پنجشنبه، آذر ۲۶، ۱۳۹۴

آیا دیپلمتهای ایران در خوابند

آیا دیپلمتهای ایران در خوابند
http://iranscope.blogspot.com/2015/12/blog-post_17.html
 
شب گذشته آخرین مناظره تلویزیونی کاندیداهای حزب جمهوریخواه آمریکا برای ریاست جمهوری برگزار شد و به رغم آنکه حملات تروریستی سن برناردینو کالیفرنیا توسط افرادی از خانواده های پاکستانی تبار که بخشاً مقیم عربستان بوده اند صورت گرفته (1)، اکثر کاندیداهای جمهوریخواه، ایرانیان و توافق دولت اوباما را با ایران، در پاسخ به این فاجعه مورد حمله لفظی قرار دادند. برخورد مشابه لایحه ای در کنگره آمریکا نیز در هفته گذشته در مطبوعات مفصل بحث شده است (2).
 
مسأله تنها به موضوع انتخاباتی امروز آمریکا محدود نیست و اسنادی که در چند هفته اخیر منتشر شده حکایت از رسیدن ایران به مرز درگیری نظامی با آمریکا در چند مورد در 37 سال اخیر دارد که به مراتب از آنچه در خلیج خوکها، کوبا و آمریکا را در سالهای 1960 به مرز جنگ کشاند خطرناکتر بوده است. لطفاً ویدیو کوتاه 4 دقیقه ای ضمیمه را دقیق گوش کنید و خود قضاوت کنید (3).
 
در چنین شرایطی آشکار است که ایران برای برقراری مناسبات دیپلماتیک با آمریکا فرصت زیادی ندارد. کوبا که در موقعیتی به مراتب بهتر قرار داشت توانست از فرصت پیش آمده در دولت اوباما استفاده کند و پس از 54 سال، مناسبات دیپلماتیک خود را با آمریکا تجدید کند. اما گویی دیپلماتهای ایران مشغول وقت کشی هستند وقتی مشخص است که در کمتر از یکسال عمر دولت اوباما در آمریکا به پایان خواهد رسید.
 
در مورد موضوع مناسبات دیپلماتیک ایران و آمریکا در همه این سالها بسیار نوشته شده و این مناسبات نظیر هر مناسبات دیگری بین کشورها، به شرایط سیاسی در هر دو طرف بستگی دارد، اما معلوم نیست دیپلماتهای ایران در این رابطه چه کار می کنند (4).

به امید
 جمهوری آینده نگر
دموکراتیک و سکولار در ایران

سام قندچی، ناشر و سردبير ایرانسکوپ
http://iranscope.blogspot.com
http://www.iranscope.com
http://www.ghandchi.com
بیست و ششم آذر ماه 1394
December 17, 2015

پانویس:
 
1. سن برناردینو بیان جنگی ایدئولوژیک است
http://www.ghandchi.com/1046-daesh-nation-states.htm
 
2. ایرانیان و دونالد ترامپ
http://www.ghandchi.com/1063-iranians-trump.htm   
 
4. فقدان روابط دیپلماتیک با آمریکا فقط به ضرر مردم ایران است
http://www.ghandchi.com/960-us-iran-embassy.htm
   

 

متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com  

 
 
----------------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ