سه‌شنبه، تیر ۲۹، ۱۳۸۹

فيروزه خطيبی-برگزاری نمایشگاهی از آثار نقاشی سربازان آمریکایی از تجربه جنگ درجبهه های گوناگون


برگزاری نمایشگاهی از آثار نقاشی سربازان آمریکایی از تجربه جنگ درجبهه های گوناگون
فيروزه خطيبی
http://www1.voanews.com/persian/news/arts/Armypaintings-2010-7-19-98796949.html

نقاشی «محل فرود» تصویر حزن آلودی از یک سرباز آمریکایی است که به تنهایی در میان چمنزار وسیعی در ویتنام ایستاده است. پشت سرش هلیکوپتری که او را در این محل فرود آورده به چشم می خورد، درحالی که چند سرباز دیگر نیز درزمینه این تصویر در دوردست حضور دارند.

این نقاشی به سال ١٩٦٦و دوران جنگ ویتنام تعلق دارد و سربازی به نام «جان ولر» آن را کشیده است. این یکی از٣٠٠ اثر هنری است که توسط زنان و مردان نظامی آمریکایی کشیده شده و برای نخستین بار درماه سپتامر آینده در «مرکز ملی قانون اساسی آمریکا» در شهرفیلادلفیا به نمایش گذاشته خواهد شد.

این نقاشی ها از میان بیش از ١٥ هزار اثر هنری که ارتش ایالات متحده آمریکا از سال ١٨٤٠ میلادی تا کنون جمع آوری کرده انتخاب شده و اغلب آن ها هرگز تاکنون در معرض تماشای عموم قرارداده نشده است.

این مجموعه تمرکزی است بر روی موضوع «هنر یک سرباز» که دیدگاه، فشاروظایف و ازخودگذشتگی های سربازان آمریکایی را در زندگی روزمره درمیدان جنگ به نمایش می گذارد. برخی از این نقاشی ها به دوران جنگ جهانی اول باز می گردند و تاامروز، اغلب جنگ ها از جمله تهاجم به عراق و جنگ افغانستان را دربرگرفته اند.

شرایط حزن انگیزی که در آثار نقاشی این سربازان هنرمند تجلی کرده ، ابعاد احساسی عمیقی به آن ها داده است که هنرعکاسی هرگز نمی تواند با آن رقابت کند.

بنا برگفته کلنل پیتر کرین، مدیر مرکز تاریخ نظامی آمریکا درپنتاگون محل نگهداری از این نقاشی ها :«جنگ یک تجربه تلخ و عمیق احساسی است که هنر نقاشی به صورتی این احساسات را بیان می کند که دیگر هنرها تا به این حد قادر به بیان آن نیستند.»

درنقاشی دیگری به نام «سربازی درپاریس»، فلوید دیویس ، سه سرباز خسته را در روز پایان جنگ جهانی دوم نشان می دهد که زنی که شال بلندی به سر دارد به استقبال آنان شتافته است.جنگ عراق نیز ازطریق نقاشی غم انگیزی به نام «کشور بزرگ» به نمایش گذاشته شده است. این نقاشی را یک زن جوان سرباز به نام «هدر انگلهارت» درسال ٢٠٠٤ کشیده است. این نقاشی سایه یک سرباز تنها را در زمینه افقی درحال تاریکی غروب نشان می دهد.

اما سختی های جنگ هنگامی فراموش می شود که تماشاگر به یکی از نقاشی ها که «باب هوپ» کمدین معروف را درحال سرگرم ساختن سربازان جنگ دوم جهانی در انگلستان نشان می دهد می رسد. نقاشی که به سال ١٩٤٣ بازمی گردد. این نقاشی نیز کار فلوید دیویس است و نشان می دهد که این کمدین محبوب آن دوران، کلاه خود محافظی برسر و کت ضد گلوله ای بر تن دارد و درمقابل جمعیت خندانی از سربازان ایستاده است.

سرباز دیگری به نام «مارتین سروانتس» چهار نقاشی از دوران ٩٠ روزه خدمت خود درجنگ افغانستان کشیده است که تجربیات سربازی که درخط جلوی جبهه قرار گرفته را به تصویرکشیده است. سروانتس برای این نقاشی ها از بیش از ١٨ هزار عکس استفاده کرده است اما اومعتقد است که عکس ها هرگز نمی توانند بازگو کننده تجربه های فردی از این وقایع باشند. به خصوص اگر این فرد یک سرباز و یک نقاش هنری باشد:«مردم معمولی باید حتما این نقاشی ها را ببینند تا بتوانند تجربه واقعی سرباز بودن را واقعا حس کنند.»

دیوید آیزنر، رئیس و مسئول موزه می گوید:«این نمایشگاه به دیدارکنندگان فرصتی می دهد تا از نزدیک به دورانی که تعدادسربازان آمریکایی در افغانستان بیشتر از همیشه شده و این جنگ هم تبدیل به طولانی ترین جنگ تاریخ ایالات متحده آمریکا شده است نگاهی بیاندازند. بخصوص که حمایت از این جنگ هم هرروز کمتراز روز پیش می شود.»

آیزنر معتقد است که موزه«مرکزملی قانون اساسی آمریکا» در فیلادلفیا بهترین محل برای نمایش این نقاشی هاست چرا که این سربازان آمریکایی قسم خورده دفاع از قانون اساسی کشورخود ومدعی هستند که برای دفاع از آزادی شهروندان آمریکایی به جبهه جنگ می روند:«این خیلی مسئله مهمی است که ما بدانیم و بفهمیم که چرا این سربازان تن به جنگ می دهند. این همان ساختار اصلی و پایه های دموکراسی است که ما به آن اعتقاد داریم.»

برگزارکنندگان هم چنین درنظردارند تا سربازان و افسران بازنشسته را تشویق به دیدار ازاین نمایشگاه کنند وبه این صورت بستگان آنان هم بتوانند تجربیاتی نزدیک به واقعیتی که برای این سربازان در دوران جنگ وجود داشته است را به دست آورند.

سروانتس یکی از سربازان هنرمند می گوید:«دلم می خواهد وقتی سربازی با اعضای خانواده اش به دیدن این نقاشی های می آید بستگان و عزیزانش بتوانند بگویند: آه پس جنگ اینچنین بوده است؟»

قرار است تا نقاشی های موجود در این نمایشگاه بعدها در یک کیوسک اینترنتی دردسترس همگان قرارگیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ