی و قانونی بوده است.
این بازداشتگاه متعلق به نیروی انتظامی و مثل سایر بازداشتگاهای رسمی در اختیار نیروهای نظامی و انتظامی و تحت ضوابط و مقررات بوده است.

اعزام متهمین به کهریزک با توجه به اسناد و مدارک موجود کاملا رسمی و قانونی بوده است و قاضی رسیدگی کننده به پرونده متهمین اغتشاشات اخیر هیچ گونه تخلفی در این باره مرتکب نشده است. و اگر هم تخلفی رخ داده در صلاحیت داسرای شهرستان شهرری است و ارتباطی به تهران ندارد. فقط به دلیل ضرورت در آن مقطع زمانی برخی از بازداشتی ها به این زندان منتقل شدند. ما در همان زمان با توجه به شلوغی کهریزک و بررسی هایی که کردیم متوجه شد

پرچم: اینکه گفته می شود انتقال به بیمارستان دور دست بوده و به این دلیل یکی از آنها جان باخته است را قبول دارید؟

مرتضوی: این بر می گردد به مامورین انتقال و به ما و قوه قضائیه ارتباطی ندارد.

پرچم: چقدر با گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس همکاری کردید؟ آیا صحت دارد که به خاطر مقصر خواندن شما در این گزارش شما فشار آورده اید که این گزارش قرائت نشود؟

مرتضوی: مجلس کمیته ای را مامور بررسی این جریان کرده است و الا تحقیق و تفحص به معنی مرسوم خود در کار نبوده اما هیچ کس در این رابطه به من مراجعه نکرده است. البته آقایان بروجردی و تجری در رابطه با وقایع اخیر با ما صحبت کرده و ما همه چیز را توضیح داده ایم اما درباره کهریزک حتی این آقایان هم با ما صحبتی نکرده اند. من اصلا اطلاعی از محتوای این گزارش ندارم و در نتیجه هیچ گونه فشار و تلاشی برای قرائت نشدن آن انجام نداده ام.


+ نوشته شده توسط در دوشنبه سیزدهم مهر 1388

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ