جمعه، تیر ۱۸، ۱۳۸۹

رایزنی چهره های سرشناس کانادا برای توقف اجرای حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی


رایزنی چهره های سرشناس کانادا برای توقف اجرای حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی
http://www1.voanews.com/persian/news/Canada_IranStoning-2010-07-09-98111454.html

همزمان با نگرانی های فزاینده بین المللی که پیرامون اجرای قریب الوقوع حکم سنگسار سکینه آشتیانی محمدی پدید آمده است، چهره های سرشناس و رسانه های ملی کانادا برای توقف این حکم کارزار جدی را آغاز کرده اند.

سکینه آشتیانی محمدی زن ٤٣ ایرانی و مادر دو فرزند در ماه مه سال ٢٠٠٦ به زنای محسنه متهم و پس از تحمل ٩٩ ضربه شلاق، به مرگ با سنگسار محکوم شد.

روزنامه کانادایی گلوب اند میل روز جمعه ( ٩ ژوییه ) از کارزار هدر رایزمن، یکی از سرشناس ترین و با نفوذ ترین زنان آمریکای شمالی برای توقف حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی خبر داده است.

بنا به گزارش گلوب اند میل، هدر رایزمن، یکی از بنیانگزاران «ایندیگو» و مدیر ارشد بزرگترین مرکز فروش کتاب و موسیقی کانادا، دیرهنگام پنج شنبه شب در اقدامی بی سابقه، با ارسال نامه های الکترونیکی به دوستان و همکاران سرشناس خود در آمریکای شمالی، از آن ها خواست تا برای توقف حکم سنگسار این زن ایرانی تلاش کنند.

این اقدام خانم رایزمن و ارسال نامه به افرادی همچون آریانا هافینگتون، ناشر اینترنتی مقیم ایالات متحده و مری واتلین، مشاور سیاسی جرج بوش، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده به طراحی تارنمای « www.freesakineh.org » و نیز تهیه یک دادخواست اینترنتی منتهی شد تا پیام اعتراض و امضای مخالفان اجرای حکم سنگسار خانم محمدی را به بلندپایه ترین مقامات جمهوری اسلامی ایران ارسال کند.

این روزنامه کانادایی گزارش داده است پنج شنبه شب و حدود یک ساعت پس از تهیه این دادخواست اینترنتی، هزار نفر با امضای آن نسبت به احتمال اجرای حکم سنگسار خانم محمدی اعتراض کردند.

خانم رایزمن به گلوب اند میل گفته است شیرین عبادی، وکیل ایرانی برنده جایزه صلح نوبل و ارشاد منجی، یکی از چهره های سرشناس منتقد بنیانگرایی اسلامی و نویسنده کانادایی به طور داوطلبانه به تهیه این دادخواست اینترنتی کمک کردند.

براساس این گزارش، ٢٢ هزار و ١٦٢ نفر از جمله چهره های برجسته ای همچون قاضی پیشین دیوان عالی کانادا و نیز دیپا مهتا، فیلمساز سرشناس کانادا و سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی، دادخواست اینترنتی نجات جان سکینه محمدی آشتیانی را درکمتر از ٣٦ ساعت امضا کردند.

روزنامه گلوب اند میل نیز طی چند روز گذشته با برگزاری جلسه گفتگوی اینترنتی با حضور ارشاد منجی، نویسنده کانادایی و منتقد اسلام افراطی، مارینا نعمت، نویسنده مقیم کاناد و آزاده معاونی، نویسنده مقیم ایالات متحده در مورد تلاش های جهانی برای توقف اجرای حکم سنگسار برای سکینه محمدی آشتیانی بحث کردند.

لارنس کانن، وزیر امورخارجه دولت فدرال کانادا روز سه شنبه ( ٦ ژوییه ) مصرانه از مقامات حکومت ایران خواست تا اجرای حکم اعدام محمد رضا حدادی و سنگسار سکینه محمدی آشتیانی و «اجرای این اعمال غیرانسانی» را متوقف کند و به تعهدات بین المللی خود احترام بگذارد.

وزیر امور خارجه کانادا نسبت به وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی عمیق کرده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ