شنبه، شهریور ۱۹، ۱۳۹۰

اکران آثار فیلمسازان ایرانی در سی و ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم تورنتو


اکران آثار فیلمسازان ایرانی در سی و ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم تورنتو
http://www.voanews.com/persian/news/TIFF_IranianFilms-2011-10-09-129596898.html

«جشنواره بین المللی فیلم تورنتو» با نمایش بیش از سیصد فیلم از شصت کشور جهان روز پنج شنبه ( ١٧ شهریور ) فعالیت های ده روزه خود را آغاز کرد.

این جشنواره پنج شنبه شب با اکران فیلم مستندی در مورد گروه موسیقی « یو ٢» به طور رسمی افتتاح شد. این نخستین بار در تاریخ برگزاری این جشنواره است که با اکران یک فیلم مستند افتتاح می شود.

بزرگترین رویداد فرهنگی و هنری سال ٢٠١١ کانادا با نمایش ٢٦٨ فیلم بلند و ٦٨ فیلم کوتاه از کشورهای سراسر جهان به مدت ده روز در بزرگترین شهر کانادا برگزار می شود.

«جشنواره بین المللی فیلم تورنتو» سال ٢٠١١ همچنین میزبان مستندهای در مورد سارا پیلین، نامزد احتمالی ریاست جمهوری ایالات متحده و یک روز از زندگی جعفر پناهی، فیلمساز سرشناس ایرانی در بند خواهد بود.

«این یک فیلم نیست»، ساخته جعفر پناهی، و مجتبی میرطهماسب، همکارش نیز برای اولین بار در بخش سینمای جهان «جشنواره بین المللی فیلم تورنتو» به طور رایگان برای علاقه مندان نشان داده می شود . این مستند زندگی جعفر پناهی در حصر خانگی و وضعیت سینمای امروز ایران را بررسی می کند.

برپایه گزارش های روز پنج شنبه رسانه های کانادا و جهان، مقامات جمهوری اسلامی مجتبی میرطهماسب را ممنوع الخروج کرده اند و از سفر وی به کانادا ممانعت به عمل آورده اند. این در حالی است که مطبوعات کانادا از اجازه سفر جعفر پناهی و دختر وی به تورنتو برای اولین اکران جهانی اثر مشترک این فیلمساز سرشناس زندانی و مجتبی میرطهماسب خبر دادند.

مستند نیک برومفیلد و جوآن چرچیل با یک نگاه انتقادی به سارا پیلین، فرماندار پیشین آلاسکا و نامزد احتمالی ریاست جمهوری ایالات متحده از حزب جمهوری خواه برای اولین بار در این جشنواره بین المللی اکران خواهد شد.

هنرپیشه های معروف هالیوود همچون برد پیت، جرج کلونی و نیز کارگردان های برجسته فیلم های غیرداستانی مانند ویم وندرس، جاناتان دمی و ورنر هرتزوگ و مورگان اسپورلاک در این جشنواره جهانی شرکت کرده اند.

رها شیرازی، فیلمساز جوان ایرانی کانادایی مقیم تورنتو نیز با فیلم کوتاه «آب» (Acqua) در این جشنواره معتبر جهانی شرکت کرده است. این فیلم کوتاه از سویی به نقش آب در حیات بشر و نمایانگر ضرورت وجود آن می پردازد و از سویی دیگر به آب به عنوان یک ماده حیاتی برای عبادت و آداب و رسوم سنتی آدمیان نگاه می کند.

رها شیرازی متولد تهران است و زمانی که کودکی بیش نبود، به کانادا مهاجرت کرد. او در دانشگاه یورک در تورنتو در رشته فیلم و سینما تحصیل کرد. فیلم کوتاه او زیر عنوان «چهار دیوار» در سال ٢٠٠٧ در این جشنواره به نمایش درآمده بود.

«جدایی نادر از سیمین» اثر اصغر فرهادی نیز از جمله دیگر فیلم های ساخته کارگردان های ایرانی است که در بخش «سینمای معاصر جهان» بزرگترین رویداد فرهنگی و هنری صنعت فیلم و سینمای سال ٢٠١١ کانادا اکران خواهد شد.

«به امید دیدار» جدیدترین اثر محمد رسول اف نیز از جمله دیگر فیلم های ایرانی است که برای اولین بار اکران می شود. محمد رسول اف در این فیلم زندگی یک وکیل جوان را به تصویر می کشد که در شرایطی که همسرش خارج از ایران و در تبعید به سر می برد، خود با یک بارداری ناخواسته و پیچیدگی های اداری و نظام مردسالاری ایران و چالش بسیار برای ترک کشور مادری اش دست و پنجه نرم می کند.

برگزارکنندگان این جشنواره که برای اولین بار در سال ١٩٧٦ برگزار شد، موفقیت آن را در گرو توجه و علاقه مردم کانادا به فیلم و نقش این جشنواره به عنوان یکی از بزرگترین و موفق ترین بازارهای فروش و توزیع تولیدات فیلم و سینمای کانادا و جهان می دانند.

سی و ششمین دوره «جشنواره بین المللی فیلم تورنتو» تا ٢٨ شهریور ادامه خواهد یافت




iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ