جمعه، مهر ۰۱، ۱۳۹۰

فیلم «جایی بالاتر»، اعتقادات مذهبی یک زن را به چالش می گیرد


فیلم «جایی بالاتر»، اعتقادات مذهبی یک زن را به چالش می گیرد
آلن سیلورمن - هالیوود
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Filmcritic-2011-9-23-130461943.html

«ورا فارمیگا» بازیگر نامزد جایزه اسکار ٢٠١٠ برای ایفای نقش در فیلم «روی هوا» Up In The Air با شرکت جورج کلونی، با فیلم «جایی بالاتر» برای نخستین بار دست به کارگردانی فیلمی درام زده است که در آن یک زن مذهبی ایمان و اعتقاداتش را زیر سئوال می برد.

«کورنی» دختربچه ای است که آموزش هفتگی انجیل در کلیسای محله، اثرات عمیقی بر زندگی او گذاشته است. او دهقان زاده ای است که در یکی از ایالت های میانی آمریکا زندگی می کند و بنا بر اعتقادات مذهبی شدید، خود را یک فرد به اصطلاح «نجات یافته» می داند و در همه موارد زندگی ازجمله ازدواج و تشکیل خانواده با همکلاسی مدرسه اش، بی هیچ چون و چرایی از این اعتقادات مذهبی پیروی می کند. اما وقایع زندگی در داستان فیلم ، «کورنی» را به مرحله ای می کشاند که او ناچار این اعتقادات مذهبی را به چالش می کشد و آن ها را مورد سئوال قرار می دهد:

کورنی: «وقتی به من نگاه می کنی چی می بینی؟ مادر بچه هایت را؟ یک زن نجیب را؟ یا یک عروسک بی صدا و دست ساز آفریدگاررا؟»
ایتان: «ما فقط می خواهیم به روح تو کمک کنیم. ما می خواهیم تورو در بهشت ببینیم.»

ورا فارمیگا علاوه برکارگردانی فیلم «جایی بالاتر»، نقش بزرگسالی «کورنی» را هم بازی می کند و قبول دارد که این داستان می تواند عکس العمل های شدیدی در میان تماشاگران داشته باشد: «این یک مسئله بی نهایت حساسیه که با موضوع «شک» در ایمان سرو کار داره. این موضوعی است که هرانسانی با هرمذهب و عقیده و فلسفه ای که در زندگی دارد حداقل یک بار در طول مدت عمر خود با آن رویارو می شود»

دربخش دیگری از فیلم «کورنی» فریاد می کشد:«خدایا به من کمک کن ..چون نمی توانم تورو حس کنم. هیچ احساسی نسبت به تو ندارم. به من نزدیک شو خداوندا..بیا..پس کجایی؟ کجایی؟»

فارمیگا می گوید:«این موضوع برای همه ما سخته. حتی موقع کارگردانی یک چنین فیلمی شما باید بنشینید و روی جنبه های روحی و عرفانی خودتان حساب کنید و ببینید که از عهده این کار برمی آیید یا نه؟ یعنی باید این سئوال را از خودتان بکنید که خود من راجع به وجود یا نبود خدا چه عقیده ای دارم؟ یا نظرم به راستی درباره روحانیت چیه؟ یک روح موفق چگونه روحی است و چگونه به این موفقیت رسیده؟ یا اصولا چطوری می توانم به درستی باهریک از شخصیت های چنین فیلمی ارتباط ایجاد کنم؟ آیا می توانم همه آن ها را دوست داشته باشم یا نه؟ فکر می کنم ساختن این فیلم برای من بزرگ ترین درس روشن بینی و قبول و تحمل دیگران بوده است.»

ورا فارمیگا می گوید بزرگ ترین چالش برای خود او این بوده است که بتواند خودش و دیگربازیگران فیلم را متقاعد کند که شخصیت های خیالی فیلم را مورد قضاوت و انتقاد قرار ندهند:« آدم ها وقتی وارد یک پروژه تازه می شوند، خاطرات ، تفکرات، ارتباط ها و تجربیات خود را هم به همراه می آورند. در مورد این فیلم بخصوص من متوجه شدم که بازیگران می خواهند با تصورات خود رنگ دیگری به شخصیت های فیلم بدهند تا جایی که حتی گاه از آن ها شخصیت هایی کاریکاتورمانند بسازند.»

«جاشوآ لئونارد» در نقش شوهر «کورنی» یکی از بازیگرانی است که در ابتدای کار فیلمبرداری به شدت از شخصیتی که نقش او را بازی می کرد انتقاد می کرد اما این مسئله پس از آنکه این بازیگر مدتی با یک مسیحی بنیادگرا از نزدیک رفت و آمد پیدا کرد حل شد:«من شروع کردم به رفتن به کلیسا و این افراد را به دقت تماشا کردم و شاهد نوع تفکر و زندگیشان بودم. آن ها وقتی دست هایشان را به آسمان می برند و حضور «روح القدس» را حس می کنند کسی را مورد قضاوت قرار نمی دهند. آن ها در مکانی قرار دارند که همه چیز را به صورتی کامل و بلاشرط پذیرفته اند. چیزی که من از تجربه بازی در این فیلم آموختم این بود که شاید من زیادی همه چیز را تجزیه و تحلیل می کنم و زندگی را سخت می گیرم و شاید من هم باید خودم را بدون هرقید و شرطی در اختیار یک نیروی ناشناخته و ماورای همه چیز بگذارم.»

با این همه «ورا فارمیگا» اصرار دارد که «جایی بالاتر» درباره زنی در جستجوی عشق و صداقت است و «ایمان» و «اعتقاد» تنها گوشه ای از زندگی ااین زن می باشد و نه همه آن:«این یک فیلم مذهبی نیست. بلکه فیلمی است که در یک زمینه مذهبی ساخته شده است و به نظر من هم افراد معتقد و هم آن هایی که بی ایمان محسوب می شوند می توانند از آن درس های ارزشمندی بیاموزند.»


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ