پنجشنبه، مرداد ۱۴، ۱۳۸۹

بيانیۀ اعلام موجوديت "ايران ندا" (IraNeda)



ارسالی مهدی خانیایا تهرانی

بيانیۀ اعلام موجوديت "ايران ندا" (IraNeda)
ما به سوی تأسيس رسانه‌ای مردم-نهاد گام بر می داريم، بيانیۀ اعلام موجوديت "ايران ندا" (IraNeda) در سالگرد جنبش مشروطيت

هموطنان عزيز،
جنبش مردم ايران در طول يک سالۀ گذشته با تحولاتِ رسانه‌ایِ گسترده‌ای همراه بوده است. پيام اصلی اين جنبش که نفی تک‌صدايی است، در عمل به ايجاد ده‌ها وبسايت و خبرگزاری و رسانه‌های مشارکتی و مردمی انجاميده است. ايده‌های کوچک تأثيرهای بزرگی به بار آورده‌اند. ويدئوهای روزانه و هفتگی نامداران، مصاحبه‌ها و پيام‌های ويدئويی رهبران و کليپ‌های فراوان هنرمندان نام‌آور يا گمنام دست به دست چرخيده و پيام دموکراسی‌خواهی و نفی استبداد را به هر خانه رسانده است. جنبش مردمی ايران رسانه‌ای فراگير نداشته، اما فراگيری رسانه‌های کوچک در انتقال پيام سبز و زندگی خواه آن شگفت‌انگيز بوده، چنان که هيچ رسانۀ بزرگی در خارج از ايران از اين رسانه‌های کوچک بی نياز نمانده است. با اين همه ضرورتِ داشتنِ رسانه‌های تصويری‌ای که به همت ايرانيان شکل گرفته باشند، هر روز مطرح بوده است. ما در يک سال گذشته در مسير عمل به اين ضرورت حرکت کرده‌ايم، همفکری و رايزنی کرده‌ايم و مقدماتِ اوليه را برای تأسيس يک رسانۀ مردمی فراهم آورده‌ايم.
گروه‌های مختلفی جدا از هم برای تحقق ايدۀ رسانۀ فراگير تلاش کرده‌اند. ما به همۀ آنها احترام می گذاريم؛ با شماری از آنها در تماس بوده‌ايم و از طرح‌ها و برنامه‌هايشان باخبر هستيم. ما به سهم خود پروژه‌ای را برای رسانه‌ای ايرانی و مردم-نهاد دنبال می‌کنيم و به طرح و انديشه و تلاش نمايندگانی از فعالان سياسی و حقوق بشری، روزنامه نگاران شهروندی، چهره‌های شناخته‌شده پهنۀ همگانی جامعۀ ايرانی، هنرمندان و فيلم‌سازان و وبلاگ‌نويسان متکی هستيم.
امضاکنندگان اين بيانيه ضمن حفظ تماس و هماهنگی با ديگر گروههای رسانه‌ای و استقبال از هرگونه تلاش مشترک، ايدۀ اصلی خود را راه اندازی يک کانال ماهواره‌ای می‌دانند که مدل رسانه مشارکتی را تحقق بخشد و رسانه‌ای متفاوت برای گرد هم آمدنِ استعدادهای جنبش مردمی ايران باشد. ترديد نداريم که دشواری‌های بسياری بر سر راه يک کار رسانه‌ای تازه و با ايده توانمندسازی مردم وجود دارد. ما به اين مشکلات اذعان داريم، ولی فکر می کنيم که فضای به وجود آمده از جنبش اميدبخش مردم ايران، دستيابی به چنين رسانه‌ای را بيشتر از هر زمان ديگری ممکن کرده است.

دنيای رسانه تغيير کرده است. اين دنيا ديگر تک صد‌ايی نيست و در اختيار هيچ رسانۀ يکتايی هم نيست. همه رسانه‌های غول‌پيکر نيز اکنون در ميدان رسانه‌ای با چالش رسانه‌های خُرد و مردمی روبرو هستند. رسانه‌ای که بر آنيم بنياد نهيم، با آگاهی از اين تحول و به عنوان صدايی از صداهای جنبش مردمی ايران، نه ادعای جامعيت دارد و نه ادعای نمايندگی از سوی تمامی ملت. ما به‌سادگی اعلام می‌کنيم که به عنوان جمعی از دلبستگان به جنبش آزادی‌خواهانه‌ و عدالت‌جويانه مردم ايران و برآمدِ آن در سال گذشته، که فرازی است در سلسله ای از حرکت‌های مردمی از مشروطه به اين سو، می‌خواهيم رسانه‌ای پايه‌گذاری کنيم که نمونه ای از گشودگی به روی مردم ايران و تفاهم با جهان باشد و برای ايران آينده‌ای بکوشد که در آن اعلامیۀ جهانی حقوق بشر مادر قانون اساسی‌اش باشد. اين رسانه، رسانۀ حزب و تشکيلات سياسی معينی نخواهد بود و هدفی جز روشنگری و مبارزه با دروغ و باز کردن فضا برای مشارکت شهروندان و ارتقای رسانه‌ای فرهنگ ايران ندارد. رسانۀ مردم-نهاد ما رسانه‌ای تجددخواه، باز و ضد تبعيض است و می‌خواهد آمال و ديدگاه‌های کسانی را بازتاب دهد که در سه دهه اخير سرکوب شده‌اند و در حقشان به صورتی پيگير و نظام‌يافته تبعيض روا داشته شده است.
رسانه‌ای که ما برای پايه‌گذاری آن تلاش می کنيم از نظر مالی شفاف است و می‌خواهد به کمک مالی ايرانيان متکی باشد. مؤسسان اين رسانه − که در بنياد "ايران‌‌ندا" گرد هم آمده‌اند − و برنامه‌ريزان و گردانندگان و سياست‌گذاران آن ايرانی‌اند. اين جمع به هيچ کمک‌کنندۀ مالی و به هيچ فرد يا نهادی وابستگی سياسی ندارد و نخواهد داشت و همواره به اصول حرفه‌ای و پيشرو در کار رسانه پايبند می‌ماند. ما از کمک‌های کوچک و بزرگ شهروندان و نهادهای مدنی ايرانيان استقبال می کنيم. در بارۀ اين کمک‌ها در بيانیۀ جداگانه‌ای اطلاع رسانی خواهيم کرد.
امضا کنندگان
اعضای مؤسس گروه "ايران ندا
داريوش آشوری، مهران براتی، شهرنوش پارسی پور، مهدی جامی، رامين جهانبگلو، رضا دقتی، آرش سبحانی، رضا علامه زاده، محبوبه عباسقلی زاده، کاظم علمداری، مسيح علی نژاد، مهرانگيز کار، نيک آهنگ کوثر، محسن نامجو، محمد رضا نيکفر




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ