سه‌شنبه، شهریور ۱۷، ۱۳۹۴

کورش زعیم در مورد اظهارات آیت الله خامنه ای درباره توافق هسته ای

کورش زعیم در مورد اظهارات آیت الله خامنه ای درباره توافق هسته ای
http://iranscope.blogspot.com/2015/09/blog-post_8.html
 
اظهارات آقای خامنه ای درباره توافق هسته ای

گفتگوی کورش زعیم با رادیو فردا

۱۲ شهریور ۱۳۹٤- ۳ سپتامبر ۲٠۱۵م

پرسش ۱: اظهارات امروز آیت الله خامنه ای که مجلس نباید از بررسی توافق حذف شود، چقدر کفه ترازو را بسوی مجلس سنگین می کند؟

کورش زعیم: این اظهارات کفه ترازو را بسوی مجلس سنگین نمی کند، فقط آنها را کمی ارضاء می کند به حسابشان آورده اند. مجلس کنونی خودش می داند که در این ماجرا محلی از اعراب ندارد و چه بررسی بکند و چه نکند تاثیری در روند پیشرفت توافق که به تایید پنج قدرت جهانی، شورای امنیت و اتحادیه اروپا رسیده ندارد. آنها نیز باید بدانند که این توافق برای ایران حیاتی است. در هر حال من تصور نمی کنم حتا در صورت بررسی مجلس، موضوع به رای گیری یا نفی برسد. بررسی و تصویب توافق برای مجلس آینده خواهد ماند.

پرسش ۲: اگر تحریم ها برداشته نشود،‌ این چقدر منطقی است که ایشان گفته ما هم در حد تعلیق تحریم ها برخورد می کنیم.

کورش زعیم: اینکه تحریم ها برداشته نشود تهدید به رویدادی است که اتفاق نخواهد افتاد، بویژه اکنون که رای کافی هم برای تضمین وتوی آقای اوباما در سنای امریکا فراهم آمده. حتا پیش از اینکه امریکا به برداشتن تحریم ها اقدام کند، با گزارش های مثبتی که آژانس انرژی اتمی داده، اتحادیه اروپا و شورای امنیت کار خود را خواهند کرد. من می پندارم که ایشان با وقوف به اینکه چنین چیزی نمی تواند رخ دهد این موضع را گرفته تا تندروان را آرام کند، یعنی که ما هم ضعف نشان نخواهیم داد. برخورد تعلیق در برابر تعلیق چیزی را عوض نمی کند، زیرا هم اکنون ایران در حال انجام تعهدات خود است، و رفع تحریم ها طبق برنامه زمانبندی توافق انجام خواهد شد.

پرسش ۳: چرا خامنه ای موضعگیری شدید کرده برخلاف ماههای گذشته که کنار آمده بود. آیا گفته های جان کری او را برانگیخته یا اینکه طرفش مقامات امریکایی هستند؟

کورش زعیم: می پندارم که این موضعگیری بیشتر به جریان انتخابات مجلس آینده ارتباط دارد تا توافق هسته ای. آقایان یزدی و جنتی در شورای نگهبان موضعگیری بسیار تندی درباره خواسته آقای روحانی که شورای نگهبان باید فقط نظارت کند نه دخالت، و موضعگیری تند فرمانده سپاه در برابر آقای روحانی که نظامیان نباید در سیاست و انتخابات دخالت کنند، آقای خامنه ای بر آن داشته که با یک موضعگیری به ظاهر تند خودش فضا را کمی آرام کند. یعنی ایشان در واقع می گوید که من خودم سوار بر کار هستم، نیازی نیست شما اظهار نظر کنید.

اظهارات آقای کری که هنوز گزینه نظامی روی میز است که البته برای خوراک داخلی بوده و میخواهد جو را برای رای گیری کنگره کنترل نماید، بهانه ای داد که آقای خامنه ای هم یک موضعگیری مشابه بکند. هیچکدام از آنها را من جدی نمی گیرم و هیچ اثری در روند اجرای برجام نخواهد داشت. -0-
 
منبع:


----------------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ