یکشنبه، شهریور ۲۷، ۱۳۹۰

برگزاری نمایشگاه «یازدهم سپتامبر» در موزه اسمیتسونین در پایتخت آمریکا


برگزاری نمایشگاه «یازدهم سپتامبر» در موزه اسمیتسونین در پایتخت آمریکا
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Septembereleven-2011-9-8-129469283.html

در دهمین سالگرد حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱، در پایتخت آمریکا نمایشگاهی از بقایای بازمانده از این حوادث تروریستی برگزار شده که درآن قطعات هواپیماهای ربوده شده در روز یازده سپتامبر و گوشی های موبایل تعدادی از مسافران این هواپیماها و بسیاری اشیاء و اقلام دیگر مربوط به آن روز به نمایش گذاشته شده است.

موزه ملی تاریخ طبیعی شهر واشنگتن نیز یک نمایشگاه موقت به مناسبت دهمین سالگرد حملات یازدهم سپتامبر برگزار کرده است. این نمایشگاه «یازدهم سپتامبر: یادمان ها و انعکاس ها» نام دارد و در آن بیش از ٥٠ قطعه از اشیاء مختلفی که از ساختمان های تجارت بین المللی نیویورک، ساختمان «پنتاگون» در واشنگتن و محل سقوط هواپیمای «یونایتد پرواز شماره ٩٣» در چمنزارهای «شنکزویل» در پنسلوانیا به دست آمده به معرض تماشای عموم گذاشته شده است.

قطعات باقی مانده از این هواپیماها، درهای مچاله شده یک کامیون آتش نشانی و وسائل ردیابی ابزار آهنی از جمله اقلامی هستند که در این موزه روی میزهای مخصوص و بدون استفاده از جعبه های شیشه ای محافظ به نمایش گذاشته شده است.

هم چنین در این موزه یک وسیله پیام گیر(Beeper) بازمانده از «جاناتان برایلی» نیز به نمایش گذاشته شده است. جاناتان برایلی که یک مهندس صدا و تصویر بود هنگام برخورد هواپیما با برج شمالی ساختمان های دوقلوی نیویورک در طبقات ١٠٦ یا ١٠٧ ، محل رستوران های ساختمان تجارت جهانی بود. بعدها او به عنوان مردی که موضوع عکس تکان دهنده «سقوط یک مرد» ضمن وقوع حوادث یازدهم سپتامبر ٢٠٠١ از طبقات فوقانی این ساختمان بوده است شناسایی شد.

این نمایشگاه ها ونمایشگاه دیگری در موزه خبری واشنگتن (نیوزیوم) تحت عنوان «جنگ با ترور» کار خود را از روز سوم سپتامبر آغاز کرده ند و قرار است تا در پایان آخرهفته ای که هم زمان با یازدهم سپتامبراست این نمایشگاه های موقت برچیده شوند.

در «نمایشگاه جنگ با ترور» ده ها اثر هنری در رابطه با وقایع یازدهم سپتامبر که پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) آن را جمع آوری کرده به نمایش گذاشته شده است. هم چنین قطعات موتور هواپیماهایی که در یازده سپتامبر ۲۰۰۱ به مرکز تجارت جهانی نیویورک برخورد کردند. در آن زمان دو هواپیما به برج های دوقلو در نیویورک اصابت کردند، یک هواپیما به ساختمان وزارت دفاع آمریکا برخورد کرد و چهارمین هواپیما هم در ایالت پنسیلوانیا سقوط کرد.

عکس و کپی گذرنامه های برخی از ۱۹ عضو القاعده که طبق شواهد مسوول این حمله ها بودند، عکسی به نام «مادر و فرزند» از یک مادر و دختر ٤ ساله او که عازم پارک تفریحی «دیسنی لند» در کالیفرنیا بودند و گوشی های موبایل برخی از مسافران نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است. بنا برگفته ماموران امداد، در آن زمان این گوشی ها تا روزها بعد از وقایع یازدهم سپتامبر زنگ می خوردند.انگار خانواده ها منتظر معجزه ای بودند.

ورود و دیدار از این نمایشگاه ها در دو روز آخر هفته دهم و یازدهم سپتامبر برای عموم رایگان خواهد بود.

سوزان بنت معاون مدیر موزه خبر می گوید:«یازده سپتامبر روز غم انگیزی بود، نه فقط برای آمریکا، بلکه برای همه دنیا. چون فقط زندگی آمریکایی ها نبود که تغییر کرد، بلکه زندگی همه عوض شد. یعنی هر کسی که امروز پرواز می کنه، سوار قطار یا کشتی میشه، ... حالا باید از موانع امنیتی رد بشه که قبل از این اصلا ضروری نبود.»


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ