فیلم کمدی «پل» نگاهی طنزآمیز به «ای. تی»
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Paulthealien-2011-3-21-118412264.html
نظرسنجی ها نشان داده اند که فیلم «ای .تی» E.T. ساخته «استیون اسپیلبرگ» درباره یک موجود غیرزمینی به عنوان یکی از گریه آورترین فیلم های تاریخ سینما انتخاب شده است. اما اخیرا درتازه ترین فیلم دو کمدین انگلیسی سایمون پگ و نیک فراست که با فیلم «هات فاز» در آمریکا به شهرت رسیدند، تماشاگران سینما با یک «ای.تی» یا موجود فرازمینی از سیارات دیگر آشنا می شوند که از لحاظ اخلاق و رفتار هیچگونه شباهتی به «ای.تی» اسپیلبرگ ندارد.
«پل» موجود فرازمینی است که هرچند ازلحاظ ظاهری کاملا به «ای .تی» اسپیلبرگ شباهت دارد اما ازاحساسات، معصومیت و شکنندگی«ای .تی» بویی نبرده است بلکه شخصیتی است بی تربیت و گاه فحاش که پس از پیوستن به دو دوستی که در راه یک سفر تفریحی و آرام بخش هستند چنان مشکلاتی برای آن ها بوجود می آورد که هرسه مجبوربه فرار از قانون می شوند.
«پل» که منتقد سینمایی لس آنجلس تایمز آن را فیلمی «شیرین و سرگرم کننده » خوانده است در واقع حال و هوای تازه ای به فضای کنونی فیلم های کمدی آمریکایی که اغلب برمحور یک هنرپیشه کمیک مرد می چرخند داده است و قهرمان آن درواقع یک موجود فرازمینی است با تمام اخلاقیات زشت و ناپسند زمینی! که اگر به خاطرزبان نامطلوب و کلمات نامانوس فیلم نبود می توانست کمدی برای همه اعضای خانواده از کوچک و بزرگ باشد.
با این وجود شخصیت «ای .تی» فیلم پل به شدت دوست داشتنی است و «ست روگن» بازیگرصاحب صدای «پل» در فیلم توانسته است به این شخصیت مشروب خور و سیگاری به اندازه «شرک» مایک مایرز جذابیت ببخشد.
زوج کمدی (سیمون پگ و نیک فراست) بازیگران وفیلمنامه نویس «پل» هستند که داستان فیلم خود را براساس فیلم های علمی/تخیلی شناخته شده سینمای هالیوود گذاشته اند و صحنه هایی را بوجود آورده اند که تماشاگر را به یاد یکی دیگر از فیلم های استیون اسپیلبرگ به نام «برخورد نزدیک از نوع سوم » Encounter Of The Third Kind می اندازد. درمجموع «پل» شباهت هایی هم با آن موجودات سبز و سیاهی که در آن فیلم از پله های بشقاب پرنده ای که به زمین پناه آورده پائین می آیند دارد اما با دست هایی شبیه به دست های «ای.تی»!
«گرگ موتولا» کارگردان فیلم «پل» توانسته است به خوبی بین خلقیات مبادی آداب و مهارشده بریتانیایی دو قهرمان زمینی خود و این «ای.تی» یا موجود فرازمینی بی قید و بند دمپایی به پایی که دائما به یک سیگار ماری جوانا پک می زند توازن ایجاد کند و با نمایش تضادهایی که بین آن ها وجود دارد تماشاگر خود را به خنده بیاندازد.
داستان فیلم در شهر «سن دیگو» آغاز می شود و در محل برگزاری بزرگ ترین گردهم آیی سالیانه طرفداران فیلم های علمی/تخیلی. جایی که در آن عده زیادی آدم های عجیب و غریب با لباس های مبدل از جمله طرفداران «دارت ویدر» و«مستر اسپاک» در گوشه و کناربه چشم می خورند اما دو قهرمان انگلیسی فیلم «گریم» و «کلایو» از همه آن ها عجیب وغریب تر به نظر می رسند. این دو پس از پایان کنوانسیون فیلم های علمی تخیلی تصمیم می گیرند با ماشین از تمام اماکنی که در آن ها «موجودات غیرزمینی» دیده شده دیدن کنند. در یکی از این اماکن به نام «اریا ۵۱» گریم و کلایوبا «پل»روبرو می شوند. دراینجاست که تماشاگر با دست و پا چلفتی بودن این دو همسفر انگلیسی آشنا می شود و درد آن ها را می فهمد.
با پیوستن «پل» به آن ها ، گریم و کلایو متوجه می شوند که «پل» مدت ۶۰ سال است که در یکی ازتسهیلات نظامی آمریکا زندگی می کند و مثل شخصیت فیلم دیگری به نام «زلیگ» Zelig (از ساخته های وودی آلن) پل در طول سال ها به کار آگاه ساختن رهبران جهان و فیلمسازان هالیوود درباره مسائل فضائی اشتغال داشته است. اما اخیرا رئیس بخش امنیتی پایگاه نظامی تصمیم گرفته است که به تجزیه و تحلیل مغز «پل» بپردازد و همین مسئله باعث فرارپل از محل زندگی اش شده است.
بخش های ماجراجویانه فیلم هنگامی آغاز می شود که «گریم» و «کلایو» بی خبر از همه جا بدون آن که بخواهند همدست «پل» می شوند و وسائل فرار او را فراهم می کنند، درحالی که ماموران امنیتی هم همه جابه دنبال آن ها هستند.
«موتولا» درنقش کارگردان فیلم «پل» کوششی در عمیق نشان دادن وقایع فیلم نداشته است. سینماتوگرافر فیلم، لارنس شرهم که پیش از این برای فیلمبرداری فیلم های کمدی مستقل معروفتی کسب کرده کوشیده است تا همه چیز را از دیدگاهی سبکسرانه اما رنگین و پرانرژی به تماشاگر فیلم نشان دهد. درواقع فیلم عمدا به شیوه کمدی های توخالی ساخته شده است که خود جذابیت خاصی به آن می بخشد.
نکته کلیدی فیلم «پل» ظریف کاری های دو کمدین و دو شخصیت اصلی فیلم است و درواقع به همه چیز از دریچه طنز انگلیسی آن ها نگاه شده است. بدون دو شخصیت «گریم» و «کلایو» فیلم نمی توانست از کشش و جاذبه کنونی آن برخوردار باشد. آن ها شخصیت هایی دلقک وار خلق کرده اند که در عین مسخره گی از هوشمندی نیز برخوردارند. دوستی، صمیمیت و حس فداکاری آن ها نسبت به «پل» هم به این جذابیت می افزاید.
سایمون پگ و نیک فراست در زندگی واقعی نیز دو دوست قدیمی و همکارهنری به شمار می روند و این تازه ترین نتیجه همکاری آن ها – پل – توانسته است در هفته اول نمایش تبدیل به یکی از دوستداشتنی ترین فیلم های مربوط به موجودات فضایی در آمریکا شود.
iran#
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Paulthealien-2011-3-21-118412264.html
نظرسنجی ها نشان داده اند که فیلم «ای .تی» E.T. ساخته «استیون اسپیلبرگ» درباره یک موجود غیرزمینی به عنوان یکی از گریه آورترین فیلم های تاریخ سینما انتخاب شده است. اما اخیرا درتازه ترین فیلم دو کمدین انگلیسی سایمون پگ و نیک فراست که با فیلم «هات فاز» در آمریکا به شهرت رسیدند، تماشاگران سینما با یک «ای.تی» یا موجود فرازمینی از سیارات دیگر آشنا می شوند که از لحاظ اخلاق و رفتار هیچگونه شباهتی به «ای.تی» اسپیلبرگ ندارد.
«پل» موجود فرازمینی است که هرچند ازلحاظ ظاهری کاملا به «ای .تی» اسپیلبرگ شباهت دارد اما ازاحساسات، معصومیت و شکنندگی«ای .تی» بویی نبرده است بلکه شخصیتی است بی تربیت و گاه فحاش که پس از پیوستن به دو دوستی که در راه یک سفر تفریحی و آرام بخش هستند چنان مشکلاتی برای آن ها بوجود می آورد که هرسه مجبوربه فرار از قانون می شوند.
«پل» که منتقد سینمایی لس آنجلس تایمز آن را فیلمی «شیرین و سرگرم کننده » خوانده است در واقع حال و هوای تازه ای به فضای کنونی فیلم های کمدی آمریکایی که اغلب برمحور یک هنرپیشه کمیک مرد می چرخند داده است و قهرمان آن درواقع یک موجود فرازمینی است با تمام اخلاقیات زشت و ناپسند زمینی! که اگر به خاطرزبان نامطلوب و کلمات نامانوس فیلم نبود می توانست کمدی برای همه اعضای خانواده از کوچک و بزرگ باشد.
با این وجود شخصیت «ای .تی» فیلم پل به شدت دوست داشتنی است و «ست روگن» بازیگرصاحب صدای «پل» در فیلم توانسته است به این شخصیت مشروب خور و سیگاری به اندازه «شرک» مایک مایرز جذابیت ببخشد.
زوج کمدی (سیمون پگ و نیک فراست) بازیگران وفیلمنامه نویس «پل» هستند که داستان فیلم خود را براساس فیلم های علمی/تخیلی شناخته شده سینمای هالیوود گذاشته اند و صحنه هایی را بوجود آورده اند که تماشاگر را به یاد یکی دیگر از فیلم های استیون اسپیلبرگ به نام «برخورد نزدیک از نوع سوم » Encounter Of The Third Kind می اندازد. درمجموع «پل» شباهت هایی هم با آن موجودات سبز و سیاهی که در آن فیلم از پله های بشقاب پرنده ای که به زمین پناه آورده پائین می آیند دارد اما با دست هایی شبیه به دست های «ای.تی»!
«گرگ موتولا» کارگردان فیلم «پل» توانسته است به خوبی بین خلقیات مبادی آداب و مهارشده بریتانیایی دو قهرمان زمینی خود و این «ای.تی» یا موجود فرازمینی بی قید و بند دمپایی به پایی که دائما به یک سیگار ماری جوانا پک می زند توازن ایجاد کند و با نمایش تضادهایی که بین آن ها وجود دارد تماشاگر خود را به خنده بیاندازد.
داستان فیلم در شهر «سن دیگو» آغاز می شود و در محل برگزاری بزرگ ترین گردهم آیی سالیانه طرفداران فیلم های علمی/تخیلی. جایی که در آن عده زیادی آدم های عجیب و غریب با لباس های مبدل از جمله طرفداران «دارت ویدر» و«مستر اسپاک» در گوشه و کناربه چشم می خورند اما دو قهرمان انگلیسی فیلم «گریم» و «کلایو» از همه آن ها عجیب وغریب تر به نظر می رسند. این دو پس از پایان کنوانسیون فیلم های علمی تخیلی تصمیم می گیرند با ماشین از تمام اماکنی که در آن ها «موجودات غیرزمینی» دیده شده دیدن کنند. در یکی از این اماکن به نام «اریا ۵۱» گریم و کلایوبا «پل»روبرو می شوند. دراینجاست که تماشاگر با دست و پا چلفتی بودن این دو همسفر انگلیسی آشنا می شود و درد آن ها را می فهمد.
با پیوستن «پل» به آن ها ، گریم و کلایو متوجه می شوند که «پل» مدت ۶۰ سال است که در یکی ازتسهیلات نظامی آمریکا زندگی می کند و مثل شخصیت فیلم دیگری به نام «زلیگ» Zelig (از ساخته های وودی آلن) پل در طول سال ها به کار آگاه ساختن رهبران جهان و فیلمسازان هالیوود درباره مسائل فضائی اشتغال داشته است. اما اخیرا رئیس بخش امنیتی پایگاه نظامی تصمیم گرفته است که به تجزیه و تحلیل مغز «پل» بپردازد و همین مسئله باعث فرارپل از محل زندگی اش شده است.
بخش های ماجراجویانه فیلم هنگامی آغاز می شود که «گریم» و «کلایو» بی خبر از همه جا بدون آن که بخواهند همدست «پل» می شوند و وسائل فرار او را فراهم می کنند، درحالی که ماموران امنیتی هم همه جابه دنبال آن ها هستند.
«موتولا» درنقش کارگردان فیلم «پل» کوششی در عمیق نشان دادن وقایع فیلم نداشته است. سینماتوگرافر فیلم، لارنس شرهم که پیش از این برای فیلمبرداری فیلم های کمدی مستقل معروفتی کسب کرده کوشیده است تا همه چیز را از دیدگاهی سبکسرانه اما رنگین و پرانرژی به تماشاگر فیلم نشان دهد. درواقع فیلم عمدا به شیوه کمدی های توخالی ساخته شده است که خود جذابیت خاصی به آن می بخشد.
نکته کلیدی فیلم «پل» ظریف کاری های دو کمدین و دو شخصیت اصلی فیلم است و درواقع به همه چیز از دریچه طنز انگلیسی آن ها نگاه شده است. بدون دو شخصیت «گریم» و «کلایو» فیلم نمی توانست از کشش و جاذبه کنونی آن برخوردار باشد. آن ها شخصیت هایی دلقک وار خلق کرده اند که در عین مسخره گی از هوشمندی نیز برخوردارند. دوستی، صمیمیت و حس فداکاری آن ها نسبت به «پل» هم به این جذابیت می افزاید.
سایمون پگ و نیک فراست در زندگی واقعی نیز دو دوست قدیمی و همکارهنری به شمار می روند و این تازه ترین نتیجه همکاری آن ها – پل – توانسته است در هفته اول نمایش تبدیل به یکی از دوستداشتنی ترین فیلم های مربوط به موجودات فضایی در آمریکا شود.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر