چهارشنبه، آذر ۱۸، ۱۳۹۴

شادی صدر می گوید رسانه ها پیروزی "عدالت برای ایران" را نادیده گرفتند

شادی صدر می گوید رسانه ها پیروزی "عدالت برای ایران" را نادیده گرفتند
http://iranscope.blogspot.com/2015/12/blog-post_9.html


روز گذشته خانم شادی صدر نوشتند که "رسانه‌های بزرگ مدعی بی‌طرفی .. خبر مهم پیروزی یک سازمان کوچک حقوق بشری را به راحتی نادیده" گرفته اند و در ادامه خاطر نشان کردند "که البته معمولا بی طرفی شان، به معنای غش کردن بطرف قدرت است" (1).
 
منظور خانم صدر از پیروزی، حکم دادگاه عدالت اروپا در ارتباط با اعترافات تلویزیونی در ایران است که با تلاش سازمان "عدالت برای ایران" صادر شد (2). در مورد جزئیات این حکم نیز خانم شادی امین که در دادگاه حاضر بوده، در یادداشتی توضیحات بیشتری ارائه داده است (3).
 
نیم قرن است اعترافات تلویزیونی از زندانیان سیاسی در ایران رایج بوده است چه در رژیم گذشته و چه در رژیم کنونی. شاید حکم دادگاه اتحادیه اروپا می بایست بیشتر درباره مقامات قوه قضاییه ایران بود تا سازمان رادیو و تلویزیون. دو روز پیش مقامات قضایی ایران حتی مدیر روزنامه ای دولتی را به دلیل چاپ عکس محمد خاتمی به دادگاه احضار کرده و از او تعهد گرفته اند (4). 
 
ای کاش حقوقدانان برجسته ایرانی نظیر خانم شادی صدر به موضوع راهکارهای انتخابی کردن قوه قضاییه می پراختند. مشکل قوه قضاییه است که انتخابی نیست و نیازی به پاسخگویی به مردم نمی بیند (5).

به امید
 جمهوری آینده نگر
دموکراتیک و سکولار در ایران

سام قندچی، ناشر و سردبير ایرانسکوپ
http://iranscope.blogspot.com
http://www.iranscope.com
http://www.ghandchi.com
نوزدهم آذر ماه 1394
December 10, 2015

پانویس:
 
1. شادی صدر: من چه سبزم امروز...
https://goo.gl/lgI9Ij
***
یکی از معدود روزهایی که بی نهایت خوشحالی اما غمی پایدار و هق هق گریه، قلبت را تمام مدت خراش می‌دهد. غم آنهایی که دیگر نیستند که بشنوند و شریک خوشحالی‌ات شوند.
ما بُردیم، با تمام سختی‌هایش. با همه فراز و نشیب‌ها و اضطراب‌هایش. با همه نشستن ساعت‌ها و ساعت‌ها پای شنیدن شهادت زندانیان سیاسی که شکنجه شان کرده بودند تا جلو دوربین اعتراف کنند که گناهکار و مجرم و تروریستند، با همه اشک هایی که ریختیم در تنهایی‌هایمان، وقتی یاد حرف‌هایشان می‌افتادیم.
ما بُردیم، با وجود همه پولی که داشتند و از جیب مردم ایران خرج کردند تا بهترین وکلای اروپایی را استخدام کنند که بیایند و چشم در چشم قضات دادگاه عدل اروپا بگویند که محمد سرافراز، رییس فعلی صدا و سیما و حمیدرضا عمادی، مسئول اتاق خبر پرس تی وی، هیچ مسئولیتی در پخش آن اعترافات اجباری نداشته اند و بستن حساب‌های بانکی و تحریم‌شان از ورود به کشورهای این اتحادیه غیرقانونی بوده‌است.
مهم نیست که رسانه‌های بزرگ مدعی بی‌طرفی که از هر خار و خس مربوط به آدمهای "باارزش خبری" گزارشی مبسوط می‌سازند، خبر مهم پیروزی یک سازمان کوچک حقوق بشری را به راحتی نادیده می‌گیرند؛ خبری که این امید را به مردمی که در زندان‌ها قربانی اعترافات تلویزیونی می‌شوند و خانواده هایشان می‌دهد که "عقوبتی در کار هست". راستش این "نقض آشکار بی‌طرفی" از سوی این رسانه ها (که البته معمولا بی طرفی شان، به معنای غش کردن به‌طرف قدرت است) نیز نمی تواند از خوشحالی من بکاهد وقتی فکر می‌کنم دختر خردسال هاشم شعبانی که بزرگ شود، خواهد دید که وقتی پدرش را که شاعر و دانشجوی فوق لیسانس علوم سیاسی بود، ادبیات عرب در دبیرستان ها درس می داد و از موسسان الحوار، یک نهاد غیردولتی قانونی بود را تا سرحد مرگ شکنجه کردند تا بگوید بمب گذاری کرده است و همه آن دروغ‌ها را از شبکه‌های داخلی و بین المللی جمهوری اسلامی پخش کردند، همه ما جماعت ایرانی، ساکت نماندیم و بی حس و بی صدا. بعضی هایمان سعی کردیم مسئولیت و وظیفه‌مان به عنوان یک شهروند را انجام دهیم. انجام مسئولیت شخصی در دوران دیکتاتوری!
می دانم اگر بشنوند، امشب زانیار و لقمان مرادی که با تهدید به تجاوز به خود یا اعضای خانواده شان مجبورشان کردند جلو دوربین پرس‌تی‌وی اعتراف کنند که پسر امام جمعه را کشته اند، جشن کوچکی در زندان رجایی شهر برپا خواهند کرد. سکینه محمدی آشتیانی و پسرش و وکیلشان، جاوید هوتن کیان که امروز به مدت تلاش‌های حقوق بشری، همگی آزادند، شاید شمعی کوچک در دلشان روشن شود از شنیدن این خبر و شاید تسلایی یابند از خاطره آن همه فشار و شکنجه‌ای که برای ساخته شدن آن "مستند پرس تی وی تحمل کردند.
و البته این پیروزی هیچگاه ممکن نبود بدون همراهی بسیاری که تنها می توانم برخی از آن ها را اینجا ذکر کنم و نام بعضی از آن‌ها شاید برای همیشه باید "محفوظ" بماند، بدون اعتماد خانواده های زندانیان و وکلای آنان برای اینکه شهادت بدهند بر آنچه بر خودشان و عزیزان و موکلان‌شان رفته بود، بدون اینکه همکارانم در عدالت برای ایران ساعت ها و ساعت ها با تعهدی بی‌نظیر کار کنند و ... البته که یادمان نمی‌رود که "آری به اتفاق، جهان می توان گرفت!"
و این پیروزی خاص تقدیم می شود به خاطره هادی راشدی، مدیر مدرسه و از موسسان الحوار که اعترافاتی که تحت شکنجه تا سر حد مرگ از او گرفتند و در پرس تی وی پخش کردند، تنها مدرکی بود که براساس آن دادگاه انقلاب توانست حکم اعدام اش را صادر کند. هادی راشدی که تا همین امروز هم که دو سال از اعلام خبر اعدام اش می گذرد، هنوز خانواده اش نمی دانند پیکرش کجا دفن شده است.

Abdulkarim Khalaf Maziar Bahariahari Rebin Rahmani Kamil Alboshokashoka
@Yousef Yousef Azizi Benitorof سعیده صادق Raha Bahreini Maryam Maryam Hosseinkhah Mostafa Hetteh Shadi Amin Anwar Mir Sattari
 
2. عدالت برای ایران: دادگاه عدالت اروپا مدیران صدا و سیما را به دلیل نقض حقوق بشر محکوم کرد
 
 
3. شادی امین: ما می توانیم!
**********
دادگاه عدالت اروپا مدیران صدا و سیما را به دلیل نقض حقوق بشر محکوم کرد. شکایت محمد سرافراز، رییس سازمان صدا و سیما و حمیدرضا عمادی، سردبیر ارشد پرس تی‌وی، از تصمیم اتحادیه اروپا در قرار دادن نام آنها در فهرست تحریم‌های حقوق بشری رد شد. این نخستین باری است که دادگاه عدالت اروپا در مورد یک پرونده حقوق بشری مرتبط با جمهوری اسلامی اعلام نظر می‌کند.

من این خبر بسیار خوشحال کننده را به همه تبریک گفته و امیدوارم در مورد بقیه افراد و عواملی که در جنایات و سرکوب تمامی این سالها نقش داشته اند نیز بتوانیم اقدامات موثری انجام دهیم و نگذاریم بدون هیچ مجازاتی زندگی بگذرانند.
عدالت برای ایران که به عنوان شخص ثالث در جریان دادگاه و روند آن مداخله کرده بود، با ارائه گزارش مستند مفصلی به نقش این افراد در مورد اعتراف گیری های اجباری از زندانیان سیاسی، توانست نقش موثری در رای دادگاه ایفا کند.
شادی صدر نیز بارها در طی جلسه دادگاه مورد پرسش قضات و وکیل اتحادیه اروپا قرار گرفت تا کاستی های اطلاعاتی در مورد نقش و رابطه این ارگان ها را با هم و در سلسله مراتب نظام جمهوری اسلامی توضیح دهد.
بی شک بدون گزارش عدالت برای ایران و بدون حضور موثر ما در مقابله با ادعاهای وکلای "گران قیمت" این آقایان، این پیروزی ممکن نبود.
بایستی این خبر را به همه کسانی که فرزندان، دوستان و یا هم شهری شان قربانی سیستم اعتراف گیری اجباری شده و در این رسانه برای بی اعتبار کردن آنان پخش شده است فرستاد. این آغاز کار است. بسیاری از مهره های اصلی و شکنجه گران و عوامل جنایات این 37 سال تا کنون هیچ گاه به پاسخگویی کشیده نشده اند. بایستی تا جایی که می توانیم حضور آنها در خارج از مرزهای ایران را برایشان نا امن و نا ممکن کنیم، تا زمانیکه در ایران به دست پرقدرت عدالت سپرده شوند و در مقابل مادران و خانواده های این عزیزان پاسخگو ومجازات شوند.
دادخواهی و پاسخگو کردن ناقضان حقوق بشر امری مربوط به فردا و تنها در جغرافیای سیاسی ایران نیست. امری مربوط به امروز و در سراسر جهان است.
بیشتر بخوانید:
https://www.facebook.com/JusticeForIran/posts/1208867512462018
حکم دادگاه عدالت اروپا علیه محمد سرافراز به زبان آلمانی و فرانسه
http://bit.ly/1IUvoUK
و حمیدرضا عمادی به زبان آلمانی و فرانسه
http://bit.ly/1PYPmFZ
پرونده ناقض حقوق بشر: محمد سرافراز
http://bit.ly/1IUvaNx
پرونده ناقض حقوق بشر: حمیدرضا عمادی
http://bit.ly/1HUALII
کات! پخش پرس تی وی باید متوقف شود
http://bit.ly/1REepxm
 
4. دفتر سخنگوی قوه قضائیه: مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به دادسرا احضار شد
http://ir.voanews.com/content/iran-media-justice/3094894.html
 
5. مقام رییس قوه قضاییه باید انتخابی شود
http://www.ghandchi.com/1019-ghazaaeieh-entekhaabi.htm
 
 

متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com  

 
 
----------------------
http://www.iranscope.com

SEARCH

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ