پنجشنبه، مهر ۲۳، ۱۳۹۴

نقض حقوق بشر توسط احزاب کردی

نقض حقوق بشر توسط احزاب کردی
http://iranscope.blogspot.com/2015/10/blog-post_15.html
 
سه روز پیش گزارشی را سازمان عفو بین الملل در مورد نقض حقوق بشر توسط احزاب کردی در مناطق خودگردان سوریه، منتشر کرد (1). در مورد تاریخ جنبش های کردستان ایران و عثمانی سابق بحث زیاد شده است (2). کوبانی سوریه برای نسل جوان سکولار و رادیکال در خاورمیانه امروز بمثابه بهشت موعود جلوه می کند. در روزهای پس از انقلاب 57 جنبش کردستان ایران چنین وجهه ای در میان جوانان داشت و حقایق نقض حقوق بشر  توسط احزاب کردی در آنجا مورد توجه کسی قرار نمی گرفت. حقوق بشر اصل است، بدون اما و ولی. این موضوعات بحث خصوصی نیست و در مورد اصولی است که سازمانهای سیاسی و مدنی می پذیرند، و هر دولت یا سازمان دموکراتیک و مترقی، بایستی از اصول حقوق بشر تبعیت کند، و نباید درباره این موضوعات بخاطر اتحاد های سیاسی، سکوت کرد.

چه در ایران و چه در نقاط دیگر خاورمیانه نباید اجازه داد پس از آزادی، آنچه را که برخی از گروه های کرد در سال 1359، در زمان رسیدن به قدرت در کردستان ایران انجام دادند، تکرار شود، وقتیکه حقوق بشر و آزادی بیان را سرکوب کردند، بعضی پاسدارهای دستگیر شده را شکنجه کردند و کسانی را که خائن می خواندند در دادگاه های باصطلاح مردمی در سنندج که تحت قدرت آنها بود، با استفاده از فریادهای "اعدامش کنید" توده های تهییج شده، بدون حضور وکیل مدافع و روش شایسته قضایی، به قتل رساندند و اینهمه را عدالت خواهی خواندند.

آنها هر کسی را که بر ضد چنین عملکرد ها حرف میزد، مورد حمله قرار میدادند، و مخالفین را تهدید میکردند و "جاش" میخواندند (بمعنی مأمور رژیم) و کارآگاهان خود را به کمپ ها میفرستادند تا ببینند آنهایی که با این روشها مخالفند چه کسانی هستند و از کمپهای خود اخراج می کردند. در واقع بجای آنکه اصول حقوق بشر را برافرازند، همه این نقض حقوق بشر را، به بهانه الزامات لحظه ای، بر زمین میافکندند، آنگونه که لنین کشتار مخفیانه خانواده تزار روسیه را، توجیه کرد.

نبایستی چنین عملکردهایی را در میان نیروهای دموکراتیک تحمل کرد. کشته دادن در جنگ و مبارزه با رژیم، هیچ حقی به کسی نمیدهد که حقوق بشر را زیر پا گذارد. وگرنه اگر این گروه ها به قدرت برسند، ما دوباره به دیکتاتوری خواهیم رسید. استفاده از تلفات جنگی خود، برای توجیه محدود کردن حقوق بشر، با اما و ولی، و ارتکاب جنایات جنگی، پذیرفتنی نیست. جمهوری اسلامی باندازه کافی، برای 37 سال، از اشک ریزی برای قربانیان جنایات رژیم گذشته و حمله عراق، جهت توجیه جنایات جدید و نقض حقوق بشر، استفاده کرده است.
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران
 
سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
بیست و سوم مهر ماه 1394  
October 15, 2015
 
پانویس:
 
1. عفو بین‌الملل نیروهای کرد سوریه را به ارتکاب 'جرایم جنگی' متهم کرد
http://www.bbc.com/persian/world/2015/10/151013_l03_syria_kurds_amnesty
 
منبع:
 
2. کردها و شکل گیری دولت مرکزی در ایران-ویرایش دوم
http://www.ghandchi.com/700-KurdsIran.htm

Kurds & Formation of Central Government in Iran-Second Edition
http://www.ghandchi.com/700-KurdsIranEng.htm  
 
 
متون برگزیده
 
 


----------------------
http://www.iranscope.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ