جمعه، شهریور ۲۷، ۱۳۹۴

قرار نیست بعداً آینده نگری کنیم

قرار نیست بعداً آینده نگری کنیم

بیش از 35 سال است گفتمان آینده نگری در محافل سیاسی ایران مطرح شده است اما هنوز به ندرت صاحب نظران سیاسی ایران از دیدگاه آینده نگر چیزی می نویسند یعنی وقتی به موضوعات سیاسی یا اقتصادی یا اجتماعی می پردازند، گویی به دیدگاه های گذشته خود بر می گردند و به رغم اذعان به آینده نگری، همانگونه می گویند و می نویسند که ممکن بود 40 سال پیش می گفتند و می نوشتند.
 
روز گذشته مقاله ای خواندم از آقای دکتر اسماعیل نوری علا تحت عنوان "تجسم اصلاح طلبانهء یک ایرانِ سکولار" که می توان گفت اینگونه نبود و برای نخستین بار کنشگری سیاسی و سکولار، با دیدگاه اصلاح طلبان از زاویه آینده نگر وارد بحث شده بود (1).
 
ممکن است بپرسید آینده نگری چیست که در دیگر نوشته های سیاسی کمتر به چشم می خورد. نیازی به تأکید نیست که آینده نگری به معنی آینده گرایی نیست (2). اما برای توضیح معنای آینده نگری اجازه دهید حکایتی را از رابرت جونگک، تکرار کنم. رابرت جونگک از فعالین مبارزه با فاشیسم بود و بعد از جنگ جهانی دوم نیز فعال مبارزه با جنگ اتمی میشود و به این خاطر به ژاپن سفر میکند. در سفر ژاپن کسی به او میگوید شما چرا همیشه عقب هستید. چرا آن موقع که داشتند این بمب را میساختند کاری نکردید. شاید پاسخ به این سؤال بهترین تعریف آینده نگری است.
 
یعنی جونگک از خود میپرسد چرا در سالهای پیش از جنگ جهانی دوم، قبل از این که فاشیسم شکل بگیرد با آن مقابله نکرد و بعد از آن که شکل گرفت دنبال ایجاد جنبش ضد فاشیستی رفت، و یا اینکه چرا به همینگونه، پس از جنگ، در رابطه با بمب اتم از طریق «واکنش» بعد از واقعیت بمب اتم و هیروشیما، به این موضوع با فعالیت ضد جنگ اتمی واکنش نشان داد، و نه قبل از به وقوع پیوستن انفجار اتمی (3).
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران
 
سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
بیست و هفتم شهریور ماه 1394  
September 18, 2015
 
پانویس:
 
1. دکتر اسماعیل نوری علا:تجسم اصلاح طلبانهء یک ایرانِ سکولار
http://isdmovement.com/Index-All/2015/0915/091815.htm

2. آینده نگری و نه آینده گرایی
http://www.ghandchi.com/822-futurist-outlook.htm

Futurist Outlook and not Future'ism
http://www.ghandchi.com/822-futurist-outlook-english.htm

3. آینده نگری چیست؟
http://www.ghandchi.com/468-AyandehnegariChist.htm

مطلب مرتبط:

دکتر اسماعیل نوری علا: پیامبران سیارهء جدید میمون ها
http://iranscope.blogspot.com/2015/08/blog-post_27.html

متون برگزیده

 

----------------------
http://www.iranscope.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ