دوشنبه، تیر ۲۸، ۱۳۸۹

علی طبرزدی: حشمت‌الله طبرزدی «بلاتکلیف» در «تبعیدگاه» رجایی‌شهر است


حشمت‌الله طبرزدی «بلاتکلیف» در «تبعیدگاه» رجایی‌شهر است | رهانا
تاریخ ارسال خبر :یکشنبه , ۲۷ تیر , ۱۳۸۹ @ ۵:۰۲ ب.ظ
http://www.rhairan.us/archives/19953

حشمت‌اله طبرزدی [1] فعال سیاسی در تاریخ هفتم دی ماه ١٣٨٨ یک روز بعد از حوادث روز عاشورا و در خلال موج دستگیری‌ها بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی سه ماه اول بازداشت را در سلول‌های انفرادی بند ٢۴٠ و ٢٠٩ زندان اوین زیر فشارهای روحی و جسمی شدید بوده که سبب ناراحتی‌های جسمی زیادی برای او شده است.

علی طبرزدی فرزند وی در مورد آخرین وضعیت مهندس طبرزدی به خبرنگار «رهانا» می‌گوید: «پدرم در زندان رجایی‌شهر در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برد، با وجود این‌که جلسه‌ی دادگاهی هم در شعبه‌ی ٢۶ به ریاست قاضی پورعباس داشتند، اما نتیجه‌ای در بر نداشته و قرار بر این شده که جلسه‌ی دیگری برگزار شود که تا به امروز خبری از تاریخ جلسه‌ی دادگاه نشده است. وکیل ایشان در آن روز مدت زمان بسیار کوتاهی توانست در دادگاه حضور داشته باشد.»

با این‌که طی هفته‌های گذشته رسانه‌های دولتی از دیدار عباس جعفری دولت‌آبادی با زندانیانی سیاسی رجایی‌شهر خبر داده و ذکر کرده بودند که وی دستور رسیدگی به مشکلات و وضعیت زندانیان این زندان را صادر کرده اما علی طبرزدی می‌گوید: «دادستان پدرم را در زندان ملاقات کرد اما بعد از آن هیچ خبری نشد و به مشکلی رسیدگی نشد. مسئولان ما را به صورت بلاتکلیف منتظر نگه داشته‌اند و تاریخ دادگاه را اعلام نمی‌کنند، دادستان هم که با پدرم ملاقات داشت، پدرم از او خواسته بود که دادگاه به صورت علنی و بر اساس قانون اساسی برگزار شود تا در حضور هیأت منصفه و وکیل بتواند از خودش دفاع کند.»

وی ادامه می‌دهد: «پدرم به دادستان گفته است که این اتهام‌ها برای من نوعی توهین به حساب می‌آید. تبانی علیه نظام اتهامی است که به تازه‌گی برای پدرم مطرح شده است که موارد مختلفی را در برمی‌گیرد و باعث ایجاد محدودیت‌های سنگین می‌شود.»

«توهین به رهبر و رییس جمهور، تبانی علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» از دیگر اتهاماتی است که علی طبرزدی می‌گوید دستگاه قضایی در پرونده پدرش گنجانده است.

زندان رجایی‌شهر از نظر وضعیت بهداشتی و دیگر امکانات اولیه در حد بسیار پایینی به سر می‌برد به طوری که در هفته‌های گذشته این وضعیت موجب اعتراض زندانیان سیاسی و خانواده‌های آنان شده است، طبرزدی در مورد وضعیت پدرش در زندان رجایی‌شهر به «رهانا» می‌گوید: «پدرم در زندان رجایی‌شهر و در ملاقات‌ها مورد بازرسی قرار می‌گیرد، غذاهای زندان اصلا مناسب نیست، ساعت کمی را به ملاقات اختصاص داده‌اند و ملاقات‌ها را به صورت یک هفته زنانه و یک هفته مردانه قرار داده‌اند. پدرم زندانی زندان اوین هستند و زندان رجایی‌شهر برای ایشان نوعی تبعیدگاه محسوب می‌شود.»

«پدرم در زندان رجایی‌شهر و در ملاقات‌ها مورد بازرسی قرار می‌گیرد، غذاهای زندان اصلا مناسب نیست، ساعت کمی را به ملاقات اختصاص داده‌اند و ملاقات‌ها را به صورت یک هفته زنانه و یک هفته مردانه قرار داده‌اند. پدرم زندانی زندان اوین هستند و زندان رجایی‌شهر برای ایشان نوعی تبعیدگاه محسوب می‌شود.»

حشمت‌الله طبرزدی در طول هفت ماه بازداشت خود مدام در حال انتقال در بند‌های مختلف زندان اوین، رجایی‌شهر و کچویی بوده است. در اردیبهشت ماه اعتراض طبرزدی به اعدام فرزاد کمانگر،‌شیرین علم هولی، فرهاد وکلی، علی حیدریان و مهدی اسلامیان اعتراض می‌کند که به همین دلیل به زندان «کچویی» منتقل می‌شود. فرزند وی در این خصوص می‌گوید:

«بندی که پدرم در آن‌جا حضور داشت، بعد از اعدام‌های روز ١٩ اردیبهشت دست به اعتراض به این عمل غیرانسانی و غیر حقوق بشری می‌زنند، به صورتی که از گرفتن غذا امتناع می‌کردند و از آن‌جایی که افراد شناخته‌ شده‌تری مانند پدرم در میان معترضان وجود داشتند، به سرعت آن‌ها را همراه با توهین به زندان کچویی منتقل می‌کنند.»

وی در مورد انتقال‌های مکرر حشمت‌الله طبرزدی می‌گوید: «در تاریخ هفت دی ماه بازداشت شدند و ۴۵ روز در بند ٢۴٠ زیر بدترین فشارهای روحی و جسمی برای گرفتن اعتراف‌های دروغین قرار داشتند که ایشان مقاومت کردند اما اتهام‌های بی‌پایه و اساسی را به وی وارد کردند؛ بعد از آن ایشان به سلول‌های انفرادی بند ٢٠٩ منتقل کردند و هفته‌ی آخر انفرادی را در اتاق سرد و نمور و تاریکی گذراندند. بعد از آن هم به بند ٣۵٠ منتقل شدند و بعد از آن هم برای مدت یک ماه در زندان کچویی بودند. حالا هم که به بند دو زندان رجایی‌شهر منتقل شده‌اند و در محلی نگه‌داری می‌شوند که حالت حسینیه دارد و مانند اتاق‌های معمولی در زندان نیست. در این مدت ۵ بار تغییر مکان برای پدرم به وجود آمده است.»

خانواده این زندانی سیاسی نیز در طی ماه‌های گذشته زیر فشارها و تهدیدها به سر برده‌اند. علی طبرزدی به «رهانا» سامانه خبری «خانه حقوق بشر ایران» می‌گوید: «هفته‌ها و ماه‌های اول با منزل ما تماس گرفته می‌شد و مادرم را تهدید می‌کردند که باید در ساعت و روز مشخصی در مکانی که ما مشخص می‌کنیم حضور پیدا کنید برای پاره‌ای از توضیحات، اما مادر من نرفتند. گویا در زندان به پدرم گفته بودند که ما خانواده‌ی شما را بازداشت کرده‌ایم و این‌جا هستند. قبل از بازداشت پدرم هم، دو مرتبه خواهرم را در خیابان تهدید کرده بودند.»

از علی طبرزدی می‌خواهیم که اگر حرفی دارد بیان کند:

«بیش از هر چیز شرایط بلاتکلیف ایشان ما را اذیت می‌کند، خواسته‌ی ما این است که با پدرم و دوستان دیگر زندانی به شکل قانونی برخورد کنند، به دلیل این‌که این دوستان بدون هر گونه اتهام و مدرکی در زندان هستند، ما خواهان برخورد قانونی هستیم. ما از مسئولان قضایی می‌خواهیم که بیایند و دلائل خودشان را برای بازداشت این افراد مطرح کنند. قاضی پرونده به پدرم گفته است که شما غیر از دو ماه ابتدایی بازداشت که قرار بازداشت را به صورت کتبی دریافت کرده‌ایم، به صورت غیرقانونی در زندان نگه‌داری شده‌اید.»

حشمت‌الله طبرزدی فارغ‌التحصیل رشته مهندسی راه ‏و‎ ‎ساختمان از دانشگاه پلی تکنیک تهران است. وی در سال ١٣٧٨ بازداشت و توسط قاضی حداد به ۱۰ سال زندان و محرومیت از حقوق اجتماعی و تبعید محکوم شد. وی نزدیک به ۹ سال را در زندان سپری کرده است.

مصاحبه و تنطیم: شیدا جهان‌بین/مجتبی سمیع‌نژاد

پایان پیام


--------------------------------------------------------------------------------

چاپ شده از آدرس : http://www.rhairan.us/archives/19953

URLs in this post:

[1] حشمت‌اله طبرزدی: http://www.rhairan.us/wp-content/uploads/2010/07/heshmatollah-copy.jpg

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ