دوشنبه، اسفند ۱۰، ۱۳۹۴

آیا نظر پروانه سلحشوری آینده نگری است

آیا نظر پروانه سلحشوری آینده نگری است
 http://iranscope.blogspot.com/2016/02/blog-post_66.html
 
روز گذشته مصاحبه ای با خانم پروانه سلحشوری، نماینده تازه انتخاب شده مجلس در ایران، منتشر شده که در آن می گویند حجاب همانگونه که امروز به روسری های آزادتر دختران جوان تغییر کرده [البته بعد از 37 سال]، سالها بعد [شاید 37 سال دیگر] به پوششی اختیاری برای زنان تکامل خواهد یافت (1).
 
ارزیابی های اکثر تحلیلگران و سیاستمداران از آینده همینگونه بر اساس بررسی روندهاست، یعنی آینده نگری تحلیلی که کاربردهای زیادی دارد و متداول ترین نوع آینده نگری مدرن است. البته در قرن بیست و یکم آینده نگری تحلیلی نه بر اساس جامعه شناسی مبتنی بر مدل خطی بلکه با مدل تصاعدی یا اکسپوننشیال مرکز توجه آینده نگرها قرار می گیرد که اینجا موضوع بحث ما نیست (2).
 
اما اگر قرار بود آینده را اینچنین ارزیابی کنیم می توانستیم در سال 1356 بگوییم که بعد از مینی ژوپ که سالها از متداول شدنش گذشته بود، تا ده سال دیگر در ایران سواحل لختی ها هم آزاد می شود ولی چنین نشد. چرا؟ برای اینکه با انقلاب 57 تغییری اساسی بصورت عقبگرد در کل ساختار دولت و جامعه ایران صورت گرفت که اینگونه آینده نگری تحلیلی برای درک آن، جواب نمی دهد. امروز هم برعکس آن زمان، با اینگونه ارزیابی روندها، ممکن است فکر کنیم صد سال دیگر باید منتظر شد که به پوشش اختیاری برای زنان برسیم.
 
کلاً آینده نگری تحلیلی بر مبنای روندها می پرسد چه چیز محتمل است، اما آینده نگری نظری می پرسد چه چیز می تواند روی دهد و آینده نگری مشارکتی با مدد گرفتن از آنها برای آنچه باید شکل داده شود فعالیت می کند (3). اینکه دولت ایران می تواند سکولار شود و اینگونه به حجاب اجباری پایان داده شود ایده ای انتزاعی در عرصه آینده نگری نظری، مانند طرح افلاطون برای دولت خبرگان نیست، بلکه در ایران پیش از انقلاب 57 برای بیش از نیم قرن دولت و جامعه ایران، سکولار بوده است.
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران
 
سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com
دهم اسفند ماه 1394
March 1, 2016

پانویس:
 
1. سخنان پروانه سلحشوری نماینده اصلاح طلب درباره حجاب اختیاری
https://www.youtube.com/watch?v=xIeV-Vl3mbM
 
2. نقطه انفصالی: پارادیم جدید آینده نگری
http://www.ghandchi.com/716-singularity-paradigm.htm

Singularity: A New Paradigm of Futurism
http://www.ghandchi.com/716-singularity-paradigm-eng.htm 
 
 
 

متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com


 
 

 
----------------------
http://www.iranscope.com

SEARCH

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ