دوشنبه، شهریور ۱۴، ۱۳۹۰

برگزاری یک نمایشگاه آثارهنری در داخل فروشگاه لباس «سلفریجز» لندن


برگزاری یک نمایشگاه آثارهنری در داخل فروشگاه لباس «سلفریجز» لندن
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Selfridges-2011-9-5-129260348.html

نمایشگاهی از آثار هنرمندانی که دچارعقب ماندگی ذهنی و یا ناتوانی جسمی هستند در «سلفرینجز» Selfridges، یکی از گرانقیمت ترین و مد روز ترین فروشگاه های لباس درخیابان «آکسفورد» شهر لندن به نمایش گذاشته شد.

این رویداد مهم و کم نظیرسالانه که هم مشتریان این فروشگاه و هم منتقدین هنری هرسال مشتاقانه انتظار آن را می کشند، تنها به این هنرمندان ویژه تعلق ندارد بلکه هنرمندان دیگری از خارج از دایره آن ها نیز می توانند نقاشی های خود را در این فروشگاه به نمایش بگذارند و به همین جهت نمایشگاه نام «موزه همه چیز» را به خود گرفته است. به این صورت مشتریان فروشگاه «سلفریجز» می توانند ضمن خرید البسه و کفش و کیف و کلاه، از «موزه همه چیز» که به طور موقت در این فروشگاه برپا شده نیز دیدن کنند.

بیش از ٤٠٠ اثر از ٥٠ هنرمند در پشت ویترین ها و داخل فروشگاه در طبقات مختلف این مغازه لوکس و پرزرق و برق خیابان آکسفورد قرار داده شده است.

لیندا هیوسن مسئول بخش خلاقیت سلفریجز درمورد نقاشی های به نمایش گذاشته شده می گوید:« به نظر من این ها آثار ِ خیلی تازه، متفاوت و جسورانه ای هستند و با اغلب آثاری که درحال حاضر در رونداصلی کارهای هنر دیده می شوند تفاوت های فاحشی دارند. این نقاشی ها حرفی برای گفتن دارند و وقتی که بر روی دیوار قرار میگیرن از محدوده دیوار فراترمیرن و داستان رو در فضای بسیار بزرگ تری بازگو می کنن.»

تمام این آثار هنری متعلق به هنرمندان ناشناسی هستند که دچار عقب ماندگی ذهنی و یا ناتوانی جسمی هستند. خالقان این آثار هم غالبا به تنهایی و بدون کمک مربی نقاشی را آموخته اند.

جیمز برت، که کار کیوریتور یا گزینش و گردآوری آثار به نمایش گذاشته در «موزه ی همه چیز» را برعهده داشته می گوید فضای فروشگاه بیش از هرچیز دیگر برای او برانگیزنده و هیجان آور بوده است:«داشتن فضایی با این وسعت ، جایی که از لحاظ عظمت می توان آن را با موزه های بزرگ جهان و از نظر تعداد دیدار کننده با جریان های اصلی هنری مقایسه کرد، فرصتی بود که نمی شد از دست داد.»

برت می گوید:« ما ابتدا در مورد این مسئله که چطوری می شود نمایش این آثارهنری را با یک فضای تجارتی فروش لباس هماهنگ کنیم فکر کردیم. این که چطور بتوانیم معنی و مفهوم هنری این آثار را علیرغم شرایط حاضر در این مکان حفظ کنیم. اول از همه سراغ پنجره ها رفتیم و تصمیم گرفتیم که پنجره ها باید به خودی خود یک نمایشگاه کوچک باشند. برای همین هم آثار ١٠ هنرمند را انتخاب کردیم و آن ها را به همراه چیدمان های چشمگیری پشت این پنجره ها قرار دادیم. من قبلاً کار فیلم کرده ام و برای همین هم تجربه چیدن این آثار به صورتی شبیه به ساختن یک صحنه برای فیلمبرداری بود. در اینجا هدف فقط نشون دادن اثر نبود بلکه ما می خواستیم با این کار نمونه ای از آثار به نمایش گذاشته شده در داخل ساختمان و خلاقیت این هنرمندان را به نمایش بگذاریم ومردم رو تشویق به تماشای آثار داخل فروشگاه کنیم. »

علاوه بر برگزاری این نمایشگاه کم نظیر، بخشی هم برای فروش این آثار به نمایش گذاشته شده در «موزه ی همه چیز» در نظر گرفته شده است. برخی از آثار نقاشی و مجسمه سازی هنرمندان این موزه موقت کپی شده و برای فروش به علاقمندان عرضه شده است:«در این دوره و زمانه که موسسات هنری از بودجه چندانی برخوردار نیستند، به نظرم درست اومد که ما محصولاتی برای فروش داشته باشیم. به این صورت آثارهنرمندانی که تولید دوباره آن امکان پذیر بود را برای فروش به افراد بیشتری عرضه کرده ایم. اما هدف نهایی ما فروختن هنر نیست بلکه می خواهیم به طور گسترده تری این هنرها را به عموم مردم انتقال بدهیم. »

نمایشگاه «موزه همه چیز» برای حدود دوماه، تا ٢٥ ماه اکتبر، در سلفریجزادامه خواهد داشت.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ