جمعه، مرداد ۲۲، ۱۳۸۹

تهران از آرزوی مبدل شدن به صادرکننده عمده گاز طبیعی مايع دور ميشود


تهران از آرزوی مبدل شدن به صادرکننده عمده گاز طبیعی مايع دور ميشود
http://www1.voanews.com/persian/news/iran-gas-lng-sanctions-08-12-10-100535804.html

وال استريت جرنال زير عنوان "ايران بلندپروازی در صادرات گاز طبيعی مايع را محدود ميکند" می نويسد ايران با محدود ساختن هدف های ارتقاء به مقامی رفيع در صدور گازطبيعی مايع به ميزانی قابل توجه، به روندی معکوس افتاده است که مديران اجرائی و تحليلگران آن را به دشواری های کشور در دستيابی به تکنولوژی غربی، همزمان با تحريم های جديد بين المللی، مرتبط می بينند.

مقامات مسئول در امورانرژی در ايران اخيرا در چند مصاحبه با رسانه های تحت کنترل دولت از تعليق دو پروژه بزرگ گاز طبيعی مايع، که اختصارا "ال.ان.جی." (LNG) ناميده ميشود خبر داده اند. تهران ميگويد اکنون توجه خود را بيشتر به احداث خطوط لوله گاز معطوف ساخته است.

تحريم ها ، کمبود سرمايه گذاريهای خارجی و داخلی، و چالش های فنی مدتهاست که صنايع انرژی ايران را به اصطلاح لنگ کرده است. تحليلگران بخصوص به جدول زمانی ايران درمورد برنامه مبدل شدن به قدرتی عمده در بخش گازطبيعی مايع با شک وترديد نگاه ميکردند. بيانيه های اخيرتهران درباره اين برنامه معرف تغييرجهتی عمده برای دولتی است که سالها قويا برقصد خود برای ايجاد يک صنعت عمده گاز طبيعی مايع تاکيد می گذاشت .

اين تغييرجهت همزمان با عقب نشينی شرکت های انرژی خارجی ازهمکاری با ايران شکل گرفته است. مديران امور اجرائی و تحليلگران ميگويند اين عقب نشينی از طرح های گازمايع طبيعی می تواند نشانه هائی مقدماتی از شروع اثر گذاری يک رشته تحريم های جديد بين المللی، بخصوص تحريم هائی باشد که اخيرا توسط اتحاديه اروپا وضع شده است.

ايران با غرور بسيار ميگفت روزی ميرسد که خواهد توانست سالانه ۹۰ ميليارد متر مکعب گاز طبيعی مايع صادر کند. اين رقم با ۱۰۵ ميليارد متر مکعبی قابل مقايسه بود که قطر در مقام بزرگترين صادر کننده گاز طبيعی مايع در نظر دارد امسال صادر کند. ايران فعلا گاز طبيعی مايع صادر نمی کند.

مقامات ارشد نفتی ايران در مصاحبه هائی با وب سايت وزارت نفت ايران، موسوم به شانا، که روزهای شنبه و دوشنبه منتشر شد گفتند پروژه های موسوم به Persian LNG و Pars LNG معلق گذاشته ميشود. هدف هر دو پروژه بهره برداری از بزرگترين ميدان های گازی جهان بود که ايران از آنها با اسامی ميدان پارس جنوبی و ميدان مشترک با قطردرخليج فارس نام می برد.در مصاحبه روز شنبه، احمد قلعه بانی مديرعامل شرکت ملی نفت ايران تحريم ها را عاملی برای تعليق در پروژه ها ندانست. وی گفت تعليق بعضی از پروژه های ال. ان. جی. ناشی از نيازبه سرمايه گذاری های هنگفت و به کارگيری تکنولوژی های پيچيده بوده است و افزود ايران بجای اين پروژه ها خطوط لوله بيشتری خواهد ساخت.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ