پنجشنبه، مرداد ۲۱، ۱۳۸۹

فيروزه خطيبی-آهنگ «دیوار» از گروه معروف «پینک فلوید» در خدمت جنبش سبز ایران


آهنگ «دیوار» از گروه معروف «پینک فلوید» در خدمت جنبش سبز ایران
فيروزه خطيبی
http://www1.voanews.com/persian/news/BlurredVision_PinkFloyd-2010-12-10-100547064.html

بنا برگزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، «راجر واترز» بنیان گذار گروه قدیمی راک اندرول «پینک فلوید» که چندی پیش اجازه بازسازی ترانه «آجر دیگری در دیوار» از آلبوم Wall را به صورت تازه ای به یک گروه دونفره ایرانی ساکن کانادا داده است اعلام کرد که از این عمل خود که از آن برای اعتراض به حکومت ایران استفاده شده کوچکترین احساس پشیمانی ندارد و امیدوار است که از ترانه او تا حد یک سرود ملی برای مبارزه علیه زور وحکومت های استبدادی استفاده شود.







گروه «بلرد ویژن» Blared Vision که دو برادر ایرانی ساکن کانادا خوانندگان آن را تشکیل می دهند از یکی از معروف ترین ترانه های گروه پینک فلوید که در فیلمی به نام Wall ساخته «آلن پارکر» فیلمساز معروف اجرا شده بازنویسی جالبی کرده اند که در آن احساسات و خشم خود و بسیاری دیگر از جوانان ایرانی را بر علیه عملکرد حکومت جمهوری اسلامی ایران در مقابل جنبش آزادیخواهی مردم که به «جنبش سبز» معروف شده است ابراز می کنند.

اعضای گروه موسیقی «بلرد ویژن» کلام های ترانه اصلی راجر واترز از آلبوم «دیوار» را که می گوید« آهای معلم ها بچه ها را به حال خودشان بگذارید» را تغییر داده اند و در این ترانه به جای آن می خوانند:«آهای آیت الله، این بچه ها را به حال خود بگذار»!

بنا برهمین گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، راجر واترز که سازنده آهنگ «دیوار» است و در زمان فروپاشی دیوار برلین این ترانه را به صورت تک آهنگی در کنارآن اجرا کرده است می گوید از هرگونه استفاده از موسیقی او در راه کسب آزادی توسط هنرمندان دیگر حمایت می کند و هرهنرمندی که بخواهد از این آهنگ او برای مقاومت در برابر سرکوب های اجتماعی و سیاسی استفاده کند مورد تشویق او قرار خواهد گرفت.

پایه گزار گروه «پینک فلوید»Pink Floyd، گروهی که که نام عجیب و غریب خود را از دو خواننده سبک «بلوز» آمریکایی، «پینک اندرسون» و «فلوید کونسیل» گرفته و کارخود را از کلوپ های زیرزمینی «لندن» آغاز کرده است در یک بیانیه به خبرنگار آسوشیتد پرس می گوید:« گروه ایرانی «بلرد ویژن» نقش مهم و حتی حیاتی در صحنه مقاومت در برابر رژیمی که هم سرکوب می کند و هم خشونت به کارمی برد بازی می کند.»

«راجر واترز» که در حال حاضر مشغول تمرین ها برای برگزاری یک کنسرت جهانی از ترانه های آلبوم «دیوار» می باشد می گوید:«من همیشه از این نوع مقاومت ها علیه حکومت های سرکوبگرحمایت کرده ام. ازجمله مقاومت دانش آموزان در آفریقای جنوبی علیه نژادپرستی، سرکوب و خشونت. هم چنین از مقاومت بچه های فلسطینی درغزه و کرانه باختری در مقابل اشغال سرکوبگرانه وخشونت باری که آن ها به طور روزانه مجبور به تحمل آن هستند حمایت کرده و خواهم کرد.»

با این همه «سپ» ٢٨ ساله و «سول» ٣٥ ساله، دو برادر ایرانی عضو گروه «بلرد ویژن» که ترانه «آجر دیگری در دیوار» آن ها روی شبکه «یوتیوب» تا کنون بیش از ٢٤٧ هزار تماشاگر داشته است به خاطر مسائل امنیتی و نگرانی درباره شرایط اقوام نزدیک خود در ایران تا کنون از بردن نام خانوادگی واقعی خود درمطبوعات غربی خودداری کرده اند.

این دوبرادر امیدوارند که تولید و پخش این ترانه بتواند همبستگی آنان را با جنبش های آزادیخواهانه مردم ایران نشان دهد.

در ویدیوی آهنگ «آجر دیگری در دیوار» که در «فیسبوک» و «توییتر» نیز بین اعضای این دو شبکه اجتماعی اینترنتی ردو بدل شده تصاویری از حوادث خشونت بار پس از انتخابات سال گذشته در ایران گنجانده شده است. هم چنین شخصیت یک «آخوند» متنفذ و زورگو که از بالای برجی نظارتگر اعمال مردم است در این ویدیو جنبه های نمادین جالب توجهی به آن داده است.

درجریان انتخابات سال گذشته درایران که در نهایت نام محمود احمدی نژاد در آن به عنوان برنده اعلام شد ، گروه کثیری از مردم که معتقد بودند در این انتخابات تقلب شده به خیابان ها ریختند و اعتراض خود را به نتایج این انتخابات نشان دادند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ