دوشنبه، مهر ۰۶، ۱۳۹۴

ایرانیان و مریخ

ایرانیان و مریخ
http://iranscope.blogspot.com/2015/09/blog-post_46.html

چند ساعت پیش ناسا اعلام کرد وجود آب شور جاری در سطح کره مریخ (بهرام) را که به معنی شانس بالاتر برای یافتن حیات در آن سیاره است، تأیید می کند (1).
 
سفر انسان به فضا سالهاست که آغاز شده و بویژه گسیل روباتهای مختلف به فضا در نیم قرن اخیر چشمگیر بوده و شماری از دانشمندان ایرانی نیز رهبری بسیاری از این پروژه های فضایی را در آمریکا و کشورهای دیگر در دست داشته اند که مایه افتخار است. سایتهایی نظیر تارنامه بسیار علمی و غنی "یک ستاره در هفت آسمان" در مورد تازه ترین های فضا آگاهی رسانی می کنند (2).
 
پنج قرن پیش مردم اروپا سفر به قاره جدید آمریکا را برای فرصت های تازه، فرار از آزارهای مذهبی و سیاسی و یا کنجکاوی، مدنظر داشتند. در آن زمان ایرانیان شاید حتی نمی دانستند آمریکایی وجود دارد. سفر به آمریکا سفری یک طرفه بود یعنی مهاجران می دانستند امکان بازگشت و دیدار مجدد از موطن خود نزدیک به هیچ است و مگر برای برخی از ثروتمندان، قرنها در واقعیت برای بقیه همچنان این سفر یکطرفه ماند.
 
امروز که بحث سفر به مریخ مطرح شده دوباره موضوع سفر یکطرفه مورد توجه قرار گرفته است. سه هفته پیش خانم انوشه انصاری در این باره گفته بود که برای چنین سفری یک طرفه آماده است (3). در جایی خواندم که شماری از ایرانیان از داخل کشور نیز برای برنامه قرعه کشی سفر یکطرفه یکی از شرکتهای دست اندر کار ساختن سفینه حامل انسان به مریخ، نامنویسی کرده اند. در اینجا منظور بحثم تأیید درستی یا نادرستی طرح سفر یکطرفه انسان به مریخ نیست. اما اینکه ایرانیان امروز در دیالوگ مهاجرت به مریخ شرکت دارند، مایه مباهات است.
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران
 
سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
ششم مهر ماه 1394  
September 28, 2015
 
پانویس:
 
1. Salty Water Flows on Mars Today, Boosting Odds for Life
http://www.space.com/30673-water-flows-on-mars-discovery.html
 
2. یک ستاره در هفت آسمان
http://1star-7skies.blogspot.com
 
3. پرسش و پاسخی با انوشه انصاری در مورد سفر فضایی یکطرفه
http://iranscope.blogspot.com/2015/09/blog-post_4.html
 
 
متون برگزیده

 

----------------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ