یکشنبه، آبان ۰۳، ۱۳۹۴

برخی حمله کنندگان به محمد امینی

برخی حمله کنندگان به محمد امینی
http://iranscope.blogspot.com/2015/10/blog-post_25.html

روز گذشته مقاله ای را از محمد امینی تحت عنوان "تاریخ سازی به سیاق پان ترکیسمِ سویِتیک" در بلاگ ایرانسکوپ منتشر کردم (1). چند دقیقه بعد کامنتی سراسر فحش را فردی با نامی مستعار در زیر مقاله آقای امینی در گوگل پلاس ایرانسکوپ درج کرد (2).
 
این موضوع چند بار تکرار شده و گفتم شاید ضرری نداشته باشد در این مورد یادداشتی بنویسم. فرض کنیم به هر دلیلی نویسنده کامنت اختلافی شخصی با آقای امینی دارد. همه ما حتی با خواهر و برادرمان دعوا داشته ایم. ممکن است از شلغم خوشم بیاید و بوی آن در خانه ام گسترده و شما حتی نخواهید پایتان را در خانه ام بگذارید تا چه رسد به آنکه همسفره شویم، اما دلیلی نیست که زیر بحثهای علمی بخاطر اختلاف شخصی چنین کامنتهایی درج کنیم.
 
متأسفانه این فرد کامنت گذار که گویی با کمونیستها مخالف است و به همین علت برای توهین به آقای امینی او را "ممد لنین" می خواند هنوز متوجه نیست که دقیقاً آنچه آقای امینی با بحثهای تاریخی خود انجام می دهد خط بطلانی بر تاریخ نگاری مارکسیستی و از جمله لنینیسم است. متأسفانه تاریخ نگاران ایران اساساً بر جزئیات تاریخ تکیه کرده اند و نه تحلیل تاریخی و مارکسیستها اساساً تکیه شان بر اجتناب ناپذیری سیر تاریخ بوده است، و گرچه خود فردریک انگلس در نامه ای به جوزف بلوک در سال 1890 از این دیدگاه جبرگرایانه نقد کرده ولیکن کلاً اندیشه مارکسیستی به این درد دچار بوده و نقد کارل پوپر به تاریخ گرایی مارکسیستی از همین منظر است. آقای امینی احتمال گزینه های ممکن و مختلف را دقیقاً در هر برهه تاریخی که بررسی می کند مورد بحث قرار می دهد و ابداً آنچه روی داده را اجتناب ناپذیر نمی خواند. چنین کاری در مورد تاریخ ایران بسیار نو و با ارزش است. اختلافات شخصی نباید باعث شود خود و دیگران را از چنین گنجینه پژوهشی که ایشان ارائه می کند، محروم کنیم.
 
البته تا آنجا که ملاحظه کرده ام افرادی که از چنین اصطلاحی در مورد آقای امینی استفاده می کنند گویا در گذشته در خارج در جریاناتی چپی بوده اند که در آنها آقای امینی رهبر بوده و امروز بعد از سالها آنها پادشاهی خواه شده اند و آقای امینی لیبرال و آینده نگر. حق هر دو است که آنچه امروز فکر می کنند را ترویج کنند اما چرا اینگونه حملات را می کنند وقتی تا آنجا که به گذشته مربوط است خودشان هم تاریخ زندگی شان چندان تفاوتی با محمد امینی ندارد. یا اینکه شاید مانند داستان شلغم، اختلافات فردی با آقای امینی دارند و در آنصورت ممکن است نخواهند با هم در نشریه یا تشکیلاتی همکاری کنند که حقشان است اما چرا می آیند و با نام های مختلف بساط ناسزاگویی برقرار می کنند. آیا کار خود این افراد ادامه استالینیسم نیست که تحمل افکار مخالف را ندارند. امیدوارم این اولین و آخرین باری باشد که وقت خود را با نوشتن در مورد چنین رفتارهای کودکانه، صرف می کنم.

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

سام قندچی، ناشر و سردبير ایرانسکوپ
http://iranscope.blogspot.com 
http://www.iranscope.com
http://www.ghandchi.com
سوم آبان ماه 1394
October 25, 2015

پانویس:

1. محمد امینی :تاریخ سازی به سیاق پان ترکیسمِ سویِتیک
http://iranscope.blogspot.com/2015/10/blog-post_24.html
 
2. کامنت Mazhab Gozida زیر مقاله محمد امینی
 
مطالب مرتبط:
برنامه های "برگی از تاریخ" محمد امینی
 
برنامه های "یک کلمه" محمد امینی
 

 
 
متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com


 

----------------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ