شنبه، شهریور ۱۲، ۱۳۹۰

فیروزه خطیبی-ساعدی قذافی پسر رهبر مخلوع لیبی ، تهیه کننده هالیوود


ساعدی قذافی پسر رهبر مخلوع لیبی ، تهیه کننده هالیوود
فیروزه خطیبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/SaadiGhadaffiproducerofHollywood-2011-9-2-129112538.html

دوسال پیش در چنین زمانی، ساعدی قذافی، پسر٣٨ ساله معمر قذافی که در حال حاضر درمکان نامعلومی در آفریقای شمالی خود را از نظرگاه انقلابیون «لیبی» پنهان کرده است، در جشنواره بین المللی تورنتو ضمن نوشیدن شامپاین و خوردن خاویار گرانقیمت «بلوگا» مشغول انجام معاملاتی بود که بر اساس آن استودیوی فیلمسازی مستقل او درهالیوود با همکاری شریک آمریکایی اش «متی بکرمن» بتواند با یک سرمایه ١٠٠ میلیون دلاری در پنج سال آینده ٢١ فیلم سینمایی به بازار عرضه کند.

درمدتی کم تر از پنج ماه پس از این واقعه، استودیوی تهیه فیلم پسر قذافی – نچرال سلکشن –Natural Selection شروع به ساختن فیلم دلهره آوری به نام Isolation(انزوا) با شرکت «اوا آموری» دختر سوزان ساراندون کرد. هنگام فیلمبرداری این فیلم، یک صندلی مخصوص تهیه کنندگی با پشت کرباسی مزین به نام «ساعدی قذافی» نیزدر استودیو محل فیلمبرداری قرارداده شد اما «ساعدی قذافی» هرگز آفتابی نشد تا روی این صندلی بنشیند.

دوران زندگی حرفه ای «ساعدی قذافی» درنقش یک تهیه کننده ثروتمند و قدرت جوی هالیوود اما خیلی کوتاه و زودگذربود. فیلم «انزوا» ویک فیلم دیگر از محصولات «نچرال سلکشن» هرگزرنگ «اکران» روی پرده سینما را به خود ندید و مستقیما وارد بازار «ویدیو» شد. فیلم دیگر کمپانی فیلمسازی پسردیکتاتورمخلوع لیبی – یک درام جنایی باشرکت «میکی رورک» هم در همان قدم های اول تهیه درحد یک فیلمنامه باقی ماند. به زودی دولت آمریکا اموال ودارایی های «ساعدی قذافی» را در این کشور مسدود کرد و درنهایت شرکت فیلمسازی «نچرال سلکشن» درهای خود رابست و برای همیشه تعطیل شد.

از آن تاریخ تا کنون، «بکرمن» شریک «ساعدی قذافی» از هرگونه گفتگو با روزنامه نگاران سر باز زده است. اما داستان ماجراجویی های «ساعدی قذافی» در نقش یک تهیه کننده هالیوود از نمایندگان، تهیه کنندگان و کارمندان بالا رتبه ای که در طول این مدت کوتاه با او سرو کار داشته اند به دست آمده است. افرادی که امروز حاضرنیستند نامشان برملا شود.

یکی از این دست اندرکاران سینما می گوید:«وقتی «ساعدی قذافی» کار خود را به عنوان یک تهیه کننده در هالیوود آغاز کرد، حرف او این بود که می خواهد علاقمندی «لیبی» را به پیشرفت و ایجاد جامعه ای مدرن درصحنه هنربه نمایش بگذارد و نشان دهد که این کشورهر روز بیش از پیش می کوشد تا به این جنبه های مدرن و همه گیر اجتماعی دست پیدا کند. او به ویژه از این که شریک آمریکایی اش یهودی تبار است به خود می بالید و آن را هم نشانه دیگری از بردباری و نبود تعصبات مذهبی در جامعه کنونی «لیبی» می شمرد.»

دنی شرمن، یکی از تهیه کنندگان فیلم «انزوا» می گوید:«ما فکر می کردیم ساعدی می خواهد یک پلی بین کشورخودش و غرب بسازد و از تصویری که از پدرش در اذهان عمومی ساخته شده دوری کند.»

در آن دوران و پس از رکود اقتصادی سال ٢٠٠٨، سرمایه گزاری برای فیلم های کم بودجه و مستقل تا حد غیرقابل تصوری تقلیل پیدا کرده بود. هم زمان «لیبی» درسال ٢٠٠٣ با قبول پایان دادن به عملیات ساخت سلاح های کشتاردستجمعی، رابطه نزدیک تری با دولت جورج دبلیو بوش پیدا کرده بود.

علاوه براین ها، «ساعدی قذافی» برخلاف برادرانش که همراه پدر، وارد صحنه سیاسی و نظامی دولت سرکوب گر «لیبی» شده بودند، به هنر و ورزش علاقمند بود. او سال ها اوقات خود را در ایتالیا صرف بازی فوتبال حرفه ای کرد. اما «ساعدی قذافی» در طول زندگی چهارساله خود به عنوان یک فوتبالیست حرفه ای تنها توانست در دو مسابقه و جمعا به مدت ١٠ دقیقه عملا بازی کند و درسال ٢٠٠٧ یک بار دیگربه «لیبی» بازگشت.

«ساعدی قذافی» علاقمندی خود به تهیه فیلم را نخستین بار درسال٢٠٠٤ با شرکت در فستیوال فیلم ونیزنشان داد. بنا برگزارش نشریه «ورایتی» چاپ هالیوود:«درفستیوال ونیزبود که سعدی قذافی ادعا کرد صد میلیون دلارپول نقد برای تهیه فیلم در اختیار دارد.»

اما او تا سال ٢٠٠٨ هیچگونه اقدام محکم و آشکاری در این زمنیه از خود نشان نداد. تا روزی که «قذافی» در یک جزیره تفریحی به نام «ماریتیوس» در آفریقا با «بکرمن» آشنا شد. «بکرمن» که درحال حاضر ٣٤ سال دارد از اهالی «نیوجرسی» بود و یک شرکت صفحه پرکنی کوچک برای ضبط موسیقی «هوی متال» را در این شهر اداره می کرد اما به دنبال سرمایه گزاری بود که بتواند با او درساختن فیلم های سینمایی شریک شود. هرچند مشخص نیست که کمپانی فیلمسازی «ساعدی قذافی» و «بکرمن» حقیقتا دارای ١٠٠ میلیون دلار سرمایه بوده است یا نه؟ اما به نظر می رسد که این شرکت از شرایطی برخوردار بوده که بتواند برخی از سرشناس ترین چهره های هالیوود ا زجمله دو بازیگر برنده جایزه اسکار، ادرین برودی و فارست ویتیکر را به خود جذب کند. این دو در فیلم «آزمایش» Experiment درکنارهم قرارگرفتند. فیلمی که نتوانست نظر شرکت های پخش فیلم را به خود جلب کند و یک سال پس از تهیه به ناچار وارد بازار ویدیو شد.

شرکت تهیه فیلم «ساعدی قذافی» برای فروش این فیلم به شرکت پخش فیلم های ویدیویی «سونی» ناچار از «ویلیام موریس اندیور» یکی از بزرگ ترین آژانس های استخدام هنرپیشه در هالیوود کمک گرفت.

کسانی که با کمپانی فیلمسازی «نچرال سلکشن» پسرقذافی معامله کرده اند می گویند شریک او «بکرمن» اداره همه فعالیت های این شرکت را در دست داشت اما هویت شریک خود «ساعدی قذافی» را نه تنها پنهان نمی ساخت بلکه اغلب حتی به نام او افتخار می کرد. در آن دوران شکننده و در شرایطی که صنعت فیلمسازی هالیوود مشتاق بود تا ازهرگونه سرمایه گزاری برای تهیه فیلم استفاده کند، کمتربودند کسانی که از قبول چک های یکی از عوامل دولت استبدادی«لیبی» که در عملیات تروریستی علیه غرب حضوری شاخص داشته است خودداری کنند. از کشورهای غیردمکراتیک دیگری که هنوز هم در سرمایه گزاری در صنعت سینمای هالیوود بهره مند هستند باید از «دوبی» و «چین» نام برد.

علیرغم شرکت دربرخی جشنواره های سینمایی از جمله «کن»، «ونیز» و «تورنتو»، کسانی که با شرکت تهیه فیلم «ساعدی قذافی» معامله و همکاری داشتند هرگز او را از نزدیک ندیدند. هرچند فیلم «انزوا» با بودجه ای کم تر از یک میلیون دلار ساخته شد اما کسانی که درتهیه و تولید این فیلم دست داشتند می گویند شرکت «نچرال سلکشن» برخلاف کمپانی های فیلمسازی مستقل دیگر در پرداخت پول هنرپیشه ها و کارمندان و کارگران خود خوش قول بود و چک های آن ها هرگز برگشت نخورد.

با جنبش های مردمی در «لیبی» ناگهان «سعدی قذافی» به فکرانجام کار تازه ای افتاد و در نقش «سخنگو» برای پدرش «معمر قذافی» کوشید تا حمایت جامعه جهانی را نسبت به رژیم لیبی و دیکتاتور قصی القلب آن به دست آورد. اما در ماه مارچ گذشته دولت ایالات متحده آمریکا نام «ساعدی قذافی» را هم در فهرست خانواده «قذافی» قرار داد ودسترسی به اموال او را در این کشور غیرممکن ساخت.

«بکرمن» شریک ساعدی قذافی با استفاده از نام تازه ای برای استودیوی «نچرال سلکشن» هم چنان به کار تهیه فیلم با استفاده از سرمایه گزاری های دیگر ادامه می دهد. او در حال حاضر فیلم تازه ای با شرکت «میکی رورک» به نام «اعتراف های یک آدمکش مافیائی» را در دست تهیه دارد.

شریک قذافی درحال حاضر درحال عقد قراردادی برای نوشتن کتاب خاطراتی است که در آن از تجربه شراکت خود با «ساعدی قذافی» سخن خواهد برد.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ