شنبه، مهر ۰۴، ۱۳۹۴

شادی صدر: یادداشتی در مورد شکنجه زندانیان عادی در ایران

شادی صدر: یادداشتی در مورد شکنجه زندانیان عادی در ایران
http://iranscope.blogspot.com/2015/09/blog-post_26.html


مرد، نقاش ساختمان بود. من و همکارم وکیل زنش بودیم که به قتل کسی متهم بود که وارد خانه آنها شده و قصد تجاوز به او را داشت. از جزییات پرونده که بگذریم، هیچوقت یادم نمی رود روزی که آمد دفتر "راهی" و تعریف کرد که چطور بعد از وقوع قتل، او را هم که در آن ساعت وسط روز اصلا خانه نبوده به عنوان مظنون دستگیر کرده اند و از شکنجه هایی که در اداره آگاهی بر او روا داشته بودند گفت و دستش را نشان داد که در اثر فشار دستپند قپانی، استخوانش شکسته و ناسور جوش خورده و کج مانده بود. تمام شکنجه‌ها برای این بوده که او را وادار به پذیرش مسئولیت قتل کنند و پرونده را ببندند. بعد هم که اقرار نکرده بود، چون هیچ مدرک دیگری هم وجود نداشت، آزادش کرده بودند. حدود یک سال بعد، توانستیم دفاع مشروع همسرش را ثابت کنیم و بعد از سال ها زندان و رفت و آمد در راه زندان، دوباره زندگی عادی‌شان را شروع کردند. این را نوشتم برای اینکه خیلی وقتها فکر می کنم اینکه فقط و فقط در مورد شکنجه زندانیان سیاسی کار می شود، به نوعی نادیده گرفتن این واقعیت است که در استفاده از شکنجه علیه متهمان در نظام پلیس و قوه قضاییه ایران، چندان تفاوتی میان زندانیان سیاسی یا غیرسیاسی نیست. در این میان، اتفاقا زندانیان عادی مثل مرد نقاش و همسرش، بی پناه‌ترین‌هایند؛ به خصوص که پول و آگاهی گرفتن وکیل را هم نداشته باشند.
 

---
توضیحات:
دستبند قپانی: دستبند قپانی بستن نوعی شکنجه است. یک دست شخص را از بالای شانه و دست دیگر او را از پشت به هم نزدیک می‌کنند و روی مچ دستها یک دست‌بند فلزی می‌زنند و با کلید آن را سفت می‌کنند و معمولاً شخص را با این وضع از سقف آویزان می‌کنند. درد این شکنجه بسیار زیاد است و به بدن آسیب می‌زند.
راهی: موسسه راه توانمندزیستن (راهی)، یک مرکز مشاوره حقوقی و مددکاری به زنان آسیب دیده یا در معرش آسیب بود که در اسفند ماه 1385، به دستور دادگاه انقلاب تهران برای همیشه تعطیل شد.


منبع:
https://goo.gl/cpdU6v



----------------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ