سه‌شنبه، شهریور ۱۵، ۱۳۹۰

اهدای جایزه فیلمساز مستقل برتر جشنواره ونیز به ال پاچینو


اهدای جایزه فیلمساز مستقل برتر جشنواره ونیز به ال پاچینو
http://www.voanews.com/persian/news/arts/AlPacinoreceiveprizeinVenice-2011-9-6-129313308.html

دست اندرکاران جشنواره سینمایی ونیز که در حال حاضر در جزیره لیدوی این شهر جریان دارد با اهدای جایزه ویژه «فیلمساز مستقل برتر» به ال پاچینو، بازیگر و کارگردان ٧١ ساله آمریکایی از او به خاطر هم بخشی هایش به سینمای معاصر جهان تجلیل کردند.

در این مراسم «آل پاچینو» با ایراد یک نطق کوتاه به زبان ایتالیائی خوشحالی خود را از دریافت این جایزه فرهنگی پرافتخار ابراز کرد. پاچینو پس از دریافت جایزه ابتدا به زبان ایتالیایی سلیس به صحبت پرداخت اما دقایقی بعد درحالی که از حاضران عذرخواهی می کرد سخنان خود را به زبان انگلیسی ادامه داد:«من نمی دانم چرا در اینجا دارم به زبان انگلیسی حرف می زنم..آخه من درحقیقت ایتالیایی هستم! ایکاش می تونستم همه این کلمات رو به زبان ایتالیایی بیان کنم.»

آل پاچینو در ادامه این سخنان گفت:«من افتخار می کنم که توانسته ام در رشته فیلمسازی به چنین جایزه ای دست پیدا کنم. هرچند کارمن از اول با فیلمسازی آغاز نشده اما واقعا دوست دارم فکر کنم که یک فیلمساز هستم. من خیلی سپاسگزارم برای این جایزه و فکر می کنم چقدر عالی بود اگر فعالیت های بیشتری در رشته کارگردانی فیلم داشتم.»

«سالومه وحشی» Wild Salome سومین فیلم داستانی ساخته «آل پاچینو» است که برای نخستین بار دوشنبه شب در فستیوال فیلم ونیز امسال به نمایش درآمد. فیلم مخلوطی است از مستندی درباره «اسکار وایلد» نویسنده ایرلندی و داستانی بر اساس نمایشنامه او به نام «سالومه» که چندی پیش در لس آنجلس با شرکت خود ال پاچینو اجرا شد.

آل پاچینو گفت:«من ٢٥ سال است که به ساختن فیلم روی آورده ام و این کار را عاشقانه دوست می دارم. پیش از این نقش من در سینما به بازیگری محدود می شد و این تجربه ای باورنکردنی در زندگی من بوده است که راه ها را برای من بازکرده و انجام کارهایی مثل ساختن این فیلم را ممکن ساخته است.»

جایزه «فیلمسازمستقل برتر» فستیوال ونیز از هفت سال پیش به برندگان آن اهدا می شود. برندگان این جایزه هنرورانی هستند که اثرات آشکار و منحصر به فردی بر روی سینمای معاصر جهان گذاشته اند. از دریافت کنندگان پیشین این جایزه باید از سلوسته استالون ، تاکشی کیتانو و مانی راتنام نام برد.

مدیر جشنواره سینمایی ونیز در سخنانی از آل پاچینو به عنوان «یک کارگردان منحصر به فرد که تجربیاتش به عنوان یک فیلمساز بی نهایت اصیل و ارزشمند است» یاد کرد و او را فیلمسازی خواند که «دنیای فیلمسازی معاصر را با آثار خود غنی تر ساخته است.»

خبرهای دیگر از جشنواره سینمایی ونیز

هنوز هم چهره های سرشناس سینمایی هر روز وارد ونیز می شوند از جمله دست اندرکاران فیلم Tinker, tailor soldier, spy، گری اولدمن، کالین فیرت، جات هرت، که امروز با قایق وارد جزیره لیدو شدند و به توماس الفردسون، کارگردان و دیگر بازیگران این فیلم پیوستند تا در یک کنفرانس خبری، درمورد فیلم جدید خود شرکت کنند.

Tinker, tailor, soldier, spy اقتباسی است از رمان جاسوسی به همین نام از آثار «جان لو کار» درمورد یک مامور بازنشسته «ام ١٦» انگلستان که متوجه نفوذ یک جاسوس به داخل دایره ماموران اطلاعاتی بریتانیا می شود. این مامور بازنشسته به این صورت یک بار دیگر به اداره جاسوسی کشیده می شود تا از چند و چون این قضیه پرده بردارد. این فیلم نیزشب گذشته در جشنواره ونیز برای نخستین بار اکران شد.

فیلم «شرم» The Shame یکی دیگر از فیلم هایی است که برای دریافت جایزه اصلی «شیر طلائی» فستیوال ونیز رقابت می کند. این فیلم از ساخته های «استیو مک کوئین» فیلمساز بریتانیایی است و موضوع آن در رابطه با یک مرد نیویورکی معتاد به سکس است که برای کنترل انگیزه هایش با خود کشمکش هایی دائمی دارد. مک کوئین و هنرپیشه اصلی فیلم ، مایکل فسبندر شب گذشته دریک کنفرانس مطبوعاتی از دشواری هایی که ساختن فیلمی با چنین مضمونی دربر دارد سخن گفتند.

فیلم دیگری از بخش رقابت های جشنواره «آن تابستان» نام دارد که فیلیپ گارل فرانسوی آن را کارگردانی کرده و مانیکا بلوچی بازیگر برجسته و خوش چهره ایتالیایی درآن ایفای نقش می کند. داستان فیلم در مورد رابطه میان دو زوج است. پسر کارگردان، لوئیز گارل هم که در این فیلم نقشی ایفا کرده، همراه با مانیکا بلوچی برای شرکت در اکرانِ فیلم در جشنواره ونیزحضور داشت.

از ستارگانی که روزِ شنبه روی فرش قرمزِ جشنواره رفتند، دست اندرکارانِ ایرانی و فرانسوی فیلمِ "خورشت آلو با مرغ"، مرجانِ ساتراپی نویسنده و کارگردان و بازیگران فیلم، ماتیو آمالریک و گلشیفته فراهانی بودند. فیلم درباره یک نوازنده ویولون در دهه ۵۰ میلادی در تهران است که عشقش به موسیقی و به دنبال آن انگیزه اش برای زنده ماندن را از دست داده است. این فیلم نتوانست نظر منتقدین سینمایی فسیتوال را بخود جلب کند و برخی از این نقد نویسان از خانم ستراپی برای تغییر روش در شیوه فیلم سازی از نوع کارتونی آن و دست اندازی به زمینه های نا آشنای حرفه فیلمسازی انتقاد کردند.

«ترافرما» فیلم دیگری از کارگردان ایتالیائی، امانوئل کریالس در مورد خانواده ای است که یک زن اهل اتیوپی را پس از نجات در منزل خود پنهان می کنند و خطراتی که این کار و پناه دادن به مهاجران غیرقانونی به دنبال دارد را می پذیرند.

ازفیلم های دیگر فستیوال امسال ونیز باید از«جادوگر و مارسفید» اثر «تونی چینگ» کارگردان چینی تبار نام برد. این فیلم الهام گرفته از یک افسانهِ معروفِ کودکانه چینی است.جت لی، هنرپیشهِ فیلمهایِ اکشنِ هالیوودی در این فیلم ، نقشِ جادوگر را بازی میکند و به رام کردن موجوداتِ شرور می پردازد و دیوها را از بین می برد.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ