دوشنبه، مرداد ۱۸، ۱۳۸۹

فيروزه خطيبی-باحضورستارگان بین المللی در محاکمات دیکتاتورلیبریا، جهان متوجه دادگاه لاهه شده است


باحضورستارگان بین المللی در محاکمات دیکتاتورلیبریا، جهان متوجه دادگاه لاهه شده است
فيروزه خطيبی
http://www1.voanews.com/persian/news/arts/MiafarrowNaomiCambel-2010-8-9-100281834.html

«میافارو» بازیگرمعروف سینمای آمریکا وایفاگرنقش های اصلی فیلم «بچه رزماری»Rosemary's Baby و برخی از برجسته ترین فیلم های «وودی آلن» از جمله «رز بنفش قاهره» Purple Rose of Cairo تازه ترین چهره سرشناسی است که در محاکمات «چارلزتیلور» دیکتاتور لیبریایی که در حال حاضر دردادگاه لاهه جریان دارد حاضرشد تا به سئوالاتی در رابطه با دریافت چند قطعه «الماس خونین» که به الماس کثیف نیز معروف است از سوی چارلزتیلور به سوپرمدل بریتانیایی «نئومی کمبل» پاسخ گوید.

محاکمه غیابی رسیدگی به جنایات جنگی «چارلز تیلور» رئیس جمهوری پیشین لیبریا، از دوشنبه هفته پیش در شهر «لاهه» در هلند آغازشد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس از «لاهه» دادگاه ویژه برای «سیرالئون» که تحت حمایت سازمان ملل است، به اتهامات تیلور در رابطه با هدایت گروه‌های شورشی در سیرالئون رسیدگی می‌کند.

تیلور ٥٩ ساله که به دامن زدن به کشتار، تجاور، قطع اعضای بدن و استخدام کودکان سرباز در جریان جنگ های داخلی سال های ١٩٩١ تا ٢٠٠٢ در سیرا لئون صدها هزار کشته به جا گذاشت، متهم شده و از یک سال پیش در لاهه به بازداشت به سر می برد با نوشتن نامه ای به این دادگاه، این مرجع قضائی را برای رسیدگی به اتهامات او در رابطه با جنگ های داخلی که از هولناک ترین جنگ های تاریخ آفریقا به شمار می رود، غیر صالح و غیر عادلانه خوانده است.

با این همه برگزاری این محاکمات در دادگاه «لاهه» از سوی «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد با صدور اعلامیه ای مورد استقبال قرار گرفته و دراین اعلامیه این محاکمات «نقطه عطفی» در رویارویایی با جنایات دولت ها علیه ملت ها خوانده شده است.

در این بیانیه که توسط «میشل مونتاس» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد منتشر شده است آمده است که :«امروز که چارلز تیلور به اتهام جنایات جنگی به اتهام جنایات جنگی به محاکمه کشیده شده، برای جامعه جهانی که خواهان مبارزه علیه معافیت از مجازات و استحکام حاکمیت قانون در غرب آفریقا است ، این روز مهمی به شمار می رود و محاکمه تیلور که یکی از جنایتکارترین چهره های تاریخ معاصر است، حرکتی مهم و چشمگیر برای استقرار صلح و آشتی در سیرا لئون و منطقه غرب آفریقا محسوب می شود.»

اظهارات نئومی کمبل در دادگاه

نئومی کمبل، سوپرمدل بریتانیایی، یکی از نخستین چهره های معروف بین المللی بود که برای پاسخگویی به سئوالاتی در رابطه با شرکت در یک ضیافت شام به دعوت «نلسون ماندلا» و با شرکت چارلز تیلور به دادگاه «لاهه» احضار شد.

ازنئومی کمبل در مورد چند ادعا در رابطه با دریافت چند قطعه «سنگ کثیف» در این ضیافت که در سال ١٩٩٧ برپاشده بود سئوالاتی شد. کمبل تائید کرد که در این شب او تعداد «دو یا سه قطعه» سنگ کثیف از دست دو مرد دریافت کرده است.

تیم دادستانی پرونده چارلز تیلور می تواند با اثبات این مسئله که چارلز تیلور با الماس هایی که به «الماس های خونین» شهرت پیدا کرده ارتباط داشته است و با فروش این سنگ های قیمتی و با عواید به دست آمده از آن نیازهای تسلیحاتی جبهه متحد انقلابی سیرالئون را برطرف می کرده است از شهادت نئومی کمبل در دادگاه استفاده کنند.

نئومی کمبل که علاقه خاصی برای حضور در این دادگاه نداشته است در دادگاه ابراز داشت که «پس ازحضور در یک ضیافت شام که میزبان آن نلسون ماندلا رئیس جمهور پیشین آفریقای جنوبی بود و چارلز تیلور هم در آن شرکت داشت نیمه شب در اتاق خوابم به صدا درآمد و دو مرد کیسه کوچکی را به من دادند که داخل آن دو یا سه تکه سنگ کدر و کثیف قرار گرفته بود. این دو مرد به من گفتند که این هدیه ای است برای شما!»

بنا براظهارات نئومی کمبل، او پس از دریافت این کیسه آن را روی میز کنار تختخواب خود قرار داد و دوباره به خواب رفت:«صبح روز بعد وقتی کیسه را بازکردم دیدم چند تکه سنگ خیلی کوچک وکثیف داخل آن گذاشته اند.» کمبل هم چنین اظهار داشت که هیچگونه پیغام و یادداشتی هم به همراه این کیسه نبود.

نیومی کمبل روز بعد برای دوست خود «میافارو» و کارگزار آن زمان خود «کارول وایت» واقعه شب قبل را تعریف می کند و آن ها به او می گویند که این هدیه حتما از سوی چارلز تیلوربوده است.

کمبل در ادامه این اظهارات گفت که سنگ ها را به یکی از مسئولان «بنیاد خیریه کودکان نلسون ماندلا» فردی به نام «جرومی راتکلیف»اهدا کرده است. بعدها در سال ٢٠٠٩ معلوم می شود که الماس ها هنوز نزد «راتکلیف» است.

کمی بعد وکلای مدافع در دادگاه نامه ای از سوی مسئولان بنیاد خیریه کودکان نلسون ماندلا ارائه دادند که نشان می دهد این بنیاد هرگزالماس یا الماس هایی را از سوی «کمبل» یا هر فرد دیگری دریافت نکرده اند چرا که «چنین کاری برخلاف قوانین آن هاست!»

نئومی کمبل که درعکس های ضیافت شام «نلسون ماندلا» درکنار چارلز تیلور و برخی دیگر از چهره های سرشناس ازجمله میافارو و کوئینسی جونز ایستاده، پیش از این ها، دریافت این الماس ها را انکار کرده بود. او دلیل این کار را ترس از «چارلزتیلور» خوانده است مرد خطرناکی که مدعی است هرگز دست به فروش الماس ها یا تعویض آن برای به دست آوردن سلاح های کشنده نزده است. مسئله دریافت الماس ها توسط نئومی کمبل برای نخستین بار توسط «میافارو» بازیگر سینمای آمریکا مطرح شد.

اظهارات میافارو

«میا فارو» در پاسخ به پرسش های دادگاه در رابطه با ضیافت شام نلسون ماندلا گفت که ضمن صرف صبحانه در روز پس از این ضیافت شام، نئومی کمبل به او گفته است که «چارلز تیلور» در ساعات نیمه شب یک قطعه الماس برای او فرستاده است:« نئومی کمبل به من گفت که درطول شب با صدای در زدن چند مرد در اطاقش از خواب بیدار شده که یک قطعه الماس بزرگ برای او به همراه داشته اند که از طرف چارلز تیلور بوده است.»

اظهارات کارول وایت، کارگزار سابق کمبل

کارگزار پیشین نئومی کمبل در شهادت خود در دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی «چارلز تیلور» در دادگاه لاهه گفت که «تیلور» ضمن صرف شام به کمبل گفته بود که یک قطعه الماس به او هدیه خواهد کرد.این هردو شهادت از سوی «میافارو» و «کارول وایت» با گفته های «نئومی کمبل» مغایرت دارند.

نیومی کمبل پیش از این شهادت داده است که «چند قطعه سنگ کوچک» درنصفه های شب به او داده شده است. او هرگز نامی از «چارلز تیلور» به عنوان فردی که کیسه محتوی الماس ها را برای او فرستاده است نمی برد. از همه مهم تر، «تیلور» مدعی است که هرگز الماسی به این سوپر مدل داده است!

کمبل در طول حضورخود در دادگاه و به ویژه هنگام پاسخ دادن به پرسش های دادستان به شدت نگران به نظر می آمد ودر مقابل پرسش دادستان که از او پرسید:«آیا شما مضطرب هستید؟» پاسخ داد:«بله می خواهم هرچه زودتر این جلسه به اتمام برسد.»

هرچند هرسه شاهد در دادگاه اظهاراتی مشابه از وقایعی که بیش از سیزده سال پیش رخ داده است ارائه داده اند اما پلیس آفریقای جنوبی می گوید «قطعه سنگ های کوچکی» که به نیومی کمبل داده شده الماس بوده است.

«موسی زاندی» سخنگوی پلیس آفریقای جنوبی می گوید:«آن ها الماس واقعی بوده اند اما ما نمی توانیم دقیقا بگوییم که آیا آن ها «الماس خونین» بوده اند یا نه. اثبات این مسئله نیازمند تحقیقات بیشتری است و ما هنوز به افرادی نیاز داریم که بتوانند بگویند بله این الماس را «تیلور» به من داده است.»

امروزه حضور چهره های سرشناس بین المللی توجه جهانیان را به محاکمات چارلز تیلور این دیکتاتور قصی القلب جلب کرده است. مدافعان حقوق بشری معتقدند حضور این ستارگان باعث شده است تا تجارت الماس هایی که با بیگاری (کاراجباری) مردم بی گناه به دست آمده و عواید آن برای انجام جنایات و اعمال خشونت بار علیه همین مردم به کار گرفته شده است مورد توجه جهانیان قرار بگیرد. آن ها امیدوارند این توجه تا پایان کار این دادگاه ادامه پیدا کند.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ