یکشنبه، بهمن ۲۵، ۱۳۹۴

رسول نفیسی: مرگ یک نهاد قضایی -- در گذشت آنتونین اسکلیا

رسول نفیسی: مرگ یک نهاد قضایی -- درباره در گذشت آنتونین اسکلیا
امروز ، قاضی معروف دیوان عالی کشور ایالات متحده "آنتونین اسکلیا" درگذشت. آسکلیا چهره ی قضایی بزرگی بود که آرا محافظه کارانه ی او در سه دهه گذشته جزو مهمترین و تعیین کننده ترین آرا نه نفر قاضی نشسته ی دیوانعالی کشور به حساب می آمد (قاضی نشسته مصطلح سیستم قضایی ایران و منظور از قضاتی است که قابل تغییر نیستند؛ در ایالت متحده این قضات مادام العمر خدمت میکنند). اسکلیا از مفسران عمده ی قانون اساسی و اصطلاحا "اوریجینالیست" بود یعنی به نص صریح قانون اساسی رجوع میکرد. این برداشت برعکس تفسیر از دیدگاه "قانون اساسی زنده" است که تحولات جامعه را در تفسیر قانون اساسی دخیل میداند. آخرین اظهارنظر اسکلیا که طوفانی از نقد و انتقاد برانگیخت مربوط به سهمیه برای دانشجویان سیاهپوست بود که طی آن اظهارداشت که نباید سیاهان را به زور سهمیه وارد دانشگاههای درجه اول کرد چون درآنجا قادر به رقابت با دانشجویان برتر نیستند و از درس وازده میشوند و بهتراست که به دانشگاههای متوسط بسنده کنند.
 

مرگ اسکلیا برای محافظه کاران تراژدی بزرگی است چون در حال حاضر او بانفوذترین و عمیق ترین ذهن قضایی آنها به حساب می آمد. مجلس نمایندگان که عمدتاٌ در دست محافظه کاران است اعلام کرد که تا انتخاب رییس جمهور بعدی، ریاست جمهوری بهتر است که به نامزد کردن قاضی جدید دست نزند که البته پرزیدنت اوباما هم بلافاصله اعلام کرد که نامزد بعدی راانتخاب خواهدکرد. البته بعید است که تاپایان دوره ریاست جمهوری در ژانویه ی آینده مجلس نمایندگان نامزد موردنظر کاخ سفید را تایید کند مگر این که واقعا نامزدی مرضی الطرفین باشد که بس مشکل خواهد بود.
 

طوفانی که درگذشت یک قاضی دیوانعالی ایجاد کرده نمایشگر اهمیت و مقام این دادگاه است که مسئول انطباق آرا و قوانین با قانون اساسی است (البته در صورت رجوع از دادگاههای پایین تر). قضات این دادگاه هرگاه خودرا بازنشسته کنند یا فوت کنند، رییس جمهور وقت جایگزین تعیین میکند که با تایید مجلسین مشغول کار میشود. هرچند قضات از طرف روسای جمهور از احزاب دوگانه انتخاب میشوند ولی منصب مادام العمر به استقلال ارای آنها کمک میکند. رای سال 2009 این دادگاه موسوم به "شهروندان متحد" تا حدود زیادی به پرستیژ این نهاد لطمه زده و بارها از طرف اوباما تقبیح شده است. این رای کورپوریشن های آمریکایی را شخص حقیقی اعلام کرده و پول خرج کردن در انتخابات را از طرف آنها به مثابه آرا آنها دانسته است. ترکیب محافظه کارانه ی دادگاه ممکن است بعد از انتخاب جدید تغییر کند.

منبع:



----------------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ