جمعه، آبان ۰۸، ۱۳۸۸

آزاده سپهری-تظاهرات گسترده اسپانیایی ها علیه سقط جنین

آزاده سپهری-تظاهرات گسترده اسپانیایی ها علیه سقط جنین
http://azadeh-sepehri.blogspot.com/2009/10/blog-post_20.html

روز شنبه در مادرید، پایتخت اسپانیا، تظاهرات گسترده ای علیه لایحه جدید دولت در رابطه با سقط جنین انجام گرفت. خبرگزاری ها از صدها هزار نفر حرف زده اند، در صورتی که برنامه گذاران میگویند بین یک تا دو میلیون نفر در این تظاهرات شرکت کرده اند.

طبق قوانین اسپانیا که در سال 1985 وضع شده، سقط جنین فقط در مواردی مجاز است که به زن تجاوز شده باشد، جنین ناقص باشد و یا بارداری یا زایمان خطرات جسمی یا روحی جدی برای زن داشته باشد.

دولت اسپانیا قصد دارد قانون جدیدی وضع کند که طبق آن سقط جنین تا هفته چهاردهم آزاد است. طبق این لایحه اگر جنین نقص عضو جدی داشته باشد یا سلامت زن به طور جدی در خطر باشد، تا هفته بیست و دوم هم میتوان سقط جنین کرد. همچنین دختران بین 16 تا 18 سال خودشان خواهند توانست بدون اجازه مادر و پدر در مورد سقط جنین تصمیم بگیرند. این لایحه با اعتراض بخش بزرگی از مردم روبرو شده است، ولی گفته میشود که در پارلمان اکثریت نمایندگان با این لایحه موافق هستند.

اعتراضات مردم در اسپانیا علیه سقط جنین من را به یاد این مسئله انداخت که در غرب بسیاری از قوانین توسط روشنفکران و نیروهای مترقی به جامعه "خورانده" شده است. برای نمونه اکثریت مردم کشورهای غربی ممکن است طرفدار مجازات اعدام باشند، در صورتی که طبق قانون این کشورها اعدام ممنوع است. در مورد حقوق زنان، کودکان، خارجی ها، همجنسگرایان و ... هم با وضع مشابهی روبرو هستیم و بسیاری از قوانینی که در این کشورها وجود دارد ممکن است مورد پسند بخش قابل توجهی از جامعه نباشد. ولی از آنجا که در غرب مخالفت با قوانین انسانی شدت ندارد و باعث اعتراضات گسترده و پایدار مردم نمیشود، دولتها میتوانند قوانینی را وضع کنند که از سطح درک و آگاهی مردم پیشرفته ترند.


دموکراسی فقط به معنای حاکمیت اکثریت نیست، بلکه رعایت حقوق انسانی تک تک افراد جزء تعیین کننده و مهمی از آن است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ