چهارشنبه، آبان ۰۶، ۱۳۹۴

حکایت ایرانیان و سخنان قصار

حکایت ایرانیان و سخنان قصار
http://iranscope.blogspot.com/2015/10/blog-post_50.html

از زمانی که جمهوری اسلامی در ایران به قدرت رسیده رسم بر این شده که هواداران رژیم نه تنها بر در و دیوار کوچه و خیابان نقل قولهایی از رهبران جمهوری اسلامی، امامان و  پیامبر اسلام درج می کنند بلکه کم کم با رواج اینترنت، در وبسایتها و شبکه های اجتماعی این روال ادامه یافته و البته جای تعجبی ندارد چون در ایران دولتی ایدئولوژیک و تئوکراتیک بر سر کار است.
 
اما مایه شگفتی، رفتار طرفداران سکولاریسم و دموکراسی است که کاری مشابه می کنند و در ایمیلها و صفحات فیسبوکی نقل قولهایی از رهبران سکولار دموکرات نظیر گاندی و ماندلا می گذارند و خارج از موضوعی که آن بزرگان درباره اش حرف معینی زده اند تلاش می کنند هدف خود را با نقل قول از آنها مطرح کنند و معمولاً در ادامه نقل قول می نویسند که این حرفهای فلانی را باید با طلا نوشت و قاب گرفت.
 
متأسفانه چنین برخوردی به سکولاریسم همان روش ایدئولوژیک است که بجای آموختن از آنچه بزرگانی چون برتراند راسل یا ماندلا مطرح کرده اند، دوباره روش کشورهای کمونیستی نظیر شوروی و چین دنبال می شود که در اولی روزگاری نقل قولهای مارکس، لنین و استالین بمثابه وحی منزل گفته می شد و در دومی حتی کتاب سرخ از نقل قولهای مائو بمثابه دستور العمل حزب کمونیست برای زندگی کردن منتشر شده بود.
 
ای کاش کسانیکه نقل قول می آورند قدری به خود زحمت دهند و زمینه ای را که صاحب نظر مورد نظرشان حرفی زده را خود مورد مطالعه قرار دهند و بعد برای خوانندگانشان توضیح دهند و نشان دهند که چرا به بحث مورد نظرشان ربطی دارد تا اقلاً دیگران هم بتوانند در مورد بی ربطی یا ربط آن وارد گفت و گو شوند. قاب طلا گرفتن هم اگر قرار بود دردی را دوا کند سالها پیش از این باید همه دردهای ما دوا شده بود.

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

سام قندچی، ناشر و سردبير ایرانسکوپ
http://iranscope.blogspot.com 
http://www.iranscope.com
http://www.ghandchi.com
ششم آبان ماه 1394
October 28, 2015
 
 
متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com


 



----------------------
http://www.iranscope.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ