یکشنبه، مهر ۰۵، ۱۳۹۴

آیا باید از حکم دادگاه تفتیش عقاید برای سهیل عربی شادمان بود؟

آیا باید از حکم دادگاه تفتیش عقاید برای سهیل عربی شادمان بود؟

خبر حکم دادگاه تفتیش عقاید برای سهیل عربی در پایین مقاله ضمیمه شده است*.
 
سه هفته پیش در نوشتاری تحت عنوان "آقای روحانی برای کردها و متهمان به ارتداد چه کار کرده اید" در مورد وضعیت سهیل عربی سؤال شد (1). پاسخی از دولت آقای روحانی به موضوع داده نشد اما اعلام حکم دادگاه، پاسخ قوه قضاییه ایران به سؤال است. جزئیات مورد قضایی آقای سهیل عربی نیز سال گذشته گزارش شده است (2). بازهم تکرار کنم که از نظر اینجانب رییس قوه قضاییه بایستی مقامی انتخابی شود تا در برابر مردم پاسخگو شود (3).
 
اما نگاهی مختصر به حکم سهیل عربی ما را به یاد محاکمه گالیله می اندازد، با این تفاوت که محاکمه گالیله در 1633 صورت گرفت و اکنون ما در سال 2015 میلادی زندگی می کنیم یعنی حدود 400 سال از آن تاریخ گذشته است. حالا اگر به کل پروسه محاکمه سهیل عربی نگاه کنیم که اول به اعدام محکوم شده بود، و حالا با حکمی نظیر گالیله مواجه است، ظاهراً باید شادمان بود چون از مرگ نجات یافته و فقط باید اعتقادات محکمه تفتیش عقاید را بپذیرد و بگوید زمین گرد نیست.
 
اما از سوی دیگر نه تنها برای سهیل عربی بلکه برای ملت ایران باید گریست که 400 سال پس از محاکمه گالیله با قوه قضاییه و محکمه تفتیش عقایدی روبروست که دادگاه گالیله را هم رو سفید کرده چون به سهیل عربی گفته می شود که با اذعان به گرد نبودن زمین قرار است کماکان عمر خود را 90 ماه در زندان سپری کند. یعنی 400 سال بعد از محاکمه گالیله، ما از آن زمان کلیسای کاتولیک هم عقب تر رفته ایم و با این وجود، روحانیت شیعه مدعی برتری بر مسیحیت است. بیست و سه سال پیش کلیسای کاتولیک در زمان جان پل دوم در سال 1992 در مورد محاکمه گالیله پس از چهار قرن، رسماً عذرخواهی کرد (4). معلوم نیست روحانیت شیعه کی قرار است بابت محاکمه سهیل عربی عذرخواهی کند.
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران
 
سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
پنجم مهر ماه 1394  
September 27, 2015
 
پانویس:
 
1. آقای روحانی برای کردها و متهمان به ارتداد چه کار کرده اید
http://www.ghandchi.com/996-rouhani-kurdistan-ertedad.htm
 
2. گزارش آخرین وضعیت سهیل عربی در آذرماه 1393
http://iranscope.blogspot.com/2014/12/blog-post_61.html
 
3. سؤالی از حقوقدانان ايران
http://www.ghandchi.com/795-elected-judiciary.htm 
 
 
------------------------
*خبرگزاری هرانا: نود ماه زندان و دو سال تحقیقات مذهبی؛ حکم سهیل عربی صادر شد
پنجم مهرماه 1394
https://hra-news.org/fa/prisoners/a-2374

خبرگزاری هرانا – سهیل عربی، زندانی محکوم به اعدامی که چندی پیش حکم او نقض شد، به ۹۰ ماه زندان و دو سال تحقیقات مذهبی برای اثبات پشیمانی و نجات از حکم اعدام محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از جام جم آن لاین، سهیل عربی، زندانی محکوم به اعدامی که چندی پیش حکم او نقض شد از سوی دیوان عالی کشور به ۹۰ ماه زندان و دو سال تحقیقات مذهبی برای اثبات پشیمانی خود و نجات از حکم اعدام پیشین محکوم شد.

بنا به همین گزارش مقرر شد سهیل عربی که جام جم آن لاین از او با عنوان “س ع” نام برده است، ضمن گذراندن هفت سال ونیم زندان، برای حذف مجازات اعدام و اثبات ندامت خود، باید ۱۳ جلد کتاب در حوزه دین شناسی، مذهب شناسی و رفع شبهات دینی بخواند. در مرحله دوم باید از هر کتاب ۵ تا ۱۰ صفحه خلاصه تهیه کند.

او همچنین در تماس با موسسه «در راه حق» و پژوهشکده امام خمینی باید پاسخ شبهات خود را بگیرد و پرسش و پاسخ ها را به صورت مکتوب به دادگاه ارائه کند.

او همچنین باید مقاله ای با موضوع دین یا مذهب شناسی تهیه و برای نوشتن آن به ۵ تا ۱۰ کتاب رجوع کند. او باید طی دو سال و هر سه ماه یک بار گزارش تحقیقات خود را به دادگاه ارائه کند تا پس از اثبات پشیمانی اش برای دادگاه و تغییر در رفتارش از مجازات اعدام نجات یابد.

سهیل عربی زندانی محکوم به اعدامی است که حکم او اوایل تیرماه از سوی شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور نقض شد.

پیشتر، در پى نشر اکاذیب و نسبت هاى دروغ سه وبسایت خبرگزارى فارس ، جهان نیوز و دانا علیه سهیل عربى و شکایت وکلا، بازپرس پرونده براى یکى از سایت ها قرار تأمین صادر کرده بود.

گفتنی است این سایت ها با دروغ پردازی نسبت به اتهامات سهیل عربی و تکذیب اتهام سب النبی، اتهاماتی را به وی نسبت داده بودند که با اعتراض خانواده و وکلا و انتشار تصویر حکم دادگاه مشخص شد اتهام آقای سهیل عربی سب النبی است و این سایت ها اقدام به نشر اکاذیب علیه این شهروند زندانی کرده اند.

سهیل عربی بر مبنای مطالبی که در فیسبوک شخصی اش به اشتراک گذاشته بود به سب النبی(دشنام به پیامبر) متهم شده است و حکم اعدام وی آذر ماه سال گذشته به اتهام سب النبی در فضای مجازی در دیوان عالی کشور به تایید رسید و وی در خطر اجرای حکم اعدام قرار گرفت ولی تلاش وکلا برای اعاده دادرسی و ارجاع پرونده به دیوان عالی کشور، موثر واقع شد و با نقض حکم از سوی شعبه ۳۴، وی از زیر تیغ اعدام خارج شد.

حکم اعدام سهیل عربی درحالی صادر شده بود که هر‌گاه متهم به سب ادعا کند که اظهارات وی از روی اکراه -غفلت- سهو یا در حالت مستی یا غضب یا سبق لسان یا بدون توجه به معانی کلمات و یا نقل قول از دیگری بوده، سب النبی محسوب نمی‌شود.

این زندانی هم اینک در بند ۳۵۰ زندان اوین در انتظار نتیجه نهایی دادگاه مشغول تحمل زندان است.
 
 
متون برگزیده

 

----------------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ