پنجشنبه، تیر ۱۷، ۱۳۸۹

فيرزوه خطیبی-کتاب تازه استفان کینزر، چشم انداز حیرت آوری از پیدایش مثلث سیاسی تازه ای متشکل از ایران، ترکیه و آمریکا


فيرزوه خطیبی-کتاب تازه استفان کینزر، چشم انداز حیرت آوری از پیدایش مثلث سیاسی تازه ای متشکل از ایران، ترکیه و آمریکا
http://www1.voanews.com/persian/news/arts/Bookreviewstephenkinzer-2010-7-7-97956634.html

چگونه ایالات متحده آمریکا می تواند به آرزوهای خود در رابطه با یک خاورمیانه دمکراتیک و صلح آمیز تحقق بخشد؟ درپاسخ به این سئوال استفان کینزر، روزنامه نگار، تحلیل گرسیاسی و نویسنده پرفروش کتاب هایی چون«تمام مردان شاه» و «سرنگونی» درکتاب تازه خود به نام «بازنشاندن: آینده ایران، ترکیه و آمریکا»، همکاری و مشارکت میان آمریکا ، ترکیه و ایران را تنها راه رسیدن به این هدف و و آینده ای استوارو پایدار برای آمریکا درمنطقه می خواند.

کینزر با این کتاب تازه وانقلابی خود، نمونه عملی از آینده روابط میان ایران، ترکیه و ایالات متحده آمریکا در منطقه را به معرض قضاوت خواننده گذاشته است و روابط دوستانه با این دوکشور خاص در خاورمیانه را انتخابی منطقی برای آینده ایالات متحده در چشم اندازقرن بیست ویکم می بیند.

کینزرعلاوه برپیشنهاد تشکیل مثلت ایران، ترکیه و آمریکا، درکتاب خود درباره تغییر شکل دادن و نوعی بازنگری به روابط سنتی و دیرپایی که میان آمریکا با دو کشوراسرائیل و عربستان سعودی وجود دارد نیزسخن برده است.

کتاب تازه «بازنشاندن: آینده ایران، ترکیه و آمریکا» ازدیدگاه بسیاری ازمنتقدین، انتقادی به موقع و بجا در رابطه با قابلیت تقرب ایالات متحده آمریکا و نزدیک ترشدن آن با کشورهای منطقه خاورمیانه است و دیدگاه های تازه و درعین حال بسیار تعجب آور و گاه حتی شوک آمیزی را به خواننده عرضه می کند.

استفان کینزر با استفاده ازحربه های روایتگری و قصه گویی در کتاب «بازنشاندن» به برجسته ساختن برخی شخصیت ها و روشن سازی وقایع تاریخی پرداخته است. او در این کتاب خواننده خود را با معلم مدرسه ای ازاهالی «نبراسکا» آشنا می سازد که خود را شهید راه دمکراسی در ایران می خواند و یک طرفدارسیاست های افراطی اهل ترکیه را نشان می دهد که اسلام و کشور خود را برای همیشه دگرگون کرده است. در کتاب او افراد دیگری نیز حضور دارند. شخصیت هایی چون شاهزاده ها، سیاستمداران، زنانی از کشورهای مختلف جهان، جاسوسان، ستمگران، آزادیبخشان و آرزومندان.

نگاه محرک، برانگیزنده وگاه حتی عصبانی کننده استفان کینزر از خاورمیانه عکس العمل های گوناگونی درمیان منتقدین کتاب در آمریکا داشته است از جمله رابرت نیمن که در مقاله ای در نشریه اینترنتی «هافینگتون پست» می نویسد: «تا همین چندی پیش به نظر می رسید که ترکیه از دیدگاه ایالات متحده آمریکا نقش مشخصی را درصحنه سیاست های خاورمیانه برعهده دارد. نقش کشور مسلمان خوب و سربراهی که عضو «ناتو» هم می باشد و با ارسال کمک های ارتشی درجنگ ها به کمک آمریکا می شتابد و درضمن روابط حسنه ای هم با اسرائیل دارد. اما ناگهان از چند هفته پیش مردم آمریکا متوجه تغییراتی در نقش تازه ای که دولت ترکیه درمنطقه برعهده گرفته است شده اند. ابتدا دولت ترکیه با برزیل به مذاکره درباره قرارداد ارسال سوخت به ایران می پردازد و ناگهان به آتش پرجنجال مسائل هسته ای ایران دامن زده و موجب جلو افتادن اعمال تحریم های پرسروصدای آمریکا و اسرائیل از طریق سازمان ملل متحد برعلیه ایران می شود.

درمرحله بعدی، پس از برخورد کشتی های حامل کمک های بشردوستانه بین المللی درنوار غزه و کشته شدن ٩ تن از شهروندان ترکیه دراین وقایع، ترکیه هشدار داد که چنانچه اسرائیل تن به بررسی چگونگی وقوع این حادثه ازطریق نهادهای بی طرف بین المللی ندهد روابط خود با این کشور را قطع خواهد کرد. درنهایت کمی پس از انتقاد ترکیه ازعملکرد دولت اوباما در رابطه با این وقایع وتحقیقات بین المللی در اطراف آن ، دولت مصراعلام کرد که مرزهای خود با نوارغزه را بازخواهد کرد.

در این شرایط است که کتاب «بازنشاندن» استفان کینزر- خبرنگار پیشین نیویورک تایمز منتشر می شود. کتابی که در آن نویسنده مدعی شده است که «دوران جنگ سرد وسیاست هایی که ره آورد آن بوده است گذشته و زمان مناسب برای یک بازنگری کلی درچگونگی روابط میان ایالات متحده آمریکا و کشورهای خاورمیانه فرارسیده است».

طبق این نظریه، کینزر معتقد است که منافع آمریکا در آینده، این کشور را به دوری از سیاست های بنیادی کنونی از جمله همکاری و همبستگی با اسرائیل و عربستان سعودی سوق می دهد و درعوض آمریکا ، به سوی مشارکت های سازنده تر و بیشتری با ایران و ترکیه کشیده می شود. هرچند این نظریات از دیدگاه بسیاری از مردم از جمله آمریکایی هاشوک آور و به ویژه در رابطه با ایران آزاردهنده به نظر می آید، با این وجود کینزربه خواننده کتاب نشان می دهد که وقایع آینده، چیزی جز پیامدهای شرایط امروزی ما نمی باشند و چشم اندازآینده می تواند به کلی با آنچه ما امروز شاهد آن هستیم متفاوت جلوه کند. همانطور که پرزیدنت ریچارد نیکسون در زمان خود توانست روابط تازه و کاملا دگرگونه ای را میان آمریکا و چین کمونیست آن دوران براساس منافع مشترک تشخیص بدهد به سادگی می توان در نظرگاه نویسنده کتاب «بازنشاندن: آینده ایران، ترکیه و آمریکا» و آینده نگری او، حداقل تجسس و تفکر کرد.»


استفن کینزر، روزنامه نگار برنده جایزه سال ها به عنوان رئیس دفترروزنامه نیویورک تایمز در کشورهای ترکیه، آلمان و نیکاراگوئه خدمت کرده است و به عنوان خبرنگار ارشد با روزنامه «بوستن گلوب» در آمریکای لاتین همکاری داشته است. او هم اکنون با روزنامه گاردین همکاری دارد و ساکن شهر بوستن است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ