جمعه، مهر ۱۷، ۱۳۹۴

دووئر های حزب آینده نگر

دووئر های حزب آینده نگر
http://iranscope.blogspot.com/2015/10/blog-post_9.html

سالها پیش دوستی داشتم که طرحی برای ایجاد بیزینسی کامپیوتری نوشته بود. اولین مرحله برای جلب سرمایه جهت شروع کار را در سیلیکان ولی اصطلاحاً روند انجل یا فرشتگان می خوانند. اولین سؤالی که از او شد این بود که آیا تیم او دووئر هستند. برای معادل فارسی دووئر می توان از لغات کنشگر، سازماندهنده، کارگر، کننده، کننده کار، انجام گر و امثالهم استفاده کرد.
دووئر در زبان انگلیسی در مقابل اصطلاح تینکر به کار نمی رود، و اتفاقاً برای دادن سرمایه برای چنین کاری از نظر علمی می خواهند که ارائه کنندگان تینکر یا متفکر واقعی بوده و تمام کارهای پژوهشی در دفاع از طرح بیزینس جدید را دقیقاً بررسی می کنند. اما دووئر در مقابل اصطلاح تاکر به کار می رود که معادل فارسی آن می شود پرحرف، وراج، و یا گوینده حرف مفت (1).
درباره طرح حزب آینده نگر سالهاست در اپوزیسیون ایران بحث شده است. همانطور که درباره شرکت استارتاپ بالا ذکر شد، آغاز کنندگان شرکت جدید از آسمان نیامده اند و حتماً قبلا در شرکتهای دیگری کارمند یا مدیر بوده اند، اما کاری که می خواهند بکنند خلق بیزینسی جدید است و نه ادامه کارهای قبلی و این کار هم برمبنای طرح بیزینس ارائه شده تعریف می شود.  حزب آینده نگر هم نظیر شرکتی استارتاپ، دووئرهای خود را دارد که به رغم درس آموزی از تجربه های گذشته شان در گروه ها، سازمانها و احزاب دیگر هدفشان هم اکنون ایجاد تشکیلاتی نوین با طرح تازه است (2).
امروز موج جدیدی از بازگشت ایرانیان به وطن دیده می شود که یادآور نخستین روزهای دولت خاتمی است که بسیاری می گفتند خاتمی، امیر کبیر ایران است و با هزار آرزو از خارج به ایران بازگشتند. اما احزاب اصلاح طلب نتوانستند پاسخگوی خواستهای ایرانیان در آنزمان باشند؛ سکولارهایی نیز که سالها ساکن ایران بودند، خیلی زود از آن وضعیت نا امید شدند. حتی دولت احمدی نژاد که از اصولگرایان بود و پس از دو دوره دولت اصلاحات به قدرت رسید تلاش بیشتری کرد تا خواستهای سکولارها را در مدنظر قرار دهد تا دولت خاتمی. امروز نیز در دوران حاضر در پی ایجاد "حزب اتحاد ملت اسلامی" (3)، سؤالات مشابهی برای دووئر های آینده نگر مطرح است و امیدوارم از جمله، دوستانی که در سایت زیر نامشان آمده در این باره نظر دهند (4).
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران
سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
هفدهم مهر ماه 1394  
October 9, 2015
متون برگزیده

پانویس:
1. نگاه کنيد به متن فکاهیِ "از امروز ببعد حرف مفت قبول نميشود"
http://iranscope.blogspot.com/2014/11/blog-post_8.html
2. پلاتفرم پیشنهادی حزب آینده نگر
http://www.ghandchi.com/348-HezbeAyandehnegar.htm

Suggested Futurist Party Platform
http://www.ghandchi.com/348-HezbeAyandehnegarEng.htm
3. آینده نگر ها و حزب اتحاد
http://www.ghandchi.com/989-futurists-hezbe-etehad.htm
4. سایت تدارکاتی حزب آینده نگر ایران


----------------------
http://www.iranscope.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ