پنجشنبه، اسفند ۱۲، ۱۳۸۹

شکيرا از دانشگاه هاروارد جايزه دريافت کرد


شکيرا از دانشگاه هاروارد جايزه دريافت کرد
http://www.voanews.com/persian/news/Shakira_Philanthropy-2011-03-03-117304428.html

بيشتر مردم شکيرا خواننده کلمبيايی را به خاطر رقص کمر و صدای گرمش می شناسند اما شايد اطلاع نداشته باشند که شکيرا يک هنرمند نوآور است، ترانه ها و موسيقی تمام آهنگهايش را خودش می نويسد، و صدايش از موسيقی راک اند رول گرفته تا لاتين و عربی قابل انعطاف است.

شکيرا که نژاد او مخلوطی از عرب، اسپانيايی و ايتاليايی است به سه زبان اسپانيايی، انگليسی و پرتغالی تسلط کامل دارد و با زبان های ايتاليايی، فرانسوی و عربی نيز آشناست.

او از سال ۱۹۹۰ هنگاميکه فعاليت موسيقی خود را آغاز کرد تاکنون جوايز متعددی از جمله ۲ جايزه گرمی، ۷ جايزه گرمی لايتن و ۱۲ جايزه موسيقی بيلبورد دريافت کرده است و حتی يک بار نامزد جايزه گوی طلايی شده است.

ولی فعاليت های شکيرا در رقص و موسيقی خلاصه نمی شود او حدود ۱۵ سال است که با فعاليت های نيکوکارانه اش با فقر و بی سوادی در کشورهای محروم جهان مبارزه ميکند.

شکيرا هفته گذشته به خاطر کارهای هنری و بشردوستانه اش احيراً توسطِ دانشگاه هاروارد، مورد تقدير قرار گرفت.

او در اين مراسم گفت وضع قانونِ ضد مهاجرت در برخی از ايالت های آمريکا مغاير با تلاش های موسسه او برای تأمين تحصيلات مردم فقير دنيا ست.

شکيرا افزود مهاجران لاتين تبار در آمريکا که با لايحه های قانونی مختلف ضد مهاجر رودررو هستند با آگاه شدن مردم بيشتر به عدالت خواهند رسيد و «عدالت انجام خواهد شد. مطمئنم. هر جا بچه ای که دختر يا پسر يک مهاجر از آمريکای لاتين هست و در آمريکا نمی تواند به مدرسه برود آن بچه بايد برای همه ما اهميت داشته باشد و بايد همه ما در برابرش احساس مسئوليت کنيم.»

شکيرا که خودش اهل کلمبياست در مصاحبه ای در مورد لايحه پيشنهاد شده در ايالت آريزونا که مهاجران غيرقانونی در آمريکا را هدف قرار داده توضيح داد که اين لايحه برای مثال رفتن بچه هايی را که فرزندان مهاجران غيرقانونی هستند به مدارس دولتی ممنوع کرده است و از زندگی کردن آنها در خانه های دولتی و گرفتن گواهينامه رانندگی در آمريکا جلوگيری می کند. لايحه ديگری نيز به دنبال منع اعطای تابعيت آمريکا به کودکانی است که در آمريکا متولد شده اند ولی والدينشان مهاجران غيرقانونی هستند.

شکيرا که نام کامل او شکيرا ايزابِل مبارک ريپول است از بنياد هاروارد مرکز هنرهای بينِ فرهنگی و ابتکارهای علمی دانشگاه هاروارد جايزه هنرمند سال ۲۰۱۱ را دريافت کرد.

اَلِن کائونتِر مدير اين موسسه می گويد شکيرا که بيش از ۵۰ ميليون آلبوم در سراسر جهان فروخته به خاطر «سابقه خلاقيت های برجسته» و همکاری در فعاليت های نيکوکارانه اش مورد تقدير قرار گرفته است.

شکيرا از دريافت جايزه و اجرای هنری دانشجويان تشکر کرد و پس از دريافت جايزه، دانشجويان را تشويق کرد تا برای پيشرفت امکانات تحصيلی در کشورهای در حال توسعه تلاش بيشتری کنند . گفت: «به شما قول ميدهم تا آنجايی که بتوانم از صدای بلندم استفاده کنم اگر لازم باشد صدايم خيلی بلندتر هم خواهد شد. اما در نهايت شما هستيد که قدرت آن را داريد که آموزش جهانی را به تحقق برسانيد و دنيا را به آن شکلی که می خواهيد در آوريد. وقتی اينجا را ترک می کنيد قانونگذار خواهيد شد، رهبر تجارت جهانی، معلم و غيره و می توانيد نقش خيلی مهمی در شکل گيری دنيا داشته باشيد.»

او افزود اين کمک ها شامل کودکان فقير در کشورهای خارجی مثل بنگلادش يا فرزندان خانواده های مهاجر در آمريکا می شود.

شکيرا که اکنون ۳۴ ساله است در ۱۶ سالگی بنياد پا برهنگان*را تأسيس کرد که مأموريت آن فراهم آوردن آذوقه و تحصيلات برای کودکان در مناطق محروم کلمبيا است. شکيرا همچنين سفير حسن نيت يونيسف-- صندوق کودکان سازمانِ ملل متحد-- است.

هاوارد بافت ۵۶ ساله پسر وارن بافت ميلياردر و عضو هيئت مديره موسسه پابرهنگان گفت او و شکيرا تصميم دارند روی پروژه ای کار کنند که هدفش تحصيلات و آموزش در مناطق جنگ زده و مصيبت زده است.

* Barefoot Foundation
iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ