جمعه، مرداد ۲۹، ۱۳۸۹

مهدی کروبی: مردم بايد برای حکومت دينی يا غيردينی تصميم بگيرند، کلمه


مهدی کروبی: مردم بايد برای حکومت دينی يا غيردينی تصميم بگيرند، کلمه
http://news.gooya.com/politics/archives/2010/08/109368.php

مهدی کروبی گفت: "مردم بايد برای حکومت دينی يا غيردينی تصميم بگيرند و می توانند هرگونه حکومتی را برای خود تعيين کنند،اين حکومتی که امروزه مشاهده می کنيم نه بر پايه جمهوريت است نه بر پايه ديانت اين حکومت آن حکومتی نيست که رهبران به مردم وعده داده بودند."

حجت الاسلام و المسلمين مهدی کروبی از شرکت خود در راهپيمايی روز قدس امسال خبر داد و گفت: در مورد تشکيل هسته های اوليه و برنامه ريزی برای اين روز درحال مشاوره با دوستان هستيم و نتيجه را اعلام خواهيم کرد.
وی با بيان اين که “مردم بايد برای حکومت دينی يا غيردينی تصميم بگيرند و می توانند هرگونه حکومتی را برای خود تعيين کنند، گفت: اين حکومتی که امروزه مشاهده می کنيم نه بر پايه جمهوريت است نه بر پايه ديانت اين حکومت آن حکومتی نيست که رهبران به مردم وعده داده بودند. بايد جمهوريت نيرومندتر باشد. ساير حکومت ها را نفی نمی کنم مردم هرچه را بخواهند خواهم پذيرفت.

به گزارش وبسايت مهدی خزعلی، کروبی که در يک ارتباط اينترنتی به سوالات گروه های مختلفی از مردم پاسخ می گفت درباره شرکت در راهپيمايی روز قدس گفت: در خصوص راهپيمايی روز قدس بايد بگويم اين راهپيمايی هر ساله برگزار می شود و ما هم در آن حضور خواهيم داشت و در مورد تشکيل هسته های اوليه و برنامه ريزی برای اين روز درحال مشاوره با دوستان هستيم و نتيجه را اعلام خواهيم کرد.

اکنون جريانی در راس امور است که به خواست مردم توجه نمی کند
دبير کل حزب اعتماد ملی افزود: متاسفانه اکنون جريانی در راس امور است که ابزار در دست اوست و به خواست مردم توجه نمی کند. ما بايد سعی کنيم تا قانون اساسی را پياده کنيم و بر طبق همين قانون من اطمينان می دهم خواست اکثريت مردم با گرايش های مختلف را به اجرا بگذاريم. هر قانون و کتابی که از مغز بشر تراوش پيدا کرده باشد طبيعی است که نقص و عيب هم داشته باشد و در يک محيط آزاد که مطبوعات آزاد و مستقل هم باشند می توان آن را بازنگری کرد اما بايد توجه داشت که مهمترين قسمت های قانون اساسی يعنی احترام به حق مردم و پذيرش خواست مردم توسط حاکميت نقض می شود و در نظر گرفته نمی شود. بايد برای اجرای آن تلاش کنيم. بايد تفکرات مختلف در عرصه سياست باشند و اجازه بدهيم که خود را ارائه کنند حتی همين تفکر تماميت خواه که خواست مردم را در نظر نمی گيرد هم باشد اما نمی تواند سردمدار و تعيين کننده باشد.

اگر مجلس جدی و قوه قضائيه سالم داشتيم، بچه هايمان از بی عدالتی در زندان اعتصاب غذا نمی کردند
کروبی تاکيد کرد: مردم سی سال پيش به نظامی رای دادند که در آن حق حاکميت با مردم بود ما اعتقاد داريم اين نظامی که مردم انتخاب کرده بودند اکنون وجود ندارد. ما در اول راه هستيم ابتدا بايد تلاش کنيم قانون اساسی را اجرا کنيم تا به وسيله آن به ديگر خواسته هايمان برسيم با احترام به نمايندگان مجلس می گويم مطمئن باشيد اگر مجلس جدی داشتيم، قوه قضاييه سالم داشتيم حتما وضع ما اين نبود که قوه مجريه ادعا کند من قانون را اجرا نمی کنم و بچه هايمان از بی عدالتی در زندان ها بنالند و اعتصاب غذا کنند و شکنجه بشوند.
وی ادامه داد: شما مطمئن باشيد يک روزی در يک حکومت آزاد که قوانين آن اجرا می شود و طبيعی است که مطبوعات در آن کار می کنند، بحث های ديگری هم می شود. اما امروز ما معتقديم اين قانون اساسی اجرا نمی شود به نظرم با پرداختن به اينکه “همين قانون اساسی ناقص است، يا آيا توان پاسخگوی به مردم را دارد؟” نيروی خود را بی هدف هدر خواهيم داد. با اجرای همين قانون خواسته بسياری از مخالفان نيز برآورده خواهد شد مثلا تصور کنيد که انتخابات آزاد داشته باشيم مطبوعات آزاد داشته باشيم مجلس مستقل داشته باشيم طبيعی است که وضع مردم بهتر خواهد شد.

شورای نگهبان در قانون اساسی مرجع نظارتی است و درعمل مرجع حاکم
دبيرکل حزب اعتماد ملی همچنين تصريح کرد: مشکل ما اين است که چارچوب قانون اجرا نمی شود. مثلا همين شورای نگهبان در قانون اساسی يک مرجع نظارتی است اما در عمل می بينيد که يک مرجع حاکم هست. يعنی بر قوه مجريه هم حاکم است. من می گويم که اين شورا باشد اما در نقش نظارتی اش. با فشار افکار عمومی می توان حاکميت را مجبور به قانون مندی کرد. فشار، نه درگيری. اين تجمعات و آگاه سازی ها نتيجه می دهد. بالاخره خواه و ناخواه بايد کشور را اداره کنند و برای هميشه که نمی شود با پول نفت زندگی کرد.
وی افزود: کارهای زير ساختی و توسعه لازم است جهان به سرعت درحال پيش رفت است. اگر هم پای دنيا حرکت نکنند مردم همراهيشان نمی کنند، مگر اينکه به خواسته شان عمل کنند. اينگونه مجبور به پيروی از مردم می شوند. نخواهيم که خيلی زود پيروز شويم چون پيروزی زودرس را زود از دست می دهيم و فراموش می کنيم.

در روز قدس به حکومت اجازه سوء استفاده ندهيد
کروبی در آخر گفت: يک سفارشی دارم و تاکيد می کنم روز قدس در پيش است و ما هم در راهپيمايی شرکت می کنيم، مساله حقی است که از يک ملتی تضعيف شده است. خواهش می کنم که مواظب باشيد شعاری ندهيد که حکومت از آن سوء استفاده کند. دوما ممکن است که از طرف خودشان بين شما نفوذی بفرستند تا فضا را تهييج کنند. خواهش می کنم که سايرين را دعوت به آرامش کنيد. حرمت روزه را نگه داريد. خواهش ميکنم، عده ای قليلی که با عذر شرعی که دارند و روزه نيستند حرمت نگاه دارند تا حکومت از آن سوژه نسازد. عکس پاره امام را نشان می دهند دستانش پيداست اما سر و کله اش پيدا نسيت. همه شما را به خدا می سپارم. موفق باشيد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ