جمعه، مرداد ۲۹، ۱۳۸۹

فیروزه خطیبی-«لیدی گاگا» در صدر نامزدهای دریافت جوایز«ام تی وی»


«لیدی گاگا» در صدر نامزدهای دریافت جوایز«ام تی وی»
فیروزه خطیبی
http://www1.voanews.com/persian/news/arts/LadyGAGA-2010-8-20-101170079.html

«لیدی گاگا» ستاره موسیقی پاپ آمریکا که تا امروز رکورد نامزدی جوایز موسیقی را با ۱۳ نامزدی از جمله بهترین ویدیوی سال، بهترین ویدیوی پاپ، بهترین ویدیو از یک هنرمند زن و بهترین رقاص پاپ در ویدیوی «بد رومانس» شکسته است، در حال حاضر در ردیف هنرمندان دیگری چون «امینم»(Eminem)، «بی او بی» BOB و «کشا»Ke$a قرار گرفته است.

لیدی گاگا که متولد سال ۱۹۸۶ در شهر نیویورک است و نام اصلی او «جوآن استفانی جرمانوتا» است. این ستاره موسیقی پاپ در ۱۳ سالگی اولین آهنگ خود را ساخته است اما پیش از آنکه خواننده معروفی شود به کار ترانه سرایی برای سوپر استارهای دیگری چون «بریتنی اسپیرز»، «فرگی»، گروه «پوسی کت دالز» Pussycat Dolls و هم چنین تهیه کننده آفریقایی تبار آمریکایی «ایکان» پرداخته است.

پس از آن که «ایکان» متوجه استعداد سرشار خوانندگی «جوآن» شد او را به عنوان خواننده وارد عرصه موسیقی کرد و این خواننده نوپا با نام «لیدی گاگا» نخستین آلبوم خود به نام «د فیم» (The Fame) را در سال ۲۰۰۸ به بازار داد.

«لیدی گاگا» در این مورد گفته بود که: «موضوع کلی این آلبوم روی این مسئله تاکید دارد که چگونه هر فردی می تواند احساس شهرت و معروفیت کند. یعنی شما نباید معروف باشید تا احساس معروفیت کنید. هرکسی درجایگاه خود می تواند یک شخصیت معروف به شمار برود.»

درهمان سال آلبوم «جاست دنس» (Just Dance) از این آلبوم تازه به عنوان بهترین آهنگ در رده بندی رقص، در پنجاه و یکمین مراسم جایزه گرمی Grammy's برگزیده شد و هم چنین آهنگ «پوکر فیس» (Poker Face) او یکشبه به پرطرفدارترین آهنگ روز تبدیل شد و برای «لیدی گاگا» معروفیتی جهانی به همراه آورد.

آهنگ «پوکر فیس» توانست رکورد هنرمندان بزرگی چون مایکل جکسون و مدونا را بشکند. این آهنگ به مدت ۱۸ هفته متوالی آهنگ شماره یک جدول بیلبورد بود که فقط یک هفته تا بزرگ ترین رکورد موسیقی جهان که مربوط به الویس پریسلی است فاصله دارد. سبک الکترونیکا-دنس Electronica- Dance لیدی گاگا تحت تاثیر برخی از راکرهای بزرگ مثل «کویین» و همچنین خوانندگان نام آوری مثل مدونا و مایکل جکسون قرار دارد.

«لیدی گاگا» صریحا اعلام کرده است که همجنسگراست. او در یک خانواده متوسط در نیویورک بزرگ شده و همانجا تحصیلاتش را در یکی از مدارس معتبر این شهر به پایان رسانده است. «گاگا» به مد و نوع پوشش خود بسیار اهمیت می دهد و همین مسئله در جلب توجه به استعدادهای دیگر او از جمله خوانندگی، رقص و آهنگسازی کمک های زیادی کرده است. او یک گروه طراح لباس و آرایشگر مخصوص دارد که در موارد مختلف روی صحنه یا هنگام ضبط یک موزیک ویدیو، لباس ها و نوع آرایش و زینت آلات و وسایلی را که او روی صحنه با آن ها کار می کند را طراحی می کنند.

«لیدی گاگا» در زندگی واقعی و روزمره نیز پیرو مدهای عجیب و غریب است. از جمله کت زمستانی که از پوستی شبیه به «کرمیت» Kermit قورباغه شوی عروسکی تلویزیونی «سسمی استریت» Sesame Street الهام گرفته است. گاه روی کلاهی که به سر دارد یک تلفن قرار گرفته و یا لباسی می پوشد که از حلقه های فلزی لوله آب ساخته شده است. گاگا یک بارعینک آفتابی که از چسباندن سیگارهای واقعی به هم ساخته شده بود را در داخل هواپیما به چشم گذاشت. کلاهی از خرچنگ و کلاه گیس هایی به سبک «ماری آنتوانت» ملکه پیشین فرانسه یا حتی تورهای مختلف با تاج های سلطنتی هم ازعجیب و غریب ترین انتخاب های مد لیدی گاگا بوده اند.

با این همه بزرگ ترین طراحان مد جهان از جمله «ایوسن لوران»، «شانل»، «نینا ریچی»، «آرمانی» و الکساندر مک کوئین همواره برای عرضه آخرین مدهای خود به «لیدی گاگا» با هم رقابت می کنند.

در مجموع منتقدین لیدی گاگا را یک ستاره مد و یک هنرمند حیرت آور خوانده اند که با استعدادی شگرف، تماشاگران خود را مجذوب می کند.هرچند «فاکس نیوز» گاگا را «سمی برای روان بچه های ما» خوانده است اما رئیس شبکه تلویزیونی «ام تی وی» درباره او می گوید: «لیدی گاگا مرا به یاد تمام زنان خواننده موسیقی پاپ می اندازد که پیش از او روی صحنه حضور داشته اند، درعین حال او برای من یک خواننده و ابرستاره منحصر به فرد است. زندگی حرفه ای اغلب ستارگان موسیقی پاپ پس از یک دوران درخشش کوتاه به پایان می رسد اما «گاگا» به نظر می رسد تازه اول راه است و یک راه طولانی و موفقیت آمیز در مقابلش گسترده است.»

«لیدی گاگا» که ماهنامه معتبر «ونیتی فیر»(Vanity Fair) او را بزرگ ترین خواننده پاپ جهان خوانده است در مراسم اهدای جوایز موسیقی بریتزBrits Award در سال ۲۰۱۰، جایزه بهترین آلبوم بین‌المللی برای آلبوم شهرت (The Fame)، بهترین خواننده در سطح بین‌المللی و بهترین نوآوری در اجرا در سطح بین‌المللی را نیز دریافت کرده است.

مراسم اهدای جوایز «ام تی وی» روز دوازدهم سپتامبر در لس آنجلس برگزار خواهد شد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ