یکشنبه، دی ۰۶، ۱۳۹۴

جبهه ملی و شرکت طبرزدی، زعیم، باوند و حاتمی در انتخابات

جبهه ملی و شرکت طبرزدی، زعیم، باوند و حاتمی در انتخابات
http://iranscope.blogspot.com/2015/12/blog-post_39.html
 
روز گذشته بطور کلی در مورد نظرات برخی مخالفان شرکت حشمت طبرزدی، کورش زعیم، هرمیداس باوند و عیساخان حاتمی در انتخابات اسفندماه بحث شد (1). همچنین آقای طبرزدی بطور مستدل در مورد دلیل شرکت خود در این انتخابات توضیح داده اند (2). مصاحبه مفصل آقای زعیم درباره انتخابات نیز روز گذشته منتشر شده است (3).
 
اما امروز وبلاگ "احترام آزادی" که به مدیریت آقای پرویز داورپناه توسط بخشی از جبهه ملی منتشر می شود این عبارات را بالای عکس طبرزدی، زعیم، باوند، حاتمی و مفتی زاده درج کرده: "منتظرالوکاله های مفلوک !! / سلوک مکلایان، هزار بار مخرب تر از کور اندیشی ملایان (ماده 28 ــ انتخاب شوندگان) ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه" (4).
 
نمی دانم درباره عبارات بالا چه بگویم، اما تا آنجا که به بحث نظری مربوط می شود مثالی از تاریخ معاصر انتخابات در استرالیا شاید برای روشن شدن موضوع کمک کند. آیا فرد یا حزبی ممکن است خواهان تغییرات بنیادی در کل جامعه باشد و آنرا علناً اعلام کند و در عین حال به قوانین جاری کشور متعهد باشد و برای انتخاب شدن به مقامات دولتی در هر سه قوه تلاش ورزد؟ پاسخ آری است. منظور چیست؟ اجازه دهید مثالی بزنم. در سال 1993 در استرالیا آقای پال کیتینگ* از حزب کارگر که به روشنی هوادار ایجاد جمهوری در استرالیا است، به مقام نخست وزیری انتخاب شد، و سه سال هم انجام وظیفه کرد، یعنی پادشاه، کماکان ملکه الیزابت بود، و آقای کیتینگ هم به قوانین موجود متعهد بود، نه صوری، بلکه واقعی، با اینحال حتی بعد از انتخاب به مقام نخست وزیری، در پروسه رفراندوم و مراحل دیگر قانونی برای ایجاد جمهوری، نظیر سالهای پیش از انتخابش، شرکت میکرد و از جمله در دوران دولت او طرح جمهوری به رأی گذاشته شد، هرچند رأی نیاورد. دیگر آنکه حتی رقیب محافظه کار وی، "جان هوارد" نیز که در سال 1996 مقام نخست وزیری را ربود، از طرح جمهوریخواهی برای استرالیا دفاع می کرد.

به امید
جمهوری آینده نگر
دموکراتیک و سکولار در ایران

سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
http://iranscope.blogspot.com
http://www.iranscope.com
http://www.ghandchi.com
ششم دی ماه 1394
December 27, 2015

پانویس:
 
1. سخنی با برخی مخالفان شرکت حشمت طبرزدی در انتخابات
http://www.ghandchi.com/1069-heshmat-tabarzadi.htm
 
2. حشمت طبرزدی: کاندیداتوری رفسنجانی و خمینی/ تشدید چالش در حکومت (بیست و پنجم آذرماه 1394)
http://iranscope.blogspot.com/2015/12/blog-post_77.html
 
3. کورش زعیم: انتخابات مجلس دهم
http://iranscope.blogspot.com/2015/12/blog-post_88.html
 
4.  احترام آزادی، وبلاگ دکتر پرویز داورپناه،  ششم دی ماه 1394
منتظرالوکاله های مفلوک !!
 
Paul Keating*
 

متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com  

 
 
----------------------


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ