جمعه، بهمن ۳۰، ۱۳۹۴

نگاهی به بحث محمد امینی در مورد داور و قوه قضاییه

نگاهی به بحث محمد امینی در مورد داور و قوه قضاییه
http://iranscope.blogspot.com/2016/02/blog-post_21.html
 
در دو هفته گذشته آقای محمد امینی بحثی را به همراه آقای حسین مهری در برنامه "برگی از تاریخ" در مورد مدرن سازی قوه قضاییه در ایران پس از مشروطه و بویژه در دوران رضا شاه و علی اکبر داور مطرح کرده که در پانویس زیر ضمیمه شده است (1).
 
شایسته ذکر است که در میان همه اقداماتی که برای مدرن سازی قوه قضاییه در همه آن دوران دولت سکولار در ایران انجام شده حتی یک مورد هم اشاره نشده که تلاشی برای انتخابی کردن مقامی قضایی صورت گرفته باشد در حالیکه در همان زمان در قوه مقننه ایران همه نمایندگان مجلس شورای ملی، انتخابی بودند. این نقصان بزرگ تا به امروز واقعیت تلخی در مورد قوه قضاییه ایران است که از جمله رییس این قوه انتخابی نیست و البته این آخری نقطه ضعفی است که در قانون اساسی آمریکا نیز وجود دارد که رییس قوه قضاییه انتخابی نیست، اما در آمریکا بسیاری مقامات دیگر قضایی، انتخابی هستند (2).
 
با اینحال نمی توان آنچه را امروز در ایران شاهدش هستیم تنها نتیجه فقدان انتخابی بودن مقامات قضایی و عدم رشد نهادهای دموکراتیک در دیکتاتوری سکولار دانست. در اکثر کشورهای آمریکای لاتین نیز در نیمه دوم قرن بیستم دیکتاتوری های سکولار در قدرت بودند و بخش مهمی از اپوزیسیون آنها کلیسا بود، اما پس از سقوط دیکتاتوری ها قدرت به حاکمیت مذهبی تبدیل نشد. ریشه معضل ایران را در این عرصه اساساً باید در خود اسلام یعنی مذهب اکثریت جمعیت ایران، جنبش اسلامی و دخالت آن در دولت و مشخصاً در قوه قضاییه جستجو کرد که حتی توکویل در 150 سال پیش در مقایسه ای بین اسلام و مسیحیت، مطرح کرده است (3).
 
آقای امینی در بحث خود در این برنامه های تلویزیونی به تفصیل به جایگاه اسلام و مشخصاً فقه تشیع در قوه قضاییه ایران پیش و بعد از انقلاب پرداخته و تلاش کسانی نظیر داور و کسروی را برای ایجاد تغییرات سکولار در دادگستری ایران، مورد بررسی قرار داده است.
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران
 
سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com
سی ام بهمن ماه 1394
February 19, 2016
 

پانویس:
1. برگی از تاریخ سوم فوریه 2016
https://vimeo.com/154222836
Bargi Az Tarikh 02-03-16 - برگی از تاریخ from AndishehTV on Vimeo.


   برگی از تاریخ دهم فوریه 2016
2. مقام رییس قوه قضاییه باید انتخابی شود
http://www.ghandchi.com/1019-ghazaaeieh-entekhaabi.htm
 
3. بحث توکويل در مورد اسلام برای ايران اهميت استراتژيک دارد
http://www.ghandchi.com/714-tocqueville-islam.htm
متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com

 
 

----------------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ