سه‌شنبه، دی ۰۱، ۱۳۹۴

گزارشی از همایش دوم «همبستگی جمهوری خواهان عرفی وحقوق بشر درایران ـ هجا

http://iranma.us/hello-to-hamyesh-page/
گزارشی از همایش دوم «همبستگی جمهوری خواهان عرفی وحقوق بشر درایران ـ هجا
http://iranscope.blogspot.com/2015/12/blog-post_30.html

دومین همایش «همبستگی برای جمهوری عرفی وحقوق بشردرایران» با عنوان “پیش به سوی همگرایی بیشتر جمهوری خواهان برای تحقق حقوق شهروندی” در روز‌های جمعه، شنبه و یکشنبه گذشته (۱۱، ۱۲ و ۱۳ دسامبر)، در شهر واشنگتن برگزار شد. نخستین میز گرد این گردهمایی زیر عنوان “بحران ثبات در خاورمیانه و چشم انداز پیش رو” با حضور رادوان مسمودی، باربارا سالیوان و نازیلا فتحی در دانشگاه جورج واشنگتن بود که رياست آن را مهدي اميني به عهده داشت.

همایش به طور رسمی صبح روز شنبه با شرکت بیش از هفتاد نفر از اعضا (بطور حضوری و مجازی) از بيست و پنج انجمن ایرانی از اروپا، آمريکا و استراليا آغاز به کار کرد.
پس از خوشآمدگویی امیرحسین گنج بخش از طرف انجمن واشنگتن، ایراد سخنرانی‌‌ها و قرائت و پخش پیام‌های ارسال شده از داخل و خارج ایران، دو میزگرد اصلی برنامه به ریاست ژاله بهروزي برگزار گردید.

دزموند توتو، شیرین عبادی، احمد منتظری، از جمله پیام دهندگان به دومین همایش جمهوری خواهان در آمریکا در روز نخست آن بودند. حسين ترکاشوند پيام محمد ملکی را قرائت کرد و پیام انجمن جمهوریخواهان ایران در پاریس نیز توسط علی کریم زاده خوانده شد.
همایش با تشکیل “میز گرد اوضاع سیاسی پیش روی ایران” به رياست مهدي عربشاهي و سخنرانی مجتبى واحدى، رضا علوی و رضاعلیجانی پیرامون دو انتخابات پیش رو در ایران به کار خود ادامه داد. پس از گفتاری در باب “مشکل اب کلان شهر تهران و دومین نرمش قهرمانانه” (خسرو بندری)، میزگرد پایانی روز نخست کار خود را آغاز کرد. “همگرائی میان جمهوریخواهان” را مهرداد درویش پور، علی افشاری اکبر سيف مسعود فتحي و بیژن حکمت مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در خاتمه این بخش از برنامه، همایش وارد دستور کار سازمانی خود شد. در این مرحله اعتبار نامه نمایندگان انجمن‌های شهری و شبکه ای بررسی‌ شد. آنگاه نمایندگان حاضر در نشست هيات رئیسه همایش را برگزیدند و بيژن افتخاري، فريد اشکان و بيژن حکمت اداره همایش را به عهده گرفتند. از نکات برجسته این دوره حضور قابل توجه اعضا به صورت مجازی بود.

150907_4
گزارش کمیسیونها و و تصویب مصوبات، برگزاری انتخابات و انتخاب هیئت سیاسی- اجرائی و هیئت داوری از جمله مهمترین برنامه های روز سوم بود. در روز پایانی چهار کمیسیون «سیاسی»، «اساسنامه»، «طرح وحدت وهمکاری» و «پروژه‌ها» امور مربوطه توسط مخبرین چهار کمیسیون طرح و پیشنهادهای رسیده را به همایش عرضه ودرنشست رسمی همایش تصویب شد. اسناد تصویب شده جداگانه منتشر خواهد شد.
پیشنهادات اصلاحی سند سیاسی در میان نمایندگان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نمايندگان دو قطعنامه مطروحه را به اتفاق آرا تصویب رساندند. مهمترین آن قطعنامه ای به مناسبت انتخابات دهمین دوره مجلسبود که فرازهايی از آن چنین است:
“فضای انتخاباتی پیوسته فرصتی است تا جمهوریخواهان بر انتخابات آزاد بر مبنای معیارهای بین المللی که در کنوانسيون مصوب بين المجالس در سال 1994 در پاريس به تصويب رسيده است پای بفشرند و با فروکاستن مفهوم انتخابات آزاد به انتخاباتی رقابتی بین طرفداران جمهوری اسلامی به مجادله برخیزند. از دیدگاه ما برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه نه تنها مطالبه ای بر حق از سوی جامعه مدنی بلکه در عین حال کم هزینه ترین راه تحول دمکراتیک در ایران است.”

در ادامه قطعنامه آمده است: ” نظارت استصوابی، حکم حکومتی و مهندسی انتخابات اهرم های اساسی ولایت و نهاد های انتصابی برای دخالت فراقانونی در انتخابات است ولی هنوز آشکار نیست دامنه حذف نامزدها و مهندسی انتخابات مجلس شورا بدست این دو نهاد وبخشی از سپاه تا کجا پیش خواهد رفت و تخلف ها تا چه اندازه به تقلب نزدیک خواهد شد. ازینرو مخالفت با نظارت استصوابی و پافشاری بر نظارت مردمی بر روند انتخابات از سوی مخالفان و منتقدان آزادیخواه نظام میتواند بر توازن نیرو به سود انتخاباتی رقابتی تر و ارتقاء جایگاه مجلس بعنوان نهادی انتخابی تاثیر گذار باشد.”

در پایان قطعنامه گفته شده است: “فضای انتخاباتی موقعیتی است تا برای شناساندن گفتمان جمهوریخواهی، راهبرد انتخابات آزاد و منصفانه فراسرِ قانون اساسی جمهوری اسلامی را برجسته کنیم و با مطالبه رفع حصر آقایان موسوی، کروبی و خانم رهنورد و تاکید بر اهمیت جامعه مدنی و جنبش های اجتماعی در گذار مسالمت آمیز به دمکراسی، محافظه کاری و مماشات با رهبری را به چالش بکشیم.”

در قطعنامه دوم در باب سیاست خارجی ایران که به تصویب رسید آمده است: «سياست خارجی جمهوری اسلامی بر مبناى ‘مصالح و الزامات’ ملى و كشورى ايران شکل نگرفته و اساس آن مصالح و الزامات “انقلاب اسلامی” و حفظ و تثبيت موقعيت ولایت فقیه بعنوان نهاد رهبری انقلاب در ساختار جمهورى اسلامى است. »
در پايان اين قطعنامه، با اشاره به ترمیم روابط ایران با دیگر کشورهای جهان، گفته شده است: «از دیدگاه ما نیروهای نظامی ایران به جای دخالت در مناقشه هایی که امنیت کشور را تهدید نمیکند، باید پاسدار مرزهای ایران باشند. دولت نیز در تداوم مذاکرات هسته ای، رویکرد مشابهی را در تنش زدایی با کشور های منطقه در پیش گیرد. همکاری های گوناگون در منطقه، تعامل میان مذاهب و قومیت ها خود عاملی برای ترویج احترام به عقاید دیگران و تقویت اندیشههای دموکراسی و جمهوریت وصلح و همزیستی مسالمت آمیز است. امری که راه ثبات و پیشرفت دراز مدت را می گشاید. »
150418_3

در پایان این نشست سه روزه انتخابات هیات اجرایی-سیاسی و هیات داوران با حضور نمایندگان برگزارشد و از میان نامزدهای هیات اجرایی، 7 نفر اصلی و دو نفر علی البدل برای مدت یک سال عهده دار این مسوولیت شدند : سیامک آرام، فرید اشکان، بیژن افتخاری، علی افشاری، مهدی امینی، محمد بهبودي، راحله طارانی، کورش پارسا و بهروز ستوده. برای مسئولیت هیات داوران نیز حمید کوثری، رضا علوی ومحمد تقدیری برگزیده شدند. از دیگر نکات حایز اهمیت این دوره همایش و انتخابات حضور نیروهای جوان تر با تجارب متفاوت است.
پیام های دریافت شده:
اتحاد جمهوری خواهان ایران، نیره توحیدی، عطا هودشتیان.

هیئت سیاسی ـ اجرائی هجا
منبع:

مطلب مرتبط




----------------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ