چهارشنبه، تیر ۱۶، ۱۳۸۹

نمایش فیلم مستندی درباره کشتارگاه دلفین ها در ژاپن، با تظاهرات مردم این کشور روبروشد


نمایش فیلم مستندی درباره کشتارگاه دلفین ها در ژاپن، با تظاهرات مردم این کشور روبروشد

نخستین نمایش فیلم مستند «the Cove» یا «خلیج کوچک» در ژاپن با تظاهرات و اعتراضات خیابانی مردم این کشورهمراه بوده است. این فیلم که کشتارگاه دلفین ها را در یکی از بنادر کوچک ژاپن به تصویر کشیده، توانست از سوی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم مستند سال نائل شود.

دولت ژاپن پس از مدت ها تردید، پروانه عمومی فیلم آمریکایی «خلیج کوچک» را صادر کرد و اجازه داد این فیلم در چند سینمای توکیو به نمایش درآید. اما نمایش فیلم از همان شب آغاز با تظاهرات و اعتراضات ژاپنی ها روبرو بوده است. معترضانی که می گویند این فیلم اقتصاد غذایی ژاپنی ها را نشان گرفته است و از این رو باید جلوی نمایش آن گرفته شود. هرچند سازندگان فیلم «خلیج کوچک» می گویند این عوامل شرکت ژاپنی مسئول صید غیرقانونی دلفین ها هستند که جلوی سالن های محل نمایش فیلم تجمع کرده و علیه این فیلم دست به تظاهرات زده اند.

یکی از تظاهرکنندگان می گوید:«استرالیایی ها هرسال بیش از ٣ میلیون کانگورو را می کشند اما کسی در مورد آن کاری انجام نمی دهد و فیلمی نمی سازد. چرا باید صید دلفین ها تا این حد مسئله ساز شود؟»

تیتسوشی ماتسوکا از دوستداران این فیلم می گوید:«این مسئله کاملا صحت دارد که ژاپنی ها دلفین ها را به بدترین شکل می کشند و می خورند اما این که درطول سال چه تعدادی از این دلفین ها کشته می شوند معلوم نیست. برای همین هم من به دیدن این فیلم رفتم تا از آمارکشتار دقیق دلفین ها آگاه شوم.»

فیلم مستند «خلیج کوچک» که ازسوی تماشاگران جشنواره های مختلف و منتقدان سینمایی با استقبالی پرشور روبرو شده علاوه برجایزه اسکار برای بهترین اثرسینمایی مستند سال از سوی دو جشنواره «ساندنس» و «تلاشگران زیست بوم» نیز جوایزی دریافت کرده است. این فیلم روایت تازه ای از زندگی دولفین هاست و صید عملا پنهان نگاه داشته شده نهنگ ها و دلفین ها را در یک خلیج کوچک ژاپنی به تصویر کشیده است. سازندگان فیلم که ماه ها به صورت پنهانی در حالی که سروروی خود را به شکل حیوانات و گیاهان تزئین کرده بودند ازوقایع کشتار دلفین ها و نهنگ ها در این خلیج کوچک فیلم برداری کرده اند معتقدند که کشتارگاه دلفین ها از مردم ژاپن مخفی نگاه داشته شده است.

ریک آبری، مربی پرسابقه دلفین ها که با سریال تلویزیون «فیلیپر» Flipper به شهرت رسید، سال هاست که برای حفاظت از نسل دلفین ها و نهنگ ها در جهان مبارزه می کند. آبری که در طی هشت سال بارها به امحل به دام انداختن و کشتار بی رحمانه دلفین ها در ژاپن سفر کرده است، این بار با تجربه ای ملموس و به یاری «لویی سوهویا» مستند ساز نهاد ملی جغرافیا در آمریکا موسوم به «نشنال جیوگرافیک» National Geographic سفر پرماجرای خود را به این کشتارگاه مخفی به تصویر کشیده است.

کارگردان فیلم خلیج کوچک می گوید:«دلفین ها از باهوش ترین حیوانات دریایی هستند که همراه با کوسه ها و نهنگ ها به کار پاکسازی و بهسازی اقیانوس ها اشتغال دارند. اگر تعداد این دلفین ها، نهنگ ها وکوسه های اقیانوس ها کاهش بیابد، گندیدگی و مرگ اقیانوس ها حتمی است و مرگ آبزیان از جمله ماهی ها فرا می رسد. در آن زمان اقیانوس ها حتی قابل کشتیرانی نیز نخواهند بود.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ