پنجشنبه، مرداد ۲۱، ۱۳۸۹

فرشته قاضی-سکینه محمدی وادار به اعتراف تلویزیونی شد


پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۹
چهار زن در خطر سنگسار و اعدام
سکینه محمدی وادار به اعتراف تلویزیونی شد
فرشته قاضی
f.ghazi(at)roozonline.com
جاوید کیان، وکیل 4 زنی که در تبریز با خطر سنگسارو اعدام مواجه اند در مصاحبه با "روز" از مجامع بین المللی خواست برای نجات جان سکینه محمدی، مریم قربان زاده، کبری بابایی و آذر باقری، اقدام کنند. همزمان شب گذشته برنامه بیست و سی صدا و سیمای جمهوری اسلامی مصاحبه ای از سکینه محمدی آشتیانی پخش کرد که براساس آن، این زن که در خطر سنگسار و اعدام قرار دارد به ارتکاب زنا و قتل همسرش اعتراف کرد و به بیان اعترافاتی علیه خود و وکیلش، محمد مصطفایی پرداخت و او را متهم به سوء استفاده کرد.

جاوید کیان که به همراه محمد مصطفایی، وکالت سکینه محمدی آشتیانی را برعهده دارد در مصاحبه با "روز" از تحت فشار بودن فرزندان سکینه محمدی و اخذ این فیلم از این زن زندانی تحت فشار و ضرب و شتم خبر میدهد و مصطفایی نیز در واکنش به این فیلم به "روز" می گوید دستگاه قضایی باید بداند نمی توان با خشونت و زور و اجبار و ساختن صحنه های دروغین و تخریب، کارها و رفتارش را توجیه کند.



ضرب و شتم سکینه محمدی

سکینه محمدی شب گذشته در حالی بر صفحه تلویزیون حاضر شد و علیه خود و وکیلش سخن گفت که بعد از توقف اجرای حکم سنگسار، پرونده اش همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

جاوید کیان، وکیل خانم محمدی آشتیانی روز گذشته و بعد از پخش اعترافات موکلش در برنامه 20:30 به "روز" گفت: "خانم محمدی را به اتاق 37 زندان تبریز برده وعلیه خودش از او اعترافات گرفته اند اما این اعترافات در شرایط عادی نبوده بلکه براساس اخباری که دارم به شدت خانم محمدی را مورد ضرب و شتم قرار داده و کتک زده و وادار از انجام چنین مصاحبه ای کرده اند. کار خطرناک دیگری هم که انجام داده اند این است که از چند نفر از اعضای خانواده و بستگان خانم محمدی هم علیه او فیلم گرفته اند."

آقای کیان توضیح می دهد: "رفته اند سراغ خانواده خانم محمدی که افرادی به شدت مذهبی هستند و از چند نفر از آنها علیه سکینه فیلمی گرفته اند مبنی بر اینکه سکینه مرتکب زنا شده و باید مجازات شود و.... متاسفانه خانواده خانم محمدی هم به شدت فرزندان او را تحت فشار قرار داده اند که مادر شما آبروی خانواده ما را برده و باید اعدام یا سنگسار شود و فشار روانی شدیدی علیه بچه های خانم محمدی ایجاد کرده اند."

وکیل سکینه محمدی سپس خبر میدهد که از طریق سایر موکلینش در بند نسوان زندان تبریز اطلاع یافته که سکینه تحت فشار و زیر کتک شدید مجبور از مصاحبه تلویزیونی شده است.

اودر خصوص آخرین وضعیت پرونده سکینه محمدی هم می گوید: "آخرین اقدام ما درخواست اعاده دادرسی بود و قرار بود ظرف 20 روز به ما پاسخ دهند که متاسفانه قضیه همکار عزیزم، آقای مصطفایی پیش آمد. بعد از این قضیه پرونده خانم محمدی از طرف حفاظت اطلاعات قوه قضائیه، معلق شد و پس از نامه ای که آقای حسینی نوبخت، معاون اجرایی شعبه اجرای احکام دادگستری تبریز برای آقای محسنی اژه ای، دادستان کل کشور نوشت، آقای اژه ای هم پرونده را به معاون اول خود یعنی سعید مرتضوی محول کرده ؛ آقای مرتضوی هم پرونده را به حفاظت اطلاعات قوه قضائیه فرستاده و زیر نامه پاراف کرده که ابتدا پرونده مریم قربان زاده حل شود و بعد پرونده سکینه محمدی. در حالیکه این دو پرونده هیچ ارتباطی با هم ندارند. به این ترتیب جان مریم قربان زاده در خطر است و میخواهند حالا که سر و صداهای جهانی متوجه پرونده سکینه است خانم قربان زاده را سریع تر اعدام کنند."

سکینه محمدی آشتیانی، زنی 45 ساله است که از سال 85 در زندان تبریز به سر می برد. او به اتهام رابطه نامشروع ابتدا در شعبه 101 دادگاه جزایی اسکو به 90 ضربه شلاق محکوم شد اما پس از اجرای حکم، شعبه 6 دادگاه کیفری آذربایجان شرقی با باز شدن پرونده قتل همسر خانم محمدی، مجددا به اتهام رابطه نامشروع (زنا) او را محاکمه کرد و حکم به سنگسار داد.

پس از واکنش های بین المللی نسبت به سنگسار خانم محمدی، حکم سنگسار او متوقف شد اما رئیس دادگستری تبریز اعلام کرد سکینه محمدی در پرونده قتل همسرش حکم اعدام دارد؛امری که از سوی وکلای او تکذیب شد.

سجاد محمدی آشتیانی، فرزند سکینه پیش از این به "روز" گفته بود: "به ما گفته اند پرونده مادرم در حال بررسی است و احتمال دارد دوباره مورد رسیدگی قرار گیرد اما هنوز هیچ چیز قطعی نیست و ما نمیدانیم به جای سنگسار چه حکمی خواهند داد."



واکنش محمد مصطفایی به برنامه 20:30

روز گذشته و پس از پخش برنامه 20:30، محمد مصطفایی که در حال حاضر در کشور نروژ به سر می برد به گفتگو با "روز" نشست و در خصوص اعترافات خانم محمدی توضیحاتی ارائه داد.

این حقوقدان می گوید: "همه میدانند وقتی یک نفر جانش به هر نحوی در خطر باشد یا حکم به اعدام یا سنگسار او داده باشند، پشت هر تریبون و دوربینی که او را بنشانند ناچار است خواسته های کسی که جان او رادر اختیار دارد بپذیرد و هر آنچه آن فرد می خواهد انجام دهد. در مورد سکینه هم یقین دارم به همین منوال بوده است اما باید بگویم که قضیه قتل در پرونده سکینه کاملا منتفی است چون قتل پرونده دیگری بوده و سنگسار هم پرونده دیگری و آنچه که مهم است اینکه وقتی اولیای دم گذشت می کنند و رضایت میدهند بحث اعدام یا قصاص کاملا منتفی می شود و این ربطی به نوع قتل ندارد. در اصل موضوع قتل با توجه به گذشت اولیای دم منتفی شده اماآقایان در صدا و سیما موضوع قتل را پررنگ کرده اند تا خود را توجیه کنند. سئوال من این است که چرا بحثی از سنگسار نکردند و چرا اعلام نکردند که سکینه سه بار درخواست عفو کرده و رد شده است؟ چرا نگفتند دو نفر از 5 قاضی حکم به تبرئه سکینه به دلیل عدم وجود دلیل مبنی بر زنا داده اند؟"

آقای مصطفایی می افزاید: "بحث ما این بود که یک انسان در معرض خطر سنگسار قرار دارد و اعدامی وجود نداشت. رئیس دادگستری تبریز بعد از واکنش های جهانی مصاحبه کرد و گفت که در پرونده سکینه اعدام وجود دارد اما من همه جا گفته ام که اصلا چنین چیزی نیست."

وی با طرح این سئوال که چرا باید زنی را که در معرض سنگسار قرار دارد به تلویزیون بیاورند تا علیه خود و وکیلش حرف بزند می گوید: "چرا با وکیل او در تلویزیون صحبت نمی کنند؟ ادعا میکنند که من اصلا سکینه را ندیده ام در حالیکه من وکیل او هستم، بارها با او تلفنی صحبت کرده ام و او را بارها دیده ام؛ وکالت رسمی دارم که در پرونده هم موجود است. نمی دانم این همه جو سازی برای چیست و چه چیزی را میخواهند ثابت کنند."

آقای مصطفایی می افزاید:" اگر دستگاه قضایی درخواست عفو را پذیرفته بود این همه جنجال و اعتراض هم نمی شد.اما مسئولان دولتی و قضایی باید بدانند که با خشونت، زور، اغفال و دروغگویی نمی توانند کاری پیش ببرند؛ من هم به هیچ عنوان کاری ندارم که اسرائیل یا امریکا چه می گویند و چه میکنند. من به این کار دارم که یک انسان از مرگ نجات پیدا کند. در این میان عده ای هم در خارج از کشور سوءاستفاده سیاسی می کنند و عده ای هم به صورت کاملا انسانی و بدون ادعا کار میکنند. من کاری به کسانی که سوءاستفاده میکنند ندارم. دلم برای کشورم می سوزد. کاش آقایان به جای ساختن فیلم های مستند دروغین، با آینده نگری راهکار درستی در پیش بگیرند که به نفع کشور، نظام و اسلام باشد."



جان مریم قربان زاده در خطر است

اما مریم قربان زاده کیست که به گفته جاوید کیان، مسئولان قضایی تصمیم گرفته اند اول تکلیف او را روشن کنند و بعد به پرونده سکینه محمدی بپردازند.

جاوید کیان، وکیل مریم قربان زاده به "روز" میگوید: "همه توجه ها به پرونده سکینه محمدی جلب شده و در این میان جان خانم قربان زاده در خطر است. با اعتراضاتی که به سنگسار خانم محمدی شد، حکم سنگسار خانم قربان زاده را یک ماه و نیم پیش تبدیل به اعدام کرده و به اجرای احکام فرستاده اند و هر لحظه امکان دارد این زن اعدام شود."

او درباره پرونده مریم قربان زاده توضیح می دهد: "پرونده خانم قربان زاده مشابه پرونده سکینه محمدی است. او در زندان به سر می برد و محکوم به سنگسار شده بود اما بعد از سر و صداهایی که درباره پرونده سکینه محمدی شد، آقای نوبخت، معاون دادستان تبریز، پرونده خانم قربان زاده را با این بهانه که ممکن است این پرونده هم سر و صدا ایجاد کند و چهره اسلام را زیر سئوال ببرد، به شعبه 12 کیفری استان فرستاد و این شعبه حکم سنگسار خانم قربان زاده را به «دار آویختن» یعنی اعدام تبدیل کرد. یعنی در اصل بعد از افشاگری هایی که درباره خانم محمدی صورت گرفت مجازات سنگسار خانم قربان زاده با درخواست معاون دادستان تبریز به اعدام تبدیل شد و حکم هم خیلی سریع به شعبه اجرای احکام فرستاده شد و هر لحظه امکان دارد که این حکم به مرحله اجرا درآید."

وکیل مریم قربان زاده می افزاید:" تنها کاری که از دست من ساخته است این است که تقاضای اعاده دادرسی کنم و در این زمینه اقدام میکنم اما مشخص نیست تقاضای ما را بپذیرند یا نه. متاسفانه اکنون پرونده در شعبه 7 اجرای احکام که شعبه مخصوص اجرای احکام اعدام است، می باشد."

وی درباره اتهام و چگونگی بازداشت موکلش می گوید: "همسر خانم قربان زاده یک فرد پارانوئیدی یعنی مبتلا به بیماری سوظن شدید از نوع خطرناک بوده به طوریکه هر روز که میخواسته از خانه بیرون برود به خانم قربان زاده قرص خواب می خورانده و درها را قفل میکرده است. او قبلا دو بار سابقه طلاق داشته که هر دو همسرش به دلیل همین بیماری او طلاق گرفته اند و همه اینها در پرونده موجود است. با خانم قربان زاده هم همین کار را میکرد و این خانم ماهها نمی توانست از منزل بیرون برود تا اینکه خانم قربان زاده با فردی خارج از ازدواج رابطه برقرار میکند و آن فرد همسر خانم قربان زاده را به قتل می رساند که در این زمینه باید بگویم خانم قربان زاده هیچ دستی در قتل نداشته و قتل ربطی به او نداشته و قاتل هم بعد با قرار وثیقه آزاد است."

آقای جاوید می افزاید: "بعد از این قضیه خانم قربان زاده با این فرد ازدواج موقت می کند و صیغه نامه هم داشته است اما خانواده مقتول که دنبال ارثیه او بودند برای اینکه سهم خانم قربان زاده را ندهند وقتی شوهر صیغه ای خانم قربان زاده به منزل او رفته بود ترتیب بازداشت آنها را می دهند. در تفتیش منزل فیلمی پیدا شد که در مورد رابطه جنسی خانم قربان زاده با همین فرد بود و همین فیلم مورد استناد قاضی شعبه 12 کیفری تبریزبرای صدور حکم سنگسار قرار گرفت و دفاعیات ما هم مبنی بر اینکه این دو نفر صیغه رسمی دارند مورد توجه واقع نشد. استدلال قاضی هم این است که این فیلم مربوط به زمانی است که خانم قربان زاده شوهر داشته و روی فیلم هم تاریخ مربوط به قبل است."



سقط جنین 6 ماهه مریم قربان زاده

آقای کیان سپس با اشاره به باردار بودن خانم قربان زاده درهنگام بازداشت می گوید: "سه ماه قبل یعنی زمانی که جنین 6 ماهه بود مریم را ناچار کردند جنین را سقط کند چون میخواهند سریع او را اعدام کنند و زن باردار را نمی توانند اعدام کنند. ما به این قضیه به شدت اعتراض کردیم که جنین از سه ماهگی، انسان کامل است و از بین بردن او، قتل محسوب می شود اما توجهی به این مساله نشد و سر و صدا سر قضیه سکینه محمدی باعث شد آقایان شتاب بیشتری به خرج دهند و تاوان آن را خانم قربان زاده بپردازد."

آقای کیان وضعیت روحی موکلش را بسیار بد توصیف می کند و می گوید: "متاسفانه وضعیت روحی مریم اصلا مناسب نیست و بعد از سقط جنین بدتر هم شده و الان هم که در خطر مرگ قرار دارد می توانید حدس بزنید که در چه شرایطی است."



آذر باقری دیگر قربانی

آذر باقری دیگر موکل آقای کیان است که از 14 سالگی و با شکایت همسرش و با حکم سنگسار در زندان به سر می برد.

آقای کیان درباره پرونده آذر باقری می گوید: "خانم باقری از 14 سالگی یعنی از ده سال قبل در زندان است. تمام مراحل قضایی را پی گیری کردیم 6 بار حکم سنگسار دادند اما به تازگی سنگسار ایشان تبدیل به شلاق حد شده و پرونده باز به دیوان عالی کشور رفته و اگر دیوان این حکم را نقض نکند از سنگسار نجات پیدا میکند و اگر نقض کند حکم سنگسار اجرا خواهد شد؛ اما خطر این است که شلاق ایشان به گونه ای است که باید به صورت لخت، صد ضربه به پشت او بزنند که در اکثر موارد این گونه شلاق به ضایعه نخاعی منجر می شود."

وی درباره اتهام و چگونگی بازداشت آذر باقری توضیح میدهد: "شوهر خانم باقری به فردی بدهکار بوده و آن فرد را به خانه دعوت میکند و سپس آذر و آن مرد را مضروب می کند و به پلیس زنگ میزند و ادعا میکند که این دو رابطه نامشروع داشتند و دیده ام و.... در اصل توطئه کثیفی می چیند که از شر طلبکار خود خلاص شود و اینکه اکنون حکم به شلاق تبدیل شده به این دلیل است که توانستیم این مساله را بالاخره ثابت کنیم که این فرد طلبکار بوده و قضیه توطئه است و هیچ رابطه ای وجود نداشته است."



حکم سنگسارکبری بابایی در اجرای احکام

کبری بابایی، دیگر موکل جاوید کیان است که همسرش در تبریز به اتهام لواط اعدام شده و او در خطر سنگسار قرار دارد و به گفته وکیلش، حکم سنگسار او به شعبه اجرای احکام فرستاده شده است.

آقای کیان توضیح می دهد: "رحیم محمدی، همسر خانم بابایی هم به هیچ عنوان لواط نکرده بود بلکه نمایشی ترتیب داده بود که بتواند اخاذی کند که در اخاذی هم موفق نشد و بازداشت شد اما او را به اتهام لواط اعدام کردند و ظلم مضاعف در این میان به خانم بابایی شد که وضعیت روحی بسیار وحشتناکی دارد. دچار افسسردگی حاد است و داروهای خطرناکی مصرف میکند. اکنون پرونده او در شعبه 7 اجرای احکام است و متاسفانه اعاده دادرسی درباره ایشان مورد قبول واقع نشده و هر لحظه امکان دارد او را سنگسار کنند."

جاوید کیان سپس از مجامع بین المللی میخواهد برای نجات جان این 4 زن اقدام کنند و می گوید از نظر قضایی دست او بسته است و بخصوص درباره پرونده هایی که در اجرای احکام است هیچ کاری از او ساخته نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ